Hitman

Murha hiekkalaatikolla

Haluatko pyyhkiä Hitman: Agent 47 -elokuvan muistikuvat pois mielestäsi? Kelpaisiko tyylipuhtain ja sulavin Hitman-peli, mitä on viime vuosina julkaistu? Kaikille teille nyökkäilijöille: jatkakaa lukemista, meillä on teille hyviä uutisia.

IO Interactiven yksinkertaisesti nimetty Hitman julkaistiin viime vuonna episodimaisesti yksi tehtävä kerrallaan. Ensimmäinen osa saatiin pelattavaksi viime maaliskuussa, kun taas kuudes pääsi valloilleen lokakuun lopussa. Nyt jokainen näistä hiekkalaatikkomaisista tehtävistä on kääräisty yhteen pakettiin nimellä Hitman: The Complete First Season. Kyseessä on varsin miellyttävä kokonaisuus täynnä palkkamurhailun parhaita puolia.

Hittipeli

Kerrotaan aivan ensimmäisenä se tärkein huomio liittyen agentti 47:n uusimpaan nimikkeeseen: sitä on puhtaasti hauska pelata. Tässä kokonaisuudessa ei ole mukana aakeita laakeita lumimaisemia (Hitman 2), pakenemista helikopterilta (Hitman: Absolution) tai muuta turhaketta. Homman keskipisteenä on puhdas salamurhaaminen mielenkiintoisissa ympäristöissä, joissa saa temmeltää hiekkalaatikkopelien tyyliin. Jo tämä seikka ansaitsee kehuja vasemmalta ja oikealta.

The Complete First Season koostuu tutoriaalipyrähdyksistä, kuudesta pääasiallisesta tehtävästä sekä samoihin kuvioihin sijoittuvista variaatioista. Määrä voi kuulostaa pieneltä, mutta hommassa onkin juju. Komennuksien suorittaminen vain kertaalleen ei nimittäin riitä mihinkään, vaan ajatuksena on nirhata kohteet useilla eri tavoilla ja useammilla eri pelikerroilla. Vaihtoehtoja riittääkin kosolti, tämä tulee selville jo tutoriaalin aikana. Ei kuitenkaan hätää, sillä tehtäviä ei ole pakko jäädä junnaamaan useaan kertaan ennen seuraavaan siirtymistä. Yksittäisen mission suorittaminen vaikka aseet laulaen avaa tien seuraavaan.

Tässä mielessä episodimainen julkaisutapa toimi varmasti paremmin kuin koko setin ymppääminen yhteen pakettiin. Nyt näet houkutus hypätä seuraavaan lokaatioon on liian suuri, eikä yhtä pelialuetta tule heti tutkittua sen ansaitsemaa määrää. Onneksi kertaalleen koettuihin maisemiin palaa mieluusti takaisin myöhemminkin.

Karkea hiekka päätyy kaikkialle

Mikäli olet pelannut aiempia Hitman-pelejä, kohtaat tuoreimmassa julkaisussa paljoa tuttua. Perusmekaniikka on edelleen paikoillaan, sillä eri aseet, valepuvut ja huomaamaton nirhaaminen ovat edelleen kovia sanoja. Tehtävien läpi voi halutessaan rynniä paukkurautojen kera, mutta viisas raha panostaa paljon hauskempiin ja hoksottimia vaativiin salamurhiin. Ne edellyttävät kenties hotellityöntekijän tainnuttamista, tämän vaateparren lainaamista ja pahaa-aavistamattoman kohteen johdattamista ansaan. Tai kenties tarjoilijahenkilökunnan valepuvussa liikkumista ja kattokruunun tiputtamista ohikulkevan uhrin niskaan. Kuolema korjaa agentti 47:n jo parin luodin jälkeen, joten huomaamattomampi eteneminen on joka tapauksessa suositeltavaa.

Vaikka valepuvut auttavat pitkälle, ei niiden avulla tulla kaikkivoipiksi. Osa sivuhahmoista alkaa näet ihan loogisesti epäilemään tutun porukan uusia kasvoja. Kyseiset jantterit on merkitty heidän päänsä päällä näkyvillä indikaattoreilla, jotka loistavat kauas.

Lisää osviittaa ympäröivästä maailmasta saa Instinct-toiminnolla, jonka voi aktivoida nappia painamalla. Tällöin 47:n ympäröimästä maailmasta näkee helposti tarpeelliseet asiat ja esineet. Eri hahmot nähdään jopa seinien takaa ja eri kerroksista. Tätä voi pitää joko kätevänä ominaisuutena tahi liikaa helpottavana turhakkeena, riippuen pelaajasta. Sen käyttöä ei ole rajoitettu lainkaan, kuten ei myöskään tallennusta. Pelitilanteen voi näet tällä kertaa tallentaa käytännössä milloin vain ja aivan niin usein kuin mieli tekee. Nämä asiat tekevät pelaamisesta helppoa ja nautittavaa.

Tehtäviin voi ottaa mukaan välineitä aseista ja muista värkeistä lähtien, mutta tästä ei turhaan tarvitse stressata. Kookkaista kentistä löytyy nimittäin paljon hyödyllisiä esineitä murhatöissä käytettäväksi. Pienellä vaivalla 47:n taskut tursuavat enemmän työvälineitä kuin mitä paikallisella K-Raudalla on hyllyillään. On sorkkarautaa, ruuvareita, rotanmyrkkyä ja paljon muuta aina räjähtäviin golfpalloihin ja rynnäkkökivääreihin asti. Tutkiminen kannattaa tässäkin mielessä.

Hitmanlee

Tehtävät voi siis suorittaa aseet laulaen ja paikalta hädissään juosten, mutta se ei ole homman pihvi. Ammattimaiset palkkatappajat hoitavat työnsä diskreetisti, huomaamatta ja ovelasti. Näin toki myös saa paremmat pisteet mission suorittamisen jälkeen. Kyllä, onnistuneet suoritteet antavat eräänlaisia kokemuspisteitä. Niitä kerätään aina per tehtävä ja niiden myötä aukeaa lisää mahdollisuuksia komennuksen suorittamiseen: mistä sijainnista, missä valepuvussa ja millä varustein palata alueelle ensi kerralla. Haluatko aloittaa puutarhurina uhrisi pihasta? Onnistuu. Haluatko agentuurin varustekätköstä löytyvän tiirikoita ja pistooleja? Käy.

Erilaisia pisteitä jakavia haasteita tulee suoritettua tehtävien aikana kuin vahingossa, etenkin komennuksen ensimmäisellä läpäisykerralla. Mukana ovat perinteiset Silent Assassinit ja hyvinkin haastavat Silent Assassin, Suit Only -haastet, mutta myös avainesineitä ja kostyymejä löytämällä voi kartuttaa pistetiliään.

Vinkkejä eri tapoihin hoidella uhrit päiviltä saa kuuntelemalla pelialueilla puhuvia sivullisia tai vaikkapa lukemalla pöydältä löytyviä muistiinpanoja. Nämä Opportunity-nimellä ristityt erityiset kuviot ovat erilaisia, joskus moniosaisia ja toisinaan jopa etäisen humoristisia. Pelaaja voi halutessaan valita jonkin Opportunityn, jonka suuntaan peli häntä ohjaa vihjeiden ja reittipisteiden avulla.

Oletusasetuksilla pelattaessa näitä vihjeitä kerrotaan liiankin kanssa, sillä niiden suorittamiseen tarvittavien asioiden ja henkilöiden sijainnit kerrotaan metrilleen. Mikäli pelistä mielii saada huomattavasti viihdyttävämmän, on tämä asetus suositeltavaa säätää astetta minimaalisemmaksi. Tällöin pelaajalle jää hieman enemmän omatoimista selvitettävää.

Verkkosaalistusta

Varsinaisten pääseikkailujen lisäksi tarjolla on kosolti muutakin puuhaa, joissa pyöritään itse tehtävistä tutuissa maisemissa. Yksi näistä on verkon kautta jaeltavat Elusive Targets -kohteet, jotka ovat nimensä mukaisesti vaikeasti tavoitettavia. Nämä haasteet ovat tarjolla vain rajoitetun ajan ja niitä voi kokeilla ainoastaan yhden ainokaisen kerran. Epäonnistuminen sulkee tehtävän.

Escalation Contracts -ajanviete puolestaan antaa haasteeksi nirhata tietyt toissijaiset hahmot tietyillä kriteereillä. Lisäksi Hitman: Absolutionista tuttu Contracts-pelimuoto tekee paluun. Pelaajat voivat tässä moodissa luoda itse omat tehtävänantonsa, joita muut hitmanittajat voivat lähteä suorittamaan ykkössijan kiilto silmissään.

Nämä ajanvietteet ja pistevertailu kaikkien muiden pelaajien kesken vaativat verkkoyhteyttä. Mikäli pelailet vain offline-ympyröissä, jäät monesta asiasta paitsi.

Kohteesta kohteeseen

Agentti 47 matkustaa pelin aikana Pariisiin, Italiaan, Marokkoon, Thaimaahan, Coloradoon ja Japaniin. Alueet eroavat toisistaan huomattavasti jo tunnelmansa osalta. Etenkin viimeisenä kenttänä toimiva Japani ansaitsee kiitosta erilaisista puitteistaan. Selkeästi heikoin lenkki tämän arvostelijan mielestä on avoimen vihamielinen Colorado, mutta myös sinne palaa mielellään etsimään uusia tapoja saada kohteista ilmat pihalle. Ensimmäinen tehtävä, Pariisin muotikokkareet, on kookkaudestaan huolimatta kompaktein temmellyskenttä. Suurimpiin alueisiin sen sijaan voi jo eksyäkin.

PlayStation 4 Prolla pelattaessa Agentti 47:n reissut etenkin Italiaan, Thaimaahan ja Japaniin ovat varsin hienon näköisiä, kunhan pintoja ei katso liian läheltä. Ympäristöt vaikuttavat eläväisiltä ja värikkäiltä, minkä lisäksi niissä pyörivät sadat NPC-hahmot lisäävät niiden uskottavuutta. Tosin ääninäyttelijöitä olisi saanut olla kosolti enemmän, sillä joka puolella maailmaa kohdataan monia "äänikaksosia".

Tehtävien välillä nähdään varsin hienolta näyttäviä välivideoita, jotka punovat alkuun päästyään hyvinkin mielenkiintoista tarinaa. Valitettavasti se vain saa odottamaan kakkoskautta mielenkiinnolla, sillä päätöstä juonikuvioille ei vielä saada. Mukaan menoon on saatu myös huumoria, yllättävää kyllä. Sitä saadaan pelimaailman sivuhahmoista, kuten vaikkapa kovin ikeamaista tuolia kasaavasta Ruotsin suurlähetystön työntekijästä.

Kokonainen paketti

Hitmanin ensimmäinen kausi on parasta pelisarjan tarjontaa aikoihin. Se ei tuo muassaan kovinkaan montaa pääasiallista pelialuetta, mutta tällä kertaa laatu ja variaatio korvaa määrän. Suoritettuihin missioihin palaa mielellään ainakin muutamat kerrat selvittelemään millä uusilla tavoilla ne voisi suorittaa onnistuneesti.

Joka tehtävään tällä arvostelijalla meni aikaa pelin mittarin mukaan noin tunti, mutta oikea aikamääre on moninkertainen kymmenine epäonnistumisineen ja edellisen tilanteen latailuineen. Ja tämä vain niiden ensimmäisellä läpäisykerralla. Pelaaminen on viihdyttävää, matkakohteet mielenkiintoisia ja hiekkalaatikkomainen toteutustapa on vallan mainio.

Jäämme odottamaan kakkoskautta mielenkiinnolla.

Kirjaudu kommentoidaksesi