Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Injustice: Gods Among Us

Jos Teräsmies ja Lepakkomies tappelis, niin kumpi voittas? No Vesimies tietenkin! Mortal Kombatin viimeisimmän inkarnaation takana ollut NetherRealm tuo Injustice: Gods Among Usilla DC Comics -kustantamon klassiset supersankarit ja -roistot saman mätkintäpelin ääreen, jolloin itse kukin voi ottaa selvän, kuka on ketäkin kovempi.

Turvat tukkoon, nyt juonitaan

NetherRealm viritteli jo Mortal Kombatin taustalle hivenen genrestä poikkeavampaa juonen tynkää, mutta Injusticessa studio vie kerronnan kokonaan toiseen ulottuvuuteen – kirjaimellisesti. Tarinatilassa liikutaan kahdessa rinnakkaismaailmassa, joista toinen on suunnilleen sarjakuvan ystäville tuttu ja toisessa Teräsmies hallitsee armottomana diktaattorina.

Yksittäisten hahmojen kautta kerrotut kappaleet rytmittävät juonta, joka etenee noin neljän ottelun sarjoissa. Taistelut on liitetty kiinteäksi osaksi kerrontaa. Välivideossa Kissanaisen kanssa flirttaileva Kyborgi paljastaa itsensä vahingossa petturiksi, minkä jälkeen kuvakulma siirtyy perinteiseen sivunäkymään ja toiminta voi alkaa. Kahden erän jälkeen pölyt pyyhitään olalta, ja voittajaksi selviytynyt Kyborgi jatkaa matkaan, kunnes kohtaa välivideossa seuraavan haasteen.

Kaksintaistelun ohella osa kohtaamisista aloitetaan QTE-minipeleillä, joissa pitää vaikkapa väistää Mustan Adamin heittelemiä autoja tai pitää Vihreällä Nuolella Solomon Grundy etäällä. Onnistuneet suoritukset tuovat yleensä pienen edun alkavaan taisteluun.

Tarinatila on mielenkiintoinen kuriositeetti, joka tutustuttaa pelaajan lähinnä erilaisiin taistelijoihin. Tosin 24 hahmon rosterista vain osa päätyy pelaajan hallittavaksi, mutta kaikki ainakin kertaalleen vastustajaksi. Juoni itsessään ei alun jälkeen ole mikään kummoinen, joskin kustantamon kanssa yhteistyössä tehty alkuperäistarina on yllättävän synkkä: miljoonien ihmisten lisäksi myös supersankareita ja -roistoja tapetaan paikoin tylystikin.

Me ollaan supersankareita kaikki

Mätkintäpelit elävät ja kuolevat kuitenkin yksinpelin ulkopuolella. Kampanjan ohella Injustice: Gods Among Us tarjoaa kyllä klassisen turnaustilan, harjoitustantereen ja haasteet, mutta tosimiehet siirtyvät suoraan verkkomittelöiden kimppuun. Valittavina pelimuotoina ovat tavallinen 1vs1-mättö , kukkulan kuningas ja selviytyjä. Jälkimmäisissä kärkinimi taistelee jonossa olevia vastustajia vastaan niin pitkään, kunnes häviää. Selviytyjässä voittaja joutuu tosin taistelemaan peräkkäiset taistelut ilman elinvoiman palautusta.  Voitot, osallistumiset, erikoisliikkeet ja sivustakatsojan panostukset nettoavat puolestaan kokemusta, jolla avataan uusia vaatteita, konseptitaidetta ja musiikkia.

Mekaniikan osalta Injustice: Gods Among Us luottaa klassiseen, eli siihen kankeampaan malliin. Sulavien kombojen (lue: rämpytä sokkona ja voita) sijaan taistelut ovat erikoisliikkeiden ja lyhyiden lyöntisarjojen välistä balettia, jossa oman hahmon tuntemisen lisäksi täytyy osata myös vastustajan repertuaari vastaiskuja varten. Jokaisella hahmolla on lisäksi aktivoitava uniikki taito, joka esimerkiksi Salaman tapauksessa hidastaa vastapuolen hetkellisesti. Nettisuosikiksi näytti muodostuvan Vihreä Nuoli nuolinensa – ärsyttävä taktiikka, sanon minä.

Astetta syvemmälle kaivautuessa mukaan ilmaantuvat heiton- ja kombonkatkot. Jälkimmäiset onnistuvat vain kerran taistelun aikana, jolloin kilpakumppanit panostavat osan erikoismittaristaan seuraavaa kohtaamista varten. Isomman nokareen likoon pistänyt tekee hyökkäävänä osapuolena joko erotuksen edestä lisävahinkoa tai saa puolustavana saman verran elinvoimaa. Mittarin yksittäisiä lohkoja voi käyttää puolestaan tehostamalla erikoisliikkeitä, tai täyteen kerättynä laukaisemalla yksilöllisen superiskun. Tuomiopäivä hakkaa vastustajansa planeetan ytimen läpi ja takaisin, kun taas Lepakkomies kutsuu apuunsa Batmobilen.

Taistelukentät kätkevät omat salaisuutensa ja jekkunsa, joita aktivoimalla saa viholliselta ryöstettyä ison lohkareen elinvoimasta. Vastustajansa voi muun muassa potkaista taustalla leijuvaa helikopteria vasten ja jatkaa kuritusta kombolla. Jokaisessa kentässä on myös siirtymäreitti toiselle taisteluareenalle, jonne pääsee tinttaamalla kentän laidalla majailevaa supersankaria mojovasti turpaan. Interaktiivisen ympäristön ongelma on tosin siinä, ettei niitä vastaan voi suojautua kuin väistämällä. Onneksi ne on mahdollista kytkeä kokonaan pois.

Sankari vai roisto?

Injustice: Gods Among Us on hyvä, vanhanaikainen taistelupeli, joka hyödyntää uskollisesti lisenssinsä hahmoja. Tarinatila jää lähinnä kertaviihteeksi, jonka jälkeen pelattavaa löytyy onneksi vielä sen verran, ettei tekeminen lopu aivan heti kesken. Mikäli sielusi on annettu arkaaiselle sodanjumalalle, on Injusticen mekaaninen kankeus juuri sinua varten. Jos taas pidät enemmän japanilaisjumalattarien Namcon ja Tecmon hyllyvästä sulavuudesta, kannattaa NetherRealmin tuotos ohittaa suosiolla.

Galleria: 

Kommentit

Upea peli. Ei ihan Mortal Kombat, mutta ainaki 4½ <3

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi