Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

3DS:n suunnittelijat kertovat laitteen kehitystyöstä

Iwata Asks -keskustelusarjan uudessa osassa keskustellaan Nintendon pääjohtajan Satoru Iwatan johdolla Nintendo 3DS -käsikonsolista laitteen kehitystyöstä vastanneiden ihmisten kanssa.

3DS:n järjestelmäsuunnittelua johtanut Ryuji Umezu, joka on osallistunut Nintendon käsikonsolien suunnitteluun Game Boy Colorista lähtien, kertoo että hänen osaltaan työ uuden konsolin parissa alkoi jo DS:n ensimmäisen version julkaisun aikoihin. Järjestelmän suunnittelussa painotettiin käsikonsoleille tyypillistä kompromissia laskentatehon ja virrankulutuksen suhteen.

Uuden konsolin suunnittelutyön alkaessa DS:n kahden näytön ratkaisun kaupallisesta menestyksestä ei ollut vielä varmuutta, joten aikaisiin prototyyppeihin lukeutui myös yksinäyttöinen malli. Koska näyttöjen taustavalot kuluttavat paljon virtaa, ne rajoittavat myös riittävän akkukeston sallivaa graafista suorituskykyä. DS osoittautui kuitenkin menestykseksi, joten uuden konsolin suunnittelussa palattiin kahden näytön hyödyntämiseen.

Päätös 3D-grafiikan hyödyntämisestä asetti lisävaatimuksia laitteistolle. Koska 3D-kuva on piirrettävä erikseen molemmille silmille, grafiikan esittämiseen tarvitaan enemmän laskentatehoa. Lisäksi kuvan esittäminen vain toiselle silmälle kerrallaan puolittaa näytön valoisuuden, joten taustavalon kirkkautta oli lisättävä. Akkukeston parantamiseksi 3DS sisältää energiansäästötilan, joka säätää taustavaloa aktiivisesti pelikuvan kirkkaudesta riippuen. Umezun omien kokemusten mukaan taustavalon kirkkausasetuksen vaikutus akkukestoon voi olla yli 50 prosenttia.

3D-efektin voimakkuuden määrittämiseen käytettävä liukusäädin lisättiin laitteeseen käyttäjien yksilöllisten erojen, kuten silmien etäisyyden, huomioimiseksi. 3D-kameran liittäminen 3DS:n oli looginen seuraus päätökselle stereoskooppisen 3D:n hyödyntämisestä konsolissa. Suunnittelutyön loppuvaiheissa tehtyjä muutoksia oli muun muassa gyroskoopilla toteutettu kallistussensori, joka päätyi lopulliseen tuotteeseen Shigeru Miyamoton vaatimana viime hetken lisäyksenä. Esimerkiksi Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D:ssä sensori mahdollistaa kuvakulman ohjaamisen laitetta kääntämällä.

Laitteen suunnittelijoiden mukaan 3DS:n koteloon ei olisi mahtunut enää mitään lisää, mutta he uskovat silti kaiken tarvittavan olevan mukana. Iwata korostaa omakohtaisen kokemuksen 3DS:stä olevan ehdottoman tärkeää laitteen ominaisuuksien ymmärtämiseksi ja arvioi siitä tulevan miljoonille ihmisille ensimmäinen kosketus lasittomaan 3D-kuvaan. Umezu menee hehkutuksessaan hieman pidemmälle ja sanoo että jo konsolin alkuvalikon näkeminen oli hänelle hieno elämys.

Nintendo 3DS julkaistaan Euroopassa 25. maaliskuuta.

Galleria: 

Kommentit

Hyvä tiivistelmä. Se jää vielä nähtäväksi, tuleeko 3DS:stä menestys. Pelkän ruudun näkeminen tuskin riittää kenellekään vaan niiden hyvien pelien.

Julkaisupäivä Euroopassa on 25, ei 27. maaliskuuta.

Prkl. Jopa tarkistin tuon päivän, mutta onnistuin silti typottamaan. Päivitellään kuntoon.

Sekä Nintendon että Sonyn uudet käsikonsolit tulevat aivan erilaisille markkinoille kuin edeltäjänsä, joten menestys ei tosiaan ole taattu. Ensimmäiset viisi miljoonaa menee vielä helposti, mutta pelkästään vinkeällä näytöllä ei saavuteta DS:n kaltaista menestystä.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi