Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Colin McRae Rally 3

Codemastersin Colin McRae Rally -sarja on ollut suosittu rallifanien keskuudessa
jo vuonna 1998 Playstationille ja PC:lle ilmestyneestä ensimmäisestä
osasta lähtien. Parivuotta sitten markkinoille tuli samaisille alustoille
pelin jatko-osa, joka loisti niin äänillään, grafiikoillaan
kuin myös nautittavalla pelattavuudellaan, ja tuloksena oli tietysti rallipelien
ehdoton kuningas. Codemasters ei ole kuitenkaan tuudittautunut menestykseen ja
jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan julkaisi sarjan
kolmannen, ja erittäin odotetun osan nykykonsoleiden mahdollisuuksia hyödyntäen.

One career, one car...

Colin McRae Rally 3:n suurimmat uudistukset edeltäjiinsä nähden
löytyvät uudelleen ideoidusta Championship-moodista, jota kehittäjät
ovatkin hehkuttaneet pitkään ja hartaasti. Siinä peli istuttaa
pelaajan itse Colin McRaen saappaisiin kolmen vuoden sopimuksella Fordin WRC-tiimiin.
Tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja kiertää MM-sarjaa
täydet kolme kautta Ford Focuksen WRC-mallilla saaden Nicky Gristin aisaparikseen.
Ideana tämä on mukavan omaperäinen yleensä lähes samaa
kaavaa noudattaviin rallipeleihin, mutta monia voi jäädä kismittämään,
että he eivät voi ajaa maailmanmestaruudesta muissa talleissa. Kyseinen
ominaisuus valitettavasti sulkee myös moninpelimahdollisuuden pois Championship-moodista.


MM-pisteistä kisataan kaikenkaikkiaan kahdeksassa eri maassa, joihin kuuluvat
myös Keski-Suomen aina niin rakkaat pikataipaleet. Jokaisessa maassa on
kuusi erikoiskoetta, jotka ovat jaettu kahdelle eri päivälle, sekä
yksi yleisö-EK ja yksi lyhyehkö testipätkä, jolla voi testata
autonsa asetuksia. Ralli alkaa aina lyhyesti pätkien profiilia esittelevällä
videolla, josta siirrytään nopeasti ensimmäiselle huoltoalueelle.
Huoltoalueilla voi joko katsella mekaanikkojen työskentelyä auton
kimpussa tai lukea edessä olevien pätkien ominaisuuksista tienpintamateriaaleista
säähän. Ensimmäisellä huoltoalueella on myös mahdollista
käydä testaamassa autoa jo aiemmin mainitulla testipätkällä
ja tutkia sitten kolmen nopeimman ajan telemetrioita. Mekaanikot korjaavat automaattisesti
huoltoalueilla auton vahingot niin hyvin kuin pystyvät sallitussa ajassa
ja lisäksi säätävät sen heidän mielestään
parhaimmaksi tuleville erikoiskokeille. Tarvittaessa pelaaja voi kuitenkin virittää
autoaan juuri parhaiten omaan ajotyyliinsä sopivaksi.

Rallit päättyvät luonnollisesti podiumille, jolla toivoisi tietysti
mahdollisimman useasti näkevänsä itsensä, eli Colinin pokaali kädessä yhdessä Nickyn kanssa. Pelin vaikeusaste kehittyy melko järkevästi
uran edetessä. Ensimmäisenä vuonna pelaaja joutuu ajamaan helpoimmalla,
eli medium-tasolla, jolloin voittaminen ei pitäisi olla vähääkään
rallipeleihin tutustuneelle ongelma. Toisena vuonna vaikeusaste nousee hardille,
jolloin voitoista joutuu taistelemaan jo hieman kovemmin. Maailmanmestaruuteen,
tai ainakin kolmen parhaan joukkoon, pitäisi kuitenkin yltää
puhtaalla ajolla ilman keskeytyksiä vielä melko helposti. Kolmantena
vuonna esiin astuva very hard -taso antaa vastusta kuitenkin jo sen verran kovasti,
että EK:illa ei ole varaa moneenkaan virheeseen. Tekoälykuskit ajavat
melko järkevästi, ilman turhia riskejä, joten pelaajankin kannattaa
ajaa vaikeustasosta riippumatta omien taitojensa mukaan eikä alkaa riskillä
yrittämään ainakaan rallin alussa, jolloin helposti päätyy
lähimpään pöpelikköön menettäen suuria sekunteja.
Yleensä vähän varmistelevalla ajollakin voi saavuttaa paremman
sijoituksen kuin autonsa rikkomalla. Pelaaja saa joka vuodeksi Fordilta uuden
parannellun version Focuksestaan, jolloin vauhtia tulee myös hieman lisää
avittamaan tiukentuneeseen vaikeustasoon.


Hieman yllättäen pelistä löytyi uramoodin lisäksi
vain yksi pelimuoto: Stages. CMR2:n Arcadet yms. ovat siis lempattu surutta
romukoppaan. Stages-moodissa pelaaja voi ajaa kelloa vastaan uramoodissa avattuilla
erikoiskokeilla ja haluamillaan autoilla, joihin kuuluvat mm. Subaru Impreza
WRX (44S), Citroen Xsara Kit Car, Ford Puma Rally Car ja Mitsubishi Lancer Evo
7 sekä useita voitetuista ralleista saatavia bonus-autoja. Tosin, hieman
yllättäen autovalikoimasta puuttuivat Peugeotit kokonaan. Autot poikkeavat
tuntumaltaan kohtalaisen paljon toisistaan, joten autopelien yhteydessä
joskus pätevä sanonta "kun hallitset niistä yhden, hallitset
ne kaikki", ei onneksi päde tässä tapauksessa. Toinen pelin
elinikään positiivisesti vaikuttava tekijä on se, että Stages-moodissa
voi myös ottaa mittaa toisistaan maksimissaan neljä pelaajaa split-screenillä.
Harmillisesti tässä moodissa autojen säätäminen ei
kuitenkaan ole mahdollista.

Kyllä ralli on rouheeta hommaa

Ajotuntuma on ollut perinteisesti Colin McRae Rally -sarjan suurimpia valtteja,
eikä kolmas osa tee tähän poikkeusta. Vaikka peli olisikin parhaimmillaan
laadukkaalla ratilla, on Codemasters onnistunut istuttamaan kontrollit myös
Xboxin padille, vaikkakin tärinäefektit ovat siinä sivussa unohtuneet jollekkin varhaiselle beta-asteelle. Ohjaimen force-efektejä nimittäin käytetään vain isoissa hypyissä ja kolareissa. Padilla auton ratin korvikkeena toimii joko ristiohjain tai vasen tatti ja kaasu/jarru toimii liipaisimista, oikeasta tatista tai A:lla ja X:llä. Käsijarru on asetettu B-nappulan taakse. Auto käyttäytyy kokonaisuutena paljon realistisemmin
kuin RalliSport Challengessa, mutta mikään simulaattori CMR3 ei kuitenkaan
ole. Pelissä onkin onnistuttu tekemään pelattavuudesta riittävän
realistinen pitämään ajamisen mielekkäänä pitkään,
mutta kuitenkin niin, että se on myös hauskaa ja peliin sisälle
pääseminen ei vie tuskastuttavan kauan. Pelin kuvakulmista varsinkin
konepeliltä tai kuljettajan silmistä ajaessa tuntuma tiehen on hyvin
mukana. Lintuperspektiivistä ajaessa peli ei mielestäni ole yhtä
pelattava ja vauhdintuntukin on huonompi, mutta jokaisella on varmasti omat
mielipiteensä asiasta.


Colin McRae Rally 3:n radat ovat edeltäjiinsä nähden entistä
monipuolisempia ja realistisemman näköisiä. Erilaisia mutkatyyppejä
löytyy enemmän kuin ennen, ratojen pintamateriaalit eroavat selvästi
toisistaan ja tiet ovat myös moninpaikoin kaventuneet merkittävästi.
Radanvarsilla olevat nauha- ja reikämuoviaidat eivät enää
pysäytä autoa kuin seinään, vaan yksinkertaisesti niistä
menee huolimaton kuski läpi kuin ei mitään olisi ollutkaan edessä.
Nauha-aidan pätkä voi myös silloin tällöin jäädä
nätisti lepattamaan auton perästä. Tämän takia onkin
hieman ihmeellistä, että Codemasterilla ei olla edelleenkään
älytty juuri ja juuri konepellin yläpuolelle ylettyvän puuntaimen
menevän matalaksi kun raskas ralliauto ajaa sen päältä 150km:n
tuntinopeudella. Pienemmistä puskista onneksi kuitenkin pääsee
läpi, kuten kakkososassakin.

Vahinkomallinnuksen on ennakkoon mainostettu olevan realistinen ja anteeksiantamaton,
mutta autot kestävät useita pienempiä kolareita, ennen kuin mitään
oikeasti vahingoittuu. Kaikki vähän kovemmat törmäykset
ja kolahdukset kuitenkin vaikuttavat selvästi auton ajettavuuteen, mutta
jotenkin jäi kaipaamaan, että vauriot näkyisivät paremmin
myös ulkoisesti. Esim. auton pyöräyttäminen katolleensa
ei todennäköisesti aiheuta siihen mitään sen näkyvämpiä
vahinkoja. Jatkuva kolistelu alkaa kuitenkin myös selkeästi näkyä
ulospäin ja erilaiset osat alkavat repsottamaan sieltä sun täältä,
lopulta irroten, mikäli ajoa ei hieman rauhoita. Kuljettajan silmistä
ajettaessa yksi kauhistuttavimmista tapauksista on se, kun konepelti nousee
kovassa vauhdissa juuri ennen mutkaa pystyyn peittäen näkyvyyden muutamaksi
sekunniksi, ennenen irtoamistaan. Täydellisesti autoa ei pysty rikkomaan,
mutta vaikeimmilla tasoilla keskeytys todennäköisesti tulee eteen
esim. vaihdelaatikon hajotessa ja renkaiden irrotessa, koska rallia tuskin kannattaa
ajaa loppuun nilkuttavalla autolla, jos pisteitä ei ole näköpiirissä.

Kestääkö tekniikka vertailua muihin?


Visuaalisesti Colin McRae Rally 3 on hivenen kaksijakoinen. Autot ja ihmiset
niiden sisällä ovat mallinnettu jokaista pienintä nippeliä
myöten yhteensä 14000:sta polygonista, pöly- ja heijastusefektit
autojen maalipinnalla sekä ikkunoissa ovat vakuuttavan näköisiä,
vesi- ja lumisade piiskaa tuulilasia uskomattoman realistisesti, eikä auton
perässä tulevaa pölypilveäkään voi kuin ihastella.
Hyvinä yksityiskohtina pitänee vielä mainita mm. kaasuttaessa
tärisevät pakoputket, hehkuvat jarrupalat ja hyvin animoitu kuljettaja
sekä kartturi. Mutta itse ajoympäristöt kärsinevät
hivenen pelin monialustaisuudesta, sillä ne eivät ole lähellekkään
yhtä yksityiskohtaisia kuin RalliSportissa. Järvien ja jokien vesi
kyllä näyttää vedeltä ja tienpinnassa näkyy pintamateriaalista
riippuen hienoja heijastuksia valoista ja auringosta, mutta kun ympäristöjen
tekstuurit ovat vähänkin lähempää katsottuna suttuisia,
tienvarsilla seisovat katsojat ovat vain 2D-kuvia, sahalaitaisuutta esiintyy
kiusallisen paljon ja lähes jokaisella radalla näkyy horisontissa
selvää pop-uppia, ei voi kuin ihmetellä, miksi Xboxin tarjoamia
mahdollisuuksia ei olla viitsitty hyödyntää paremmin. Ruudunpäivitysongelmia
pelissä ei sentään ole, joka on autopelissä melko tärkeä
asia.

Äänipuolella kaikki toimii periaatteessa hyvin, mutta moottorit soivat
turhan korkealta. Loppujen lopuksi kyseessä ei ole paha ongelma kun verrataan
peliä muihin rallipeleihin, mutta realistinen ääni moottoreissa
ei missään nimessä ole. Dolby Digitalilla varsinkin kuljettajan
silmistä pelatessa erilaiset kolahdukset ym. kuuluvat juuri oikeista suunnista,
tuoden pelaamiseen ripauksen lisää realistisuuta. Pakoputket
myös paukahtelevat mukavasti ja autosta kuuluu onneksi paljon muitakin
ääniä kuin vain se tuttu koneen pärinä. Radanvarret
ovat sen sijaan ankean hiljaisia yleisöä lukuun ottamatta. Nicky Gristin
itse kirjoittamat ja lukemat nuotit tulevat pääasiallisesti napakasti
oikeaan aikaan ja ne ovat myös informatiivisempia kuin esim. RalliSportissa,
joten tältä saralta ei löydy purnaamisen aihetta.

Loppukommentit


Loppujen lopuksi Colin McRae Rally 3 on varmasti kannattava hankinta kaikille
rallin ystäville, jos ei pidä uramoodin yksitallisuutta ratkaisevana
tekijänä. Peli ei ole yhtä monipuolinen kuin RalliSport Challenge,
mutta henkilökohtaisesti nostan Codemastersin tuotoksen sitä korkeammalle
paremman ajotuntumansa ja kokonaisuudessaan realistisemman otteensa takia. CMR3:sta
löytyy melko vähän mitään suuria ongelmia tai puutteita,
mutta useat pienemmät, kuten uusinnoissa vapaasti valittavan kamerakulman
puute, uramoodin yksitallisuus, pelimuotojen vähyys, Peugeottien puute,
valikkojen paikoittainen hitaus, liian nopea väliaikatietojen esitys ja
pienet tekniset ongelmat eivät tee sarjan uusimmasta tuotoksesta aivan
yhtä vaikuttavaa rallipläjäystä kuin edeltäjänsä aikanaan olivat.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi