Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Deering: Pelien pitäisi maksaa enemmän kannattaakseen

Sony Computer Entertainment Europen sekä Sony Europen johdossa aikoinaan toiminut ja nykyisin muun muassa Codemastersin hallituksessa istuva Chris Deering katsoo, ettei pelien hintataso riitä ylläpitämään hittipelien nykyistä julkaisutahtia.

– Menestyneiden hittipelien määrän saamiseksi aikaisemmalle tasolle, pitää niiden kehitystä tehostaa. Jotta AAA-pelit tukisivat alaa yhtä vahvasti kuin kymmenen vuotta sitten, pitäisi niiden hinnan olla 70 puntaa (82 €). Mutta ei ihmisillä ole sellaisia rahoja; vastassa on psykologinen lasikatto, Deering totesi.

– Ongelma on siinä, että kuluttajat eivät halua maksaa enempää, mutta pelin tekemiseksi julkaisijoiden on käytettävä rahaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Nykyiset kehityskustannukset ovat kymmenkertaiset PS2:een verrattuna ja ehkä noin 20-50-kertaiset ensimmäiseen PlayStationiin verrattuna. On kuitenkin monta asiaa, mitä saa halvemmalla, kuin korkeatasoisen pelin tarjomalla suhteellisella 50 pencen (0,59 €) tuntihinnalla, hän laskelmoi.

Deeringin kommentit tulivat pari viikkoa sen jälkeen, kun Activisionin kerrottiin nostaneen Modern Warfare 2:n myyntihintaa brittikaupoille normaalista 45 punnasta 55 puntaan (64,5 €).

Galleria: 

Kommentit

Aikoinaan sai Nintendon peleistä maksaa sen sata euroa ja enemmänkin, joten onhan tuota korkeampaa hintatasoa jo ainakin jossain määrin nähty. .

Jos nyt ekaks vaikka nostaisivat usassa ja japanissa myytävät pelit euroopan ja suomen hintoihin niin sit alkais hinnat olla kohdillaan kaikilla.

Ja joo vois nostaa jos peliin todella satsataan vaikka 120€ jos peliä tekis vaikka 500 henkee 4 vuotta täyspäiväisesti ja se näkyis kaikessa pelin laajuudessa, grafiikan hienoutena ja loppuun asti hiottuna bugittomuutena.

Pienenä poikana pelit oli 50-60e, nyt lähtee näköjään johonkin 80 euroon :(

Mitä helkkaria??? Jos ensiks ostaa boxin 200e niin jokanen peli maksaa melkeen puolet konsolin hinnasta! Jos johku suuntaan täytyy hintoja viedä niin alaspäin. Jos seuraavien sukupolvien konsoleiden pelit maksaa sata euroa niin on varma että modautan konsolin ja menen piratebayhin..

Pieni vihje kehittäjille: Älkää nyt saatana käyttäkö kolmasosaa budjetista se pikseliperseen parantelemiseen, vaan hommatkaa sen tasoisia käsikirjoittajia mitä Maniac Mansionin aikaan oli. Vituttaa kun PS3:n ja XBOX360:sen tuotannosta 80% on grafiikkahuorien orgioita ja Wiillä 90% on taas Poopfight Partygamea...

Ennen sai maksaa Nintendon ja Super Nintendon peleistä sen 500 - 600 markkaa. Revi siitä sitten hauskaa 10 markan viikkorahalla. Nykypelien hinnat saisi kyllä pysyä ennallaan, vaikka kyllähän sen ymmärtää, että kehittämiskustannukset kasvavat vuosi vuodelta kilpailun kovennettua.

Codemasterkin vois vähentää auto pelien määrää ja tehdä yhtä korkeintaa kahta peliä isommalla joukolla ja pidempään niin niistä vois olla valmis maksamaankin enemmän niin kuin gran turismo 5 josta voisin maksaa 120€ mut en mistään colinista, racedriveristä, fuelista tai f1:stä ne on liian pieniä pelejä jotta korkea hinta olis oikeutettu.

"Aikoinaan sai Nintendon peleistä maksaa sen sata euroa ja enemmänkin, joten onhan tuota korkeampaa hintatasoa jo ainakin jossain määrin nähty. ."

"Ennen sai maksaa Nintendon ja Super Nintendon peleistä sen 500 - 600 markkaa. Revi siitä sitten hauskaa 10 markan viikkorahalla. Nykypelien hinnat saisi kyllä pysyä ennallaan, vaikka kyllähän sen ymmärtää, että kehittämiskustannukset kasvavat vuosi vuodelta kilpailun kovennettua."

Ei yksittäisen pienen markkina-alueen kädettömän maahantuojan kusetushintojen vuoksi kannata luulla että tuo hintataso oli jotenkin normaali siihen aikaan isossa maailmassa.

Itse tuli aikoinaan Ruotsin puolelta usein ostettua NES- ja Snes-pelejä, siellä hintataso oli 199-399mk per peli kun Suomessa samoista peleistä sai pulittaa 499mk tai jopa enemmän. Kaiken huippu oli nämä harmaatuojat jotka myivät sen aikaisia huippupelejä (Secret of Manat, Street Fighter 2 ym.) ohi virallisen maahantuojan tilaamalla niitä valikoimiinsa suoraan ulkomailta, ja hintakin oli sen mukainen; Snesin Street Fighter 2 NTSC-versio (jonka sai adapterilla toimimaan ellei Jenkki-Snesiä omistanut) maksoi 695mk + postit päälle. :DDD

Siihen aikaan ei ollut nykyisen kaltaisia mahdollisuuksia omatoimiselle importtaamiselle.

Ja kehittäjät ihmettelevät miksi heidän teoksiaan waretetaan. Ehkäpä suurin syy on tuo hinta. Alemmaksi vaan niin eiköhän waretuskin laske.

Voi niitä aikoja, millon N64 pelin osto teki tiukkaa. 400-600 markkaa 6-vuotiaana oli mahdottomuus. Onneksi joulu on keksitty.

Kyllähän tuo on Suomessa jo mennyt sydäntäsärkeväksi pelienhankinta. Itse en enää aio käyttää 70€ uuteen peliin vaan tilaan ulkomailta.

Tottahan tuo on, että briteissä pelien hinnat ovat brutaalin alhaalla, puhumattakaan pelien arvon laskusta.

Toivon vain, ettei Suomessa hinnat nouse.

Wii-omistaja nauraa tällaisille puheille :D

Saa nähdä kuinka kauan. Kyllä se nintendokin nostaa hintoja muiden mukana, varsinkin kun on "selitys" valmiina.

Oliko tämä nyt vinkki siihen suuntaan että parempia/nopeampia konsoleja ei ole tulossa pitkiin aikoihin ? Ehkä alustusta siihen suuntaan että seuraavat konsolit ovat vain iteraatiota tyyliin Nintendo DS, DS Lite.

Jos kerran jo nykytasolla toiminta alkaa olla kannattamatonta..

Kiitäjä, jaa Nintendon seuraavalla konsolilla johon tulee HD vai? Miten se liittyy Wii-omistajiin? ;)

Jep, kuten jo sanottiin, oliskohan vihdoinkin aika pikkasen hidastaa sen grafiikkahuoraamisen kanssa? Korkeat kehityskustannukset eivät ole ainoastaan konsolifirmojen ja pelaajien syytä, vaan myös toisiaan vasten yhä kalliimilla ja kalliimilla peleillä kilpailleet kehittäjät ovat vastuussa tästä.

Eli mitä jos yrittäisitte keskittyä pelin muiden asioiden hiomiseen tai jopa innovoimiseen sen sijaan että käyttäisitte miljoonia niin että sisällöltään ontot pelinne näyttäisivät niin hienoilta kun mahdollista?

Pelattavuus & sisältö > Grafiikat.

Kuten joku sanoikin, voisi sitä varoja käyttää vaikka sen sisällön ja pelattavuuden paranteluun.

Grafiikan nopea parantaminen voi sitten joskus tuoda paljon säästöäkin
Esim. kun joskus tulevaisuudessa vaikka jossain auto pelis olis fotorealistisen tarkasti mallennetut ajoneuvot niin niitä ei tarvii enää koskaan uudelleen mallentaa koska ihmis silmällä parannusta ei huomaisi enää jolloin seuraavaan osaan voidaan aina laittaa jo valmiiksi mallinnetut autot ja aika jää uusien asioiden tekoon eikä kuten nyt että ps1:n gran turismoon tehtiin r33 skyline ps2:n gt3:en sama auto mallennettiin tarkemmin ja ps3:n gt5:en se sama auto mallennetaan jo kolmannen kerran.

Itse en ole koskaan maksanut pelistä yli 30€
Olen odotellut muutaman kuukauden ja ostanut pelin sitten käytettynä. Mielestäni 50€ on vielä jotenkin ymmärrettävä hinta, mutta nykyään näkee jotain 70€ hintalappuja peleissä...

"Itse en ole koskaan maksanut pelistä yli 30€
Olen odotellut muutaman kuukauden ja ostanut pelin sitten käytettynä. Mielestäni 50€ on vielä jotenkin ymmärrettävä hinta, mutta nykyään näkee jotain 70€ hintalappuja peleissä..."

Ei toi 70€ vielä mitään oo ite olen nähnyt "teknisillä" pari vuotta vanhoja pelejä mitä myytiin 120€:n hintaan. :D Kait niitäkin joku sieltä osti..

"jaa Nintendon seuraavalla konsolilla johon tulee HD vai? Miten se liittyy Wii-omistajiin? ;)"

Jos wii maksaa enemmän kuin halvin boxi niin miksi pelit eivät maksaisi saman verran ? Toki ne on halvempi tehdä, mutta minkä wiin omistajat sille voivat jos hinnat nousee ? Ja helppohan se on perustella suuremmat hinnat samalla tapaa kuin muut valmistajat. "Uusi ohjaus ja vanhempaan verrattuna monimutkaisempi tekniikka johtaa suurempiin kehityskuluihin..." Tuubaahan toi on, mutta suurin osa wii omistajista ei luultavasti sitä tajua ja joutuu vain nielemään selityksen.

Ja toisin sanoen,peleissä oli aikoinaan vielä jotain mielikuvitusta verrattuna nyt.Nyt markkinoille tulee vain toistensa kopioita,ja syy piilee luultavasti pelien kasvavissa myynneissä.Olisi varmaan tullut vieläkin uusia hienoja nimikkeitä ja todella erikoisia,elleivät pelit olisi tulleet näin suosituiksi.Tavallaan sitä toivoi aikoinaan että pelit olisivat suositumpia,mutta nyt kun ne on,se kääntyy hieman itse pelaajaa vastaan.

Pelintekijöiden pitäisi saada enemmän vapauksia suunnittelun suhteen.Raha puhuu liikaa.

Fuck you, Chris Deering.

helpompi ottaa rahat kuluttajilta kuin katsoa että mikä on vikana siinä pelin tekemisessä jos se on noin kallista

Kiitäjä, aika erikoista spekulaatiota, onko näkynyt mitään viittausta että tuollaista oikeasti olisi tapahtumassa?

Aika harva peli myy hyvin, jos hintaa nostetaan edes 10 puntaa. Laskeneet myynnit voivat koitua lopulta tappioksi ja pelintekijä saa kaupanpäälle huonon maineen riistäjänä. Samanlaista hinnannostoa muistaakseni yritettiin pari vuotta sitten. Itse lähtisin miettimään keinoja, joilla yhä useampi ostaisi pelin julkaisussa eikä odottaisi alelaarihintoja. Hyvä moninpeli on usein ainut keino saada ensimmäisten viikkojen myynti kohdalleen, jos ei ole kyse jonkin suositun sarjan jatko-osasta. Toisaalta uudelle Zeldalle tai Gran Turismolle voisi kylmästi lyödä yli 100 euron hintalapun ja moni fanipoika maksaisi silti valittamatta.

Jamaikan asukas: "Fuck you, Chris Deering."

Mitäs pahaa Deering on nyt tehnyt? Hänhän ei tuossa kuitenkaan ehdota pelien hinnan nostamista, vaan kehityksen tehostamista eli AAA-tason laatua pitäisi saada aikaiseksi vähemmällä rahalla.

Kyllä tuommoinen grafiikka huoraaminen pitäisi loppua. Kyllähän ne nytkin näyttävät hyvältä. En kyllä ymmärrä miksi pitää pitää pikseli pikseliltä olla tarkempaa kuin tarkempaa. Ei ihme että en pidä Soul Calibur IV:sta...

EDIT: ... ja sen sijaan lykkään Soul Calibur III:n Pleikkari Kakkoseen. Eihän se mitään "ZOMFG!" -laatuista grafiikkaa ole, mutta sisältö puhuu puolestaan.

"Kiitäjä, aika erikoista spekulaatiota, onko näkynyt mitään viittausta että tuollaista oikeasti olisi tapahtumassa?"

Nintendohan itse asiassa päätti Wiitä julkaistaessa, että kaikki 1st party-pelit hinnoitellaan aiempaa halvemmaksi; $49.99 aiemman $59.99 sijaan. Tähän taas tietysti Suomen maahantuojalla on ollut sanansa sanottavana, ettei tämä toteudu Suomessa kaikkien 1st party-pelien kohdalla (ainakin SMG maksoi 59,90€, kun taas Fire Emblem, Punch-Out ja Excite Bike maksoivat sen 49,90€).

Mielestäni ongelma on myös siinä, että pelejä tehdään järkyttäviä määriä ja niitä julkaistaan epätasaisesti (jouluksi suurin osa). Pakostihan siinä useimmat nimikkeet jäävät Halojen ja Callofdutyjen jalkoihin tehden jopa tappiota. Ei vain riitä ostajia vastaamaan suuria kehityskuluja.

Kehittämiselle pitäisi saada luotua joninlaiset säännöt. Voitaisiin esimerkiksi rajoittaa sitä kuinka monta peliä tietty studio voisi julkaista vaikkapa viiden vuoden sisällä ja siitä ei saisi poiketa. En tiedä tämänhetkistä suhdetta pelien julkaisu/myyntimäärissä ja studioiden kehitysaikatauluissa, mutta pienillä rajoituksilla saataisiin aikaiseksi parempia ja vähemmän samanaikaisesti julkaistavia pelejä.

Seurauksena tästä myynnit luultavasti kasvaisivat, koska valinnanvaraa ei olisi niin paljon ja samalla pelit saattaisivat olla astetta laadukkaampia.

Pieni visio jonka toteuttaminen ei sitten välttämättä olekkaan niin helppoa.

Kyllähän miehen kommenteissa on paljon järkeä. Pitäisi saada enemmän laatua vähemmällä panostuksella. Sinällään tuossa ei ole mitään vikaa, mutta nykymeiningillä tuo tarkoittaa taas pelien hintojen nostamista. Mikä tekee tästä hieman ristiriitaista on tosin se, että Deering ei kauheasti näyttänyt ottavan kantaa siihen, että Euroopassa pelit maksaa 20-30% enemmän kuin USA:ssa. Tuo jos joku on epäkohta. Ja koska suurin osa pelimyynnistä tulee jenkeistä, miksei siis ruveta astettain nostamaan pelien hintaa siellä. Suomessahan uudet konsolipelit maksavat jo 70€ tai enemmän...

"Voitaisiin esimerkiksi rajoittaa sitä kuinka monta peliä tietty studio voisi julkaista vaikkapa 5 vuoden sisällä ja siitä ei saisi poiketa."

Nintendolla oli tämäntapainen sääntö NES-aikoina, siitä ei oikein tykätty. Isot pelitalot kuten Konami keksivät keinoja kiertää sääntöä kun taas rupupelien tekijöille rajoituksella ei ollut väliä koska se viisikin peliä vuodessa on tarpeeksi roskaa. ;)

Olisiko ehkä Sonyn kannattanut tehdä konsoli jolle kehittäminen ei maksaisi niin paljon? ;)

Niin ehkä Sonyn olisi pitänyt ottaa mallia Microsoftista ja säästää konsolinsa kehityskustannuksissa käyttämällä vähän halvempia osia konsolissaan. Mitä se nyt haittaa, jos julkaisuerästä 2/3 hajoaa vajaan kahden vuoden sisällä, kun voidaan iskeä korjauksessa sisään samaa euron maksavaa osaa, kun asiakkaita ei tunnu edes haittaavan, kun konsoli on kerran vuodessa kuukauden keski-euroopassa huollossa :D ^^

Taisipa muutamat SNES-pelit maksaa 700mk... Elämä on, tai siis oli.

Mutta minkähän verran myynnit nousisivat, jos hintoja laskettaisiin? Itsestä ainakin tuntuu, että tulisi ostettua enemmän ei-niin-pakko-ostaa -pelejä, jos hinnat olisivat huokeampia. Voisi kyllä olla, että AAA-pelit eivät tuosta hyötyisi...

@Kovalchuk:

Kiva provo, muttei liity uutiseen sitten mitenkään. Eikä edes Sniperin kommenttiin. Odotan ylläpidolta siivoamistoimia.

Kuten Taurus tuossa aiemmin jo mainitsi, on Nintendo tässä sukupolvessa lanseerannut 10€ halvemmat yksinoikeuspelit Wiille kuin mitä ne oli Gamecubelle. Mielestäni ihan terve kehityssuunta. Toisaalta voi asettaa muiden julkaisijoiden pelit huonoon asemaan, kun ovat normaalihinnoiteltuja.

NES, SNES ja N64 aikakausilla hintaan vaikutti myös tallennusmedia, joka oli huomattavasti kalliimpi kuin nykyiset CD- ja DVD -levyt.

Justihinsa joo. Hyvät pelit kyllä tuo voittoa. Pitäiskö niiden huonojenkin vielä tuottaa. Eiköhän ole ihan puhtaasta kilpailusta kyse, jos heikoimmat tippuu. Vaikka kuinka nuo isot kihot itkisi että mistään ei tule mitään, niin silti aina nousee jostain se hymyilevä naama joka on tehnyt sen HYVÄN PELIN. Ja tuo jamppa ainakin saa rahansa.

Tämä lama tuo ihmisille ihme asioita mieleen. Eikös kapitalismin idea ole: "nopeat syövät, hitaat eivät". Nyt kun valtiot tukee näitä joille ei ruokaa riitä, menee kapitalimin idea persiilleen. Tästä innostuneena näemmä myös pelintekijät alkavat luulemaan, että vika ei ole heissä ja heidän toimissa jos rahaa ei tule. Missä hemmetissä se vika muka sitten olisi? Jumalassa? Karmassa?

Ei mun tarvitse perustella sitä, että en tosiaankaan maksa mitään 80€ pelistä. Olkoon sitten vaikka "lasikatto".

Jonkun pelin valmistajan joka muuten päätyis tekemään roska pelin (joulun alle) kannattais häpeilemättä kopioida kaikki hyvät ideat AAA peleistä ja lisätä peliin käytettyt miestyötunnit ainakin kaksin kertaiseksi kuin mitä AAA kilpailijalla on. Näin vois saada ei niin hyvistä lähtökohdistakin hyvän pelin. Tosin tietty kustannuksetkin kasvais noin kaksin kertaisiks mut olispahan sitten ainakin roska pelejä vähemmän kauppojen hyllyillä.

@JOS456 Tuskin pelinkehitys on aivan noin yksinkertaista. Kyllähän niitä hyviä ideoita nytkin jo ripataan muilta, mutta ei se hyvää lopputulosta takaa. Myöskään lisätyt työtunnit eivät auta, jos vain ei ole taitoa. Ja jos puhtaasti pelien tuotoista puhutaan, niin markkinoinnilla on yllättävän suuri osuus pelin myynneissä; edes hyvä peli ei välttämättä huonossa julkaisukohdassa/huonolla markkinoinnilla myy.

''Wii-omistaja nauraa tällaisille puheille :D''

Itseasiassa, jos ostaa pääasiallisesti vain Nintendon pelejä niin niistä joutuu maksamaan enenmän kuin HD koneilla, koska Nintendo ei laske näköjään Wii:llä peliensä hintoja ikinä. HD koneilla odotat sen 6kk niin pelin saa puoleen hintaan julkaisiasta riippumatta.

Kuten moni muukin on jo todennut että pelit nykyisin sisältävät niin vähän innovaatiota ja kangistuvat vanhoihin kaavoihin että onko mitään järkeä ostaa sitä samaa yhä uudestaan. Otetaanpa vaikka Killzone 2, noin 90% sen sisällöstä oli jo tehty aikaisemmin ja koska peli ei sisältänyt mitään oikein erikoista ja poikkeavaa se ei houkuta kuluttajia ostamaan sitä. Sama juttu Haloissakin. Sitä paitsi jos kehittäjät ja rahoittajat palkkaisivat parempia koodaajia ja muita ohjelmoitsijoita eikä suhteellisen kokemattomia (vaikka heitäkin pitää tukea) tekemään pelejä jälki voisi olla peleissä paljon parempi. Pelit sisällöltään eivät ole muuttuneet paljoakaan vaikka tekniikkaa löytyy, RPG peleissä sisältöä on kehitetty eniten ajan saatossa.

Kuluttajia ei kiinnosta ostaa uusia Haloja vai? Tuo oli jo uutta.

voi ristus, nykynenkin pelien hinta on semmosta ryöstöä että.....

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi