Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Battlefield 3

Loppuvuosi pursuaa toinen toistaan kovempia nimikkeitä, mutta yksi on ainakin hypen määrässä mitattuna ylitse muiden. Battlefield 3:n ensimmäiset trailerit loksauttivat räiskintäfanien leukoja lattiaan massiivisilla taisteluillaan ja eeppisillä puitteillaan. Etukäteen konsoliväen innostusta varjosti kuitenkin ajatus, että tällä kertaa mennään tehokkaamman alustan ehdoilla, sillä näytetty materiaali oli peräisin PC-versiosta. Pelot rampautetusta PlayStation 3 -julkaisusta osoittautuvat onneksi turhiksi. Vaikka nettikarkeloiden maksimipelaajamäärää joudutaan pudottamaan, 24 hengen mittelöissäkin riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Yksinkertainen yksinpeli

Yksinpeli ei ole koskaan ollut sarjan ystävien tärkeyslistalla järin korkealla. Siitä huolimatta soolona vedettävään osuuteen panostetaan jopa enemmän kuin trendin aloittaneissa Battlefield: Bad Companyissa. Tällä kertaa laitetaan huomattavasti vakavampi vaihde silmään. Ydinuhasta lähtien lähes kaikki genren kliseet sisältävä juoni tuskin voittaa alan palkintoja nerokkuudellaan. Takautumien avulla kerrottu tarina onnistuu silti luomaan tarvittavat kulissit ympäri maailmaa sukkuloivalle räiskinnälle. EA:n vuoden mittaan harjoittama parjaaminen kilpailevaa Call of Duty -sarjaa kohtaan tuntuu kampanjaa pelatessa vähintäänkin huvittavalta. Toisenlaisesta suhtautumisesta rakkaaseen viholliseen kielivät tiukasti skriptattu toiminta, tiheään vaihtuvat maisemat sekä perusräiskintää rikkovat osuudet, kuten yöllinen tarkka-ammuntakeikka tai maalien merkkailu pommikoneen kyydissä. Perusrakenne on kopioitu suoraan Infinity Wardin käsikirjasta.

Myös ongelmakohdat ovat kilpailijasta tuttuja. Suurimpana murheena tekoälyn temput saavat veren kiehumaan. Jo normaalilla vaikeustasolla vastustajan joukoille tuntuu siunaantuvan yliluonnollisia kykyjä hahmottaa pelaaja satojen metrien päästä. Massiivisimpien taistelukohtausten immersiota koetellaan, kun vihollistulitus kohdistuu pelkästään omaan hahmoon. Tovereistakaan ei saa lohtua, sillä amerikkalaiset valiojoukot keskittyvät huutamaan turhanpäiväisiä ohjeita toisilleen. Lisäksi tuhoutuvia ympäristöjä hienosti mallintavasta Frostbite 2 -pelimoottorista toivoisi otettavan enemmän irti. Aitoja kaatuu ja lasit helisevät, mutta kokonaisten rakennusten sortumisia nähdään vain käsikirjoituksen salliessa.

Tutun makuinen peruskonsepti ei silti tarkoita, ettei Battlefield 3:n kampanja olisi kokeilemisen arvoinen. Tapahtumat etenevät junan lailla kohti seuraavaa eeppistä kohtausta, eikä turhia suvantohetkiä esiinny. Vähintään hienojen audiovisuaalisten puitteiden vuoksi maailman jaksaa pelastaa tälläkin kertaa. Graafisella puolella etenkin dramaattiset valaistusefektit sekä muut näkyvyyteen liittyvät kikkailut luovat hienoa tunnelmaa sotaretken aikana. Suurimmat ylistyssanat menevät ääniosastolle. DICE:n peleissä on aina riittänyt kiitettävästi jytinää, eikä nytkään tehdä poikkeusta. Komeat aseäänet, tilanteisiin sopiva musiikki ja jopa näyttelijöiden roolisuoritukset edustavat kaikki räiskintöjen kärkipäätä. Hengästyttävän tiukalla tykityksellä on hintansa. Yksinäisen sankarin sotaretki saattaa päättyä jo ensimmäisenä iltana, sillä lopputekstit rullaavat ruudulla alle viiden tunnin jälkeen.

Monipuolinen moninpeli

Nopeasti koluttu kampanja toimii alkupalana, kun pääruokana tarjoillaan jälleen äärimmäisen koukuttava moninpeli. Pääasiallisina pelimuotoina jatkavat vanhat tutut. Alueiden hallussapitoon keskittyvä Conquest asettaa kartalle kolmesta viiteen lippua joukkueiden vallattavaksi. Rush puolestaan pyrkii keskittämään toiminnan tiiviimmin pariin pisteeseen kerrallaan. Perusidea on yksinkertainen: hyökkääjät yrittävät edetä voittoon tuhoamalla annettuja kohteita, kun vastapuolen tehtäväksi jää estää aikeet hinnalla millä hyvänsä. Pienemmän porukan hupia tarjoilevat Squad Rush ja Squad Deathmatch tekevät odotetun paluun Bad Company 2:sta. Tällä kertaa tilastojensa kaunistelemiseen keskittyvät sankarit päästetään rauhassa temmeltämään omalle pelilistalleen perinteisissä tappomatseissa. Toisena uutuutena esitellään kahden pelaajan yhteistyömoodi. Lyhyistä rykäisyistä koostuvat haastekentät tarjoavat parin illan hupia tekoälyä vastaan räiskiessä, mutta kevyen sisältönsä vuoksi ne toimivat lähinnä ylimääräisenä bonuksena.

Vaikka yhdeksän moninpelikartan valikoima ei kuulosta paljolta, eri alueiden laajuus kompensoi määrää. Kentissä riittää vaihtelua valtavan kokoisista aavikkomaisemista aina Pariisin metrotunneleissa käytäviin klaustrofobisiin koitoksiin. Alkumetreillä henki on usein löyhässä, kun aikaa kuluu jo ympäröivän maaston hahmottamiseen. Oman mausteensa mittelöihin tuovat kulkupelit. Tankkien ja helikopterien lisäksi päästään nyt lentokoneiden puikkoihin. Ohjattavuus lentohärveleillä on kutkuttavan hankalaa, joten helppoja tappoja ensimmäisellä Hornet-keikallaan odottavien kannattaa varautua pettymykseen. Ajoneuvojen ja aseiden välinen tasapaino onkin saatu suhteellisen hyvin kohdilleen kaluston laajuuden huomioon ottaen. Vastapuolen yksittäisistä helikopteriässistä huolimatta voittajaksi selviytyy yleensä paremmin yhteen pelaava joukkue.

Bad Company 2:een verrattuna pelimekaniikkaa muokataan piirun verran. Hahmoluokkien lukumäärää on supistettu, mutta samalla varusteiden yksittäiset kustomointimahdollisuudet ovat lisääntyneet. Aseisiin voi laittaa kiinni esimerkiksi taskulampun, jonka häikäisyefekti on raivostuttavan hienosti tehty. Niinkin yksinkertainen lisäys kuin hahmon makuulle saaminen tuo uusia lähestymistapoja tiukkoihin taistelutilanteisiin. Pisteitä jaetaan entistä avokätisemmin tiimipelaamisesta sekä varsinaisten tavoitteiden suorittamisesta. Muutos toivon mukaan johdattaa puskissa helppoja tappoja kyttäävät röllit kokeilemaan uusia taktiikoita. Tärkeimmistä taustalla pyörivistä uudistuksista mainittakoon manuaalinen serverihaku sekä aiempaa yksityiskohtaisemmat suodattimet halutun pelin etsimiseksi. Harmittavasti omien salasanalla lukittujen huoneiden luominen ei ainakaan tässä vaiheessa ole mahdollista.

Muutoin loistavaa kokonaisuutta varjostavat monet tekniset ongelmat. Tiimityön kannalta oleelliset puheyhteydet katkeilevat, eikä kaveriporukan ryhmien muodostaminen onnistu toivotulla tavalla. Otteluiden alussa yhteydet saattavat toimia mainiosti, kunnes yhtäkkiä sietämätön verkkoviive saapuu pilaamaan päivän. Yksittäisiä bugeja tulee vastaan päivittäin. Väärässä kohdassa avattu tulostaulu voi jäädä ruudulle kummittelemaan. Äänet saattavat kadota tai koko peli jäätyä ilman mitään syytä, eikä tilanteisiin auta kuin koneen resetointi. Kaatumisia sattui yksinpelinkin puolella pariin otteeseen. Kaikki nämä seikat olisivat maalaisjärjellä ajateltuna päivityksellä korjattavissa. Odotuksia kuitenkin latistaa tieto, että pari vuotta vanha edeltäjä kärsii yhä osittain samankaltaisista ongelmista.

Taistelukenttien kutsu

Satunnaisista harmeista huolimatta Battlefield 3 onnistuu pääosin lunastamaan kovat odotukset. Kertakäyttöisestä kampanjasta jää käteen muutama komea kohtaus, mutta tärkeimmät meriitit ovat ehdottomasti moninpelin puolella. Vaikka otteluissa painotetaan tiimityön ja tavoitteellisuuden merkitystä, ei pelaaminen tunnu koskaan turhan vakavalta puurtamiselta. Nettivääntöjen pariin palaa yhä uudelleen hymyssä suin. Sooloilijoiden joukkueeseen joutuminen saattaa tuskastuttaa voitonhimoista suorittajaa, mutta hyvän porukan kesken DICE:n taika puree jälleen. Kaverittomienkaan ei kannata lannistua, sillä tilanteeseen voi hakea helpotusta esimerkiksi KonsoliFINin foorumin peliseuraketjusta. Kaoottisen hulvattomassa meiningissä on yksinkertaisesti sitä jotain, joka koukuttaa pelaajan kerta toisensa jälkeen hamuamaan päivittäisen annoksensa taistelukenttien hurmosta.

Lue myös Dragonflyn mietteet Battlefield 3:n Xbox360-versiosta.

Galleria: 

Kommentit

Oikein hyvä arvostelu. Tosin itse antaisin pelille arvosanaksi 4.5 tai 5 tähteä. Battlefield fanboy kun olen. ;)

Mainio arvostelu. Tuohon ei ole kyllä mitään lisättävää, sillä kaikki huomionarvoiset asiat tuli kirkkaasti esille, mukavasti tajuntaan soljuvassa paketissa. Itse olisin antanut 5 tähteä, mutta se johtuu osittain siitä, että hetki sitten piti olla vääntämässä todella intesiivistä RUSH-matsia.

PS. MW3 vs. BF3 -artikkelia olisi hauska lukea, jahka kilpakaksikko pääsee oikein kunnolla kilpasille.

Selkeesti viiden tähden peli. Tulee vielä täydentymään DLC:llä entistä monipuolisemmaksi, eikä pelkästään laajentuneen kenttävalikoiman kautta.

Tälläisen verkkoon orjentointuneen pelin kohdalla ei alun pienien ongelmien pitäisi antaa vaikuttaa arvosanaan, tai sitten arvostelu tulisi kirjoittaa riittävän etäisyyden päästä julkaisusta ja antaa tekijöille näin mahdollisuus korjata ongelmat. Sitä paitsi tuntuu siltä, että niitä liioitellaan. Yksikään peli-ilta ei ole mennyt vielä pieleen bugien takia. Seikka, joka kuitenkin pistää heti muistelemaan niitä lukuisia muita verkkopelejä, jotka ovat olleet julkaisussaan pelikelvottomia. Battlefield 3 ei sitä kuitenkaan ole.

(Linkit videoihin poistettu, koska niitä ei ole enää olemassa palvelimella. -harrihar)

Battlefield3 on kyllä omalla kohdalla pystynyt tarjoamaan mahtavaa pelikokemusta jo alussa, vaikka pieniä teknisiä ongelmia on ollut. Mutta Nisu, en silti voi yhtyä kanssasi siihen, etteikö keskeneräisyyden saisi antaa vaikuttaa arvosanaan. Se on meidän pelaajien viimeinen puolustuslinja ja ainoa asia jolla voi olla vaikutusta siihen, että saisimme pelintekijät oikeasti yrittämään kovemmin. Pelintekijät eivät kuuntele pelaajia, vaan katsovat myyntilukuja. Myyntiluvut taas ovat yhteydessä arvosanoihin.

Ja voiko tässä muuten puhua "Alun pienistä ongelmista". Osa näistä ongelmista omaa juurensa jo aiemmissa DICEN peleissä, joissa niitä ei ole kaikkia korjattu vieläkään. Tullaankohan korjaamaan tässäkään? Battlefield3 on kovinta AAA+ kamaa, mutta esim. voip-ongelmat tälläisessä pelissä on kuin 100 kiloa mansikoita mädäntymässä nälkäisten herkkusuiden edessä.

Niin, ketä itseasiassa palvelee arvostelut, jotka tehdään selvästi väärään aikaan? Ennen julkaisua, jolloin verkkopeli jää usein kokematta. Tai sitten heti julkaisun jälkeen ja pahimmassa tapauksessa ollaan läpipääsemättömän bugiviidakon ympäröimiä, mutta johon on tulossa korjaus "hyvin pian".

Entäs, jos arvostelu jätetään pöydälle ja tähdet jaetaan vasta ensimmäisen välttämättömän korjauspäivityksen jälkeen? Päivityksen, joka liiskaa lopullisesti häiritsevimmät bugit ja on monelle se ainoa oikea versio tulevina vuosina.

"Kaoottisen hulvattomassa meiningissä on yksinkertaisesti sitä jotain, joka koukuttaa pelaajan kerta toisensa jälkeen hamuamaan päivittäisen annoksensa taistelukenttien hurmosta."

Tiivisti omankin mielipiteen hyvin. Päälle vielä täydet 5 tähteä. Keskinkertainan yksinpeli ei vähennä pisteitä, koska se ei ole tärkeyslistalla BF:ssä.

Nisu, "väärään aikaan"? Kyllä arvostelu pitää tuoda julki silloin, kun ihmiset hankintapäätöksiä tekevät - mielellään etukäteen. Julkaisuviikot tuppaavat olemaan ajankohtia, jolloin pelejä myydään eniten. Silloin valistuneen kuluttajan tarvitsee saada tieto, kuinka hyvin suunniteltu ostos toimisi hankintahetkellä. Tähän on yksi aika simppeli ratkaisu: pelintekijät voisivat viimeistellä pelinsä valmiiksi ennen julkaisua. ;-) Jos pelissä on puutteita, tietenkin ne vaikuttavat arvostelijan mielipiteeseen pelistä.

Tässä on kuitenkin turha tuijottaa liikaa arvosanaa, sillä arvostelusta selviää pelin hienoudet, neljä viidestä on kiitettävä arvosana ja kuten tekstissäkin Termoz perustelee, edellisten BF:ien kriittisiä päivityksiä on saatu odotella jo vuosia.

Onpas täällä otettu kiihkeä suhtautuminen arvosanaan. Minä kun olin siinä uskossa, että neljä tähteä on edelleen pirun kova suoritus. ULVI ja Rottis tuossa jo ehtivät summaamaan aika hyvin meikäläisenkin ajatukset. Olisihan pelin arvostelu mukava askarrella vaikka vuoden pelailun jälkeen. Toisaalta silloin vasta pitäisikin kysyä, että ketä se enää siinä vaiheessa palvelisi?

Arvostelun idea lienee kuitenkin tuoda esiin pelin hyvät ja huonot puolet nykykunnossaan hankintaa pohdiskeleville, ja jättää lopullinen ostopäätös lukijalle. Ei haihatella tulevien päivitysten perään. Etenkin, kun DICE on niin kauan ollut mukana näissä karkeloissa, että bugien liiskaukselta ennen suuren budjetin julkaisua odottaisi enemmän. Varsinkaan, kun kaikki eivät liity edes pelkästään moninpeliin.

Enkä välttämättä kirkkain silmin allekirjoittaisi tuota ongelmia liioitellaan -pointtia. Moninpeliosuudesta tuli uhrattua yksi kappale noille asioille, muutoin tuo näyttää omaan silmään kovinkin positiivissävytteiseltä (kuten Exectan lainaamassa kohdassa). Tekstin sisäistämällä pitäisi lopullisen mielipiteeni käydä selväksi: peli on äärettömän hauskaa ja suositeltavaa räimettä erityisesti moninpelinä. Viidennen tähden poisjättö oli silti perusteltua hiomattomuuteen vedoten.

Mutta josko menisi jatkamaan pelailua.

Haha! Toi on muuten aika useassa pelissä totta. Jotenkin tuntuu että tekoäly sotilailla on yliluonnollisia kykyja paikantaa pelaaja. CoD4 pelatessakin tuntui että viholliset huutavat: "THERES DA PLAYA!" ja ampuvat pelaajaa, vaikka hän makaisi jossain piilossa muurin takana! :D

Enpä ole peliä pelannut ja koska pelissä ei ole kovin hyvää yksinpeliä ja co-op on vain 6 kenttää, ei kauheasti himota ostaa peliä. Hyvä arvostelu, toit hyvin esille pelin vahvuudet ja heikoudet. Ja myös täysin ymmärrän miksi pelille ei annettu 5 tähteä. :)

PC:llä lähes täydellinen, konsoleilla ei niinkään.

Yksinpelihän on sarjassa ekaa kertaa kertaa mukana(Bad Companyt ja Modern Combat eivät varsinaiseen BF -sarjaan kuulu) ja ihan kohtuullista mättöähän se on. Co-op on kans aikansa hupia, mutta BF -sarjan pelien mahtavuus on aina perustunut erinomaiseen verkkosotaan. Tätä BF3 tarjoaa tuutin täydeltä, aivan mahtavaa, etenkin Conquest 64 -pelaajan voimin Caspian Borderissa tai Operation Firestormissa. Tietty näitä codi -tyylisiä kenttiäkin löytyy, pahimpana varmaan Operation Metro joka on täysin lineaarinen putki vailla suurempia taktikointi mahdollisuuksia. PC -versiolle 5/5, Konsoliversiolle 3/5.

Mielestäni ihan aiheellista antaa vähän raippoja bugeista. Esim. squadien tekeminen ja mikkien surkea toiminta ovat latistaneet pelitunnelmaa kovastikin. Arvostelua kun ei voi kirjoittaa ajatuksella "kyllähän ne tämänkin korjaavat".

Mutta tosiaan yksinpeli oli parempi, mitä monissa arvosteluissa on annettu ymmärtää. Se ei ollut mitenkään erityisen loistokas, mutta sillä oli omat hetkensä. Sateisessa yössä kaupungin kaduilla hiippailu, kiikarikivääri kainalossa, yms. Arvosana mielestäni ehdottoman oikea. Pienellä liiskaamisella 5/5 (kunhan squadit ja mikit saahaan toimimaan ja jumiutumisia vähennettyä).

XYU: "Mielestäni ihan aiheellista antaa vähän raippoja bugeista. Esim. squadien tekeminen ja mikkien surkea toiminta ovat latistaneet pelitunnelmaa kovastikin. Arvostelua kun ei voi kirjoittaa ajatuksella "kyllähän ne tämänkin korjaavat"."

Tuo onkin se ongelma. Mitä sitten, kun tulee täydellinen patchi, joka korjaa kaikki ongelmat ja bugit? Pitäisikö arvosanaa sitten myöhemmin muuttaa? Tai itse arvostelua, jossa parjataan bugeista ja yhteysongelmista, joita ei enää ole patchin asentamisen jälkeen...

Kyllähän Termozin arvostelussa käsiteltiin päivitysten mahdollisuutta. Mutta mutta. Arvostelijan ei tule olla kristallipallosta ennustava povaaja. Mitä bugeja sitten saadaan fiksattua, ja mitä ei. Kuten arvostelussa ruoskittiinkin, vastaavat ongelmat ovat sarjan edellisissä osissa edelleen.

5/5 arvostelu nyt vain rehellisesti antaisi pelintekijöille kuvan: kaikki hyvin, ei mitään korjattavaa. Nyt kun kerran on tehtävää, niin puskamarkkinointi kyllä kertoo milloin patchi tulee ja korjaa. Kyllä arvostelijoiden homma on kertoa, mikä hommassa ei toimi, pelintekijän tehtävä puolestaan markkinoida ja tiedottaa että ko. seikat on korjattu. Näin pelaajat ja kriitikot voivat kehittää osaltaan pelikokemusta.

Kun tämä(kin) peli selvästi herättää kiivasta keskustelua, niin pieni mainos lienee paikallaan. Gameranking on mitä mainioin työkalu oman tiukan analyysin tekemiseen esimerkiksi Battlefield 3:sta. Lisäbonuksena parhaat arviot osallistuvat tästä lähin kuukausittaiseen peliarvontaan!

Lisätietoja aiheesta löytyy foorumin puolelta: http://www.konsolifin.net/bbs/konsolifin-palauteboksi-tiedotukset/99225-...

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi