Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Xbox Room, Helsinki 28.-30.10

Microsoft järjesti Suomen suurimman Xbox promootion sitten julkaisupäivän Helsingissä 28. - 30. lokakuuta. Paikkana oli Kuutio aivan ydinkeskustassa, joten mikään ongelma kenellekään pääkaupunkiseudulla asuvalle ei paikalle saapuminen ollut. Myös tapahtuman lähelle kadulle tuotu iso Xbox -lakana helpotti perille löytämistä.

Tarjolla oli sipsien, limun ja karkin lisäksi muutama julkkis ja tietenkin pino tulevia ja vastailmestyneitä Xbox-pelejä. Paikalle oli syksyn kovimmista nimistä saatu Transworld Snowboarding, Unreal Championship ja Tom Clancy's Splinter Cell. Myös ainakin seuraavat pelit olivat pelattavissa: Blinx: The Timesweeper, Commandos 2, FIFA 2003, Hitman 2: Silent Assassin, Halo, James Bond 007: Nightfire, Medal of Honor: Frontline, NBA 2003, Need for Speed: Hot Pursuit 2, NHL 2003, NHL 2k3, Sega GT 2002, Timesplitters 2, Tony Hawk's Pro Skater 4. Valitettavasti muutamat pelit oli pakko jättää pois, kuten monien odottamat Metal Gear Solid 2: Substance, Apex (ent. Racing Evoluzione) ja Tom Clancy's Ghost Recon. Kuitenkin tunnelma sisällä oli sen verran hyvä, ettei puuttuneita pelejä kerennyt edes murehtimaan. XboxFINistä paikalle eksyivät NviperO ja Unreal-Hawk.



Unreal Championship

Unreal-Hawk:

Pitkä odotus palkitaan. Tosin, peli oli hemmetin buginen, hienosäätöä vailla, itkua aiheuttava roska. Onneksi se ei ollut lopullinen-versio. Jotenkin se päätön räiskintä alkoi vaan puuduttamaan kaksinpelinä (+ botit), jonkin ajan jälkeen Ja suorastaan toivoi että erä loppuisi. Botit antoi haastetta, mutta niitä ei näkynyt mailla halmehilla, jos pelasi Championship -moodia. Kontrollit olivat kuitenkin helpot Halo-konkarille, mutta hektisen menonsa takia, Unreal Championshipissä sorminäppäryys viedään äärirajoilleen. Unreal Championshipin julkaisuun on enään vajaat kaksi viikkoa ja jos lopullisesta versiosta löytyy tuollaisia bugeja, mitä Betasta bongasin, pääsee kyllä itku. Kaksi viikkoa kun on lyhyt aika. On myös mahdollista, että tuo Beta oli lähes puolisen vuotta vanha, se helpottaa hieman. Kaikille räiskinnän- ja Unrealin-ystäville tämä on pakko-ostos.

NviperO:

Peli oli varsin keskeneräisen oloinen, framerate oli vielä todella hidas ja pelin nopeatempoisuus sai sen tuntumaan vieläkin hitaammalta. Peliä myös pyöritettiin plasmatelkkarissa, joka sai aikaan sen että se näytti rosoiselta, varsinkin kun pelaajat istuivat niin lähellä tv:tä. Äänipuoli oli ihan ok, taustameteliä oli niin paljon ettei sitä oikein päässyt sisäistämään. Pelituntuma oli pelissä kuitenkin kohdallaan, ohjattavuus helppoa ja vauhtia riitti. Vaikuttaa siltä, että tulossa on todellinen syksyn adrealiinipaukku. Harjoiteltavaa ainakin allekirjoittaneella riittää, sillä bottien aggressiivinen pelitapa ja kaaosmainen räiskintä johti usein kuolemaan. Yksinpeliä en kerennyt kokeilemaan, joten tekoälyn toimivuudesta sillä puolella en päässyt ottamaan tuntumaa. Asepuolta riitti tarpeeksi, sci-fi tykeistä konetuliaseisiin ja raketinheittimiin. Valikoissa pilkottanut "Live" sai taas silmät kiiltämään innosta, vaikkei se tietenkään tapahtumassa ollut käytössä. Pelistä on silti kasvamassa moninpelaajien lempilapsi Xboxille, ja Liven käynnistyttyä Suomessakin ehdottomasti kokeilun arvoinen peli kaikille.


Transworld Snowboarding

Unreal-Hawk:

Viime viikon mietteeni: "Nääh... tylsä, jätän väliin." Mietteeni ensimmäisen laskun jälkeen: "En olisi kyllä uskonut sen olevan noin hyvä." Kontrollit on helppo ja nopea oppia, taitaminenkaan ei alkupuolella vaadi hirveästi. Verrattuna Ampediin, peli antaa anteeksi pelaajalle aikalailla, jos lautailija sattuu tulemaan maahan pienessä kulmassa (vertikaalisesti tai horisontaalisesti). Minkäänlaista Ampedin tyylistä tuskastumista ei ollut havaittavissakaan. Pakko se on todeta itsekunkin, Suomalaiset osaavat tehdä hyviä pelejä, tämän ovat osoittaneet jo Remedy, Ninai ja Bugbear, Housemarquen ohella.Kannattaa hankkia/pyytää pukin konttiin, jos lumilautailu on kiehtovaa tai kiinnostaa.

NviperO:

Mielipiteeni ei ole muuttunut sitten tekemäni ennakon, mutta Roomissa tapahtuneesta kokeilusta jäi se mieleen, että S-Controller sopi peliin aivan loistavasti. Omien pakkohankintojeni joukossa.

 


Blinx: The Timesweeper

NviperO:

Xboxin ensimmäinen kunnon tasohyppely? Blinxiä on kehuttu Xboxin kovalevyn hienosta hyödyntämisestä. Ajan voi pysäyttää, sitä voi kelata mihin suuntaan tahansa ja muutenkin sitä voi ohjata kuten videota. Ja sitä pitääkin hyödyntää jos haluaa kerätä kaikki piilotetut palkinnot. Ajan hallinta myös tuntui toimivan aika mukavasti, valikon saa nopesti käyttöön B-napista, eikä oikean toiminnonkaan valintaan kulu liikaa aikaa. Blinxin pelattavuus vaikutti muutenkin mukavalta, ainakin omaan päähän se istui hyvin joskin toisenkinlaisia kommentteja pelistä olen kuullut. Yhdestä napista Blinx käyttää imuriaan mm. kristallien ja kentällä lojuvien objektien keräämiseen. Objekteja, kuten tynnyreitä ja penkkejä sitten ammutaan kohti aikahirviöitä ja muita vastuksia. Tekniikan hahmottamiseen meni hetki aikaa, mutta sen jälkeen se sujui kuin konkarilta. Aikakristalleja keräämällä puolestaan saa auki uusia toimintoja ajan muokkaamiseen. Pelin huonoin puoli taitaakin olla se, että siinä Blinx "pyörtyy" helposti, eli viholliselle riittää yksi osuma Blinxiin, että kissa menettää tajunsa. Tällöin joutuu pelaamaan kohdan uudestaan. Myös uudelleenyritysmahdollisuudet ovat kristallein kerättävissä, eli niitä on vain rajattu määrä.

Grafiikkapuoli oli ihan nättiä, mutta se pisti silmään että ainakin kokeiltujen tehtävien maailma oli aika synkkä. Aikahirviöt ja Blinx toki on sitä kunnon söpöilylinjaa, mutta ympäristö on pimeämpi ja kolkompi kuin muissa vastaavissa peleissä. Grafiikkapuolella peli kyllä vaikutti aivan valmiilta, mitään hidastumista ei ilmennyt ja jos kyseessä oli PAL-versio on peli siltä puolelta valmis hyllyille. Äänipuolesta on vielä paha mennä sanomaan, kun se jäi taustahälyn alle. Kenttien välillä voi käydä kaupassa ostamassa uusia tavaroita ja kristalleja kentistä kerätyillä rahoilla, ja edellisiin kenttiin voi myös vapaasti palata. Lyhyt testi piti ehdottomasti mielenkiintoni yllä peliä kohtaan.


James Bond 007: Nightfire

Unreal-Hawk:

Positiivinen yllättäjä. Moninpeli bugasi hieman, siinä kaikki. Kontrollit olivat helposti opittavat, ja nopeissakin tilanteissa ne oli helppo hallita. Kuvan päivitys taso pysyi tasaisena ja kuva pehmeänä, vaikka peliä pelattiin tykillä ja nelinpelinä. Loistava seuraaja Golden Eyelle (No ei ihan Golden Eye, mutta paras Bond-peli sitten GE:n).å>

NviperO:

Nightfiressa pelattavuus toimii, eikä se ole niin kankeaa kuin AUF:issa. Autofire on vieläkin mukana, mutta tällä kertaa se tuntui paljon paremmin toteutetulta, ja jopa hyvältä. Visuaalinen ja äänipuoli ovat hyvin hoidossa. Bond on näyttävän näköinen, naiset kauniita ja autot kiiltää. Bondin musiikit nyt ovat jo oma lukunsa, ja luovat tunnelmaa aivan kuten vaikkapa Star Warsin alkuteema. Muutenkin pelin tunnelma jäi mieleen parhaiten, siinä on todella onnistuttu.

Yksinpeliin on haettu lisää syvyyttä palkkaamalla nykyinen Bond, Pierce Brosnan esittämään Bondia myös pelissä. Eli Brosnanin ääni ja kasvot ovat mukana Nightfiressa. Tarina vaikutti pintaraapaisulla paljon paremmalta kuin AUF:issa ja tuli välillä jopa mieleen, että tämähän voisi olla vaikka elokuva. Moninpeli vaikutti myös aika toimivalta. Neljän pelaajan jaetun kuvan moninpeli pyöri mukavasti, ilman hidastumisia. Myös botteja sai peliin mukaan, joskaan eivät ne niin kauhean hyvin tuntuneet pelaavan. Harjoitusmaalitauluiksi kuitenkin varmaan loistava lisä. Aseita oli tavallisemmista pistooleista rynnäkkökivääreihin, oli haulikkoa ja futuristista laserpyssyä sekä sinkoa. Ja onhan mukana tietysti Bondin omat leikkikalut, eli R:n suunnittelemat apuvälineet kuten laserleikkuri, tainnutusase yms. Odotuslistalle 007 ainakin nousi aseet laulaen.


Tom Clancy's Splinter Cell

Unreal-Hawk:

Voi luoja sitä innostusta kun pääsin kokeilemaan sitä... Tätä peliä ei YKSIKÄÄN XBOX OMISTAJA SAA MISSATA! Se on suorastaan pyhäinhäväistys, jos jättää tämän pelin väliin. Enivei, kontrolleihin tottui nopeasti, kaikki ohjaimen napit on käytössä. Tosin kaikkiin namiskoihin ja niiden toimintoihin en kerennyt tutustua, parin kokeilu kerrankin jälkeen tuli sellaisia lausahduksia kuin "Njahas! Mitäs nyt tapahtu?". Valoefektit ja ympäristön reagointi esim. luoteihin oli selvästi nähtävissä. Luodit jättivät selvät jäljet seiniin (ehkä turhankin selvät) ja ikkunoihin. Luoteja ei tosiaan ole hassattavaksi liikaa, ja ihmettelenkin kun Samppa ei osaa mitään liikkeitä, joilla pelaisisi itselleen lisää aikaa, tyyliin MGS2. Ihmiskilpi on tosiaan hyödylliseksi havaittu. Viholliset eivät ammu kohti, ellei Samppa rupea sihtailemaan. Kuten muutkin pelit, tämäkin vaatii todellista keskittymistä, ennen kuin voi sanoa ne viimeiset sanat. Joulun pakkohankinta numero yksi. Suosittelen joka ikiselle todelliselle pelaajalle.

NviperO:

Alkuun meni tuskailuksi kun ei oikein ohjaus tarttunut, mutta se korjaantui nopeasti. Peli on kerrassaan addiktiivinen, tarina tempaisi mukaan vaikka olikin vain yhden tehtävän demosta kyse. Visuaalinen puoli on vaatimattomasti sanottuna häikäisevä, välillä rupesinkin miettimään että millä sanoilla tätä voi kehua ettei rupea kuullostamaan kliseiseltä. Ehdoton pakko-ostos.


Sega GT 2002

NviperO:

Sega GT on lyhyesti sanottuna upean näköinen, niin autojen kuin ratojen ja ympäristöjen puolesta. Vertailua Rallisporttiin on vaikea tehdä ympäristöjen erilaisuuden takia, mutta ainakaan kauas sen tasosta ei jäädä. Grafiikka myös pyörii nopeasti, eli peli vaikuttaa todella valmiilta. Myös äänet tuntuivat olevan ihan asialliset, muista peleistä aiheutunut taustamelu kuitenkin häiritsi niihin keskittymistä. Pelattavuus on hyvin Gran Turismon kaltaista ja arcademaisuus on tästä pelistä kaukana. Ohjaus on tarkkaa, muttei siltikään ollut tuskallisen vaikeaa päästä peliin sisään ja vaikeustasokin pysyi alkuun sopivan alhaalla kun käytti normaalia vaikeustasoa. Pelin lyhyestä kokeilusta jäi hyvä maku, eikä odotus peliä kohtaan ainakaan laskenut.

Unreal-Hawk:

En kerennyt ajaa kuin kierroksen, joten sain vain näppi tuntumaa kontrolleihin, jotka oli selvästikkin huolella ohjelmoitu. Grafiikka "parhainta" mitä olen missään autopelissä nähnyt. Ääniä ei pahemmin kuulunut siellä olleen metakan takia.


Tony Hawk's Pro Skater 4

Unreal-Hawk:

Tony Hawk Pro Skater 4: Yksi odottamistani peleistä, ei pettänyt, tosin testasin vain parin rundin verran. Kontrollit ovat aika hankalat Xboxin perus-pädille, sormet kun tuppasivat hakeutua aina väärille napeille. Controller-S hoitanee tilanteen kotiin. Skeittaaminen ei ole mielipuuhaani, eikä todellakaan sen katsominen, mutta pelaaminen on asia erikseen. Tony Hawk Pro Skater 4:n todellisia uudistuksia en tiedä, mutta graafisen uudistuksen olen nähnyt. Ei niin mullistava, mutta selkeämpää ja tasaisempaa kuin edeltäneessä Tony Hawkissa. Tony Hawkia parempaa extreme-peliä saa hakea.

NviperO:

Lyhyellä kokeilulla ei mitään ihmeellisiä uudistuksia kolmososaan verrattuna jäänyt mieleen, mitä nyt peli oli paremman näköinen ja kentät vaikuttivat mielenkiintoisemmilta. Myös ihmisiltä saatavat tehtävät vaikuttivat ihan mielenkiintoisilta.


Medal of Honor: Frontline

Unreal-Hawk:

Nyt käsitän miksi tätä on odotettu niin paljon. Peli oli nätti, äänet oli selvät ja ja kunnolliset, PS2-version kontrolli-ongelmista ei ollut kuin vanha legenda jäljellä. Vaikeusaste on tosiaan korkea (en kyllä katsonut millä vaikeusasteella pelasin), ja se on hyvä. Mikäli 2. maailman sota on kiehtova aihe, tai olet vain kiinnostunut Medal of Honorista, kannattaa Frontline hakea kaupasta omaan hyllyyn.


Timesplitters 2

Unreal-Hawk:

Mitäs tähän nyt sanoisi? Jos pidit PS2:n Time Splittersistä, pidät takuulla tästä. Pelaaja heitetään eri vuosikymmenille/-sadoille estämään Time Splitters -rodun muukalaisia muuttamasta historiaa, ja muuttamasta ihmiskunnan kohtaloa. Juonen ydin kuulostaa aika kliseiseltä, mutta se millä sitä siivitellään eteenpäin, on kiehtovan erikoista. Pelaajan täytyy etsiä joka kentän lopussa oleva kristalli, ja tuoda se takaisin "alkuun", edetäkseen seuraavalle kentälle. Kontrolleista olen kuullut aikamoista valitusta, mutta omasta mielestäni se ei juurikaan eronnut jo loistavan ykkös-osan, loistavista kontrolleista juuri lainkaan. TimeSplitters on tosin kolahtanut vain harvoihin, ja tuskin TimeSplitters 2 poikkeaa siitä mitenkään. Kannattanee testata ennen lopullista päätöstä.


Hitman 2: Silent Assassin

NviperO:

Roomissa kokeilua ei tullut tehtyä, mutta demolla tuli ensimmäinen tehtävä läpi vedettyä. Aivan loistava tunnelma koko tehtävän ajan, joskin vaikeustasoa on pudotettu selvästi sitten ensimmäisen osan. Tapoja läpi vetämiseen löytyy useita, eikä aseet laulaen kannata edetä, joskin silläkin homma saattaa onnistua. Mielenkiintoinen ominaisuus oli tärinän käytössä, ohjain kun tärisee sydämen lyöntien tahdissa. Ainakin jos on tuuria mukana. Peli löytyy jo kaupoista, ja jos pelinälkä yllätti niin eikun hakemaan kotiin.

Unreal-Hawk:

Kankeat kontrollit, huono tehtävän ohjastus, mutta muuten vaikutti aika helmeltä. Pitäisi vain keskittyä kunnolla.


NHL 2k3

Unreal-Hawk:

Kiekon hallinta turhauttavan vaikeata, maaleja ei meinaa tulla millään, kankeat kontrollit. Realismia, mutta se on todistettu, ettei kaikki pelit vain tarvitse haitallista realismia. NHL 2K3 on siitä hyvä esimerkki.

NviperO:

Näytti nopealta ja varteenotettavalta kilpailijalta EA:n NHL-sarjalle, joskaan kokeilemaan en valitettavasti päässyt.


NHL 2003:

NviperO:

Kauniimpi ja pelattavampi kuin NHL 2002, joka ainakin allekirjoittaneelle oli pettymys. Maalivahtipelikin tuntuu parantuneen ainakin jonkin verran, samoin kuin tekoäly yleensäkin.



FIFA 2003

NviperO:

Upean näköinen ja hyvä pelattavuus. Joskin tauko futispelien pelaamisessa näkyi taas pelaajassa, joten mitään taitojalkapalloa en päässyt pelissä kokemaan. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että pienellä harjoittelulla pelistä saa paljon irti. Luultavasti Xboxin paras jalkapallopeli.


Jälkimakuja

NviperO:

Jälkikäteen tapahtumasta jäi oikein hyvä fiilis, hienoa että Suomessakin järjestetään näitä tapahtumia joissa pääsee tarkistamaan tulevia pelejä. Moitteen sijaa ei oikein löytynyt, ja väkeä oli jopa enemmän kuin itse osasin odottaa. Tarjoilupuoli, pelit ja palvelu olivat juuri sitä mitä sinne mentiinkin hakemaan. Ehkä kotiin viemisiä olisi kiva olla enemmän, nyt mukaan tuli vain uusi mainoslehtinen, jossa tulevia pelejä oli esillä. Kuitenkin loistasti hoidettu promootio MS:ltä, ja huhujen mukaan ensi keväänä olisi tiedossa seuraava samanlainen tapahtuma ja väliinhän mahtuu GameWorld -messut missä lienee on myös mahdollisuus tarkastella tulevia pelejä.

Unreal-Hawk:

Xbox Room oli hyvä promo-tilaisuus Xboxille, vaikka parin huippupelin poissaolo heijastui menossa lievästi. Lähdin itse sinne sillä asenteella, että MGS2: Substancen kone on koko illan minun käytössä. Mutta kun pääsin paikan päälle, loisti MGS2: Substance poissa olollaan. Harmittava tilanne, mutta pelattava ei loppunut kesken. Xboxin peliaalto numero 2 on vasta alkamassa ja hyväksi onneksi me suomalaisetkin pääsemme siihen mukaan näin joulun alla. Kaikkiahan valikoima tuskin miellyttää, mutta takuuvarmasti monien kotiin eksyy useampi kuin yksi pakko-ostos. Splinter Cell vaikuttaa olevan halutuin tällä hetkellä, ja siitä odotetaan tämän talven Xbox myynti-tykkiä. Jälkeenpäin ajatellen, Xbox Room jätti hyvän fiiliksen ja hyvän näppituntuman joulun kovimpiin nimikkeisiin.

Unreal-Hawkin henkilökohtaiset kiitokset lähtevät Xbox Roomin järjestäjille, MSN.fi:lle, Niko Martiskaiselle, Kalle Laaksolle ja Joel Kinnuselle. NviperO haluaa näiden lisäksi kiittää Toni Salosta ja kaikkia osallistujia.

Kirjaudu kommentoidaksesi