Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

PacMan256 nostokuva

Keltaisen suursyömärin paluu

Aina nälkäinen Pacman on nähty vierailevana tähtenä monessa eri julkaisussa Nintendon Super Smash Brosista aamupiirrettyihin. Nyt keltainen pallero siirtyy kuitenkin syvempiin vesiin ja haastaa PlayStation-pelaajat syömään vatsansa täyteen kummituksia.

Pacman 256:n idea on simppeli: ohjasta suursyömäri valkoisten palleroiden luokse ja kerää pisteitä inhoja aaveita väistellen. Voisi kuvitella kyseisen lähestymistavan nähneen jo paremmat päivänsä, mutta se ei pidä paikkaansa. Pacmanin uusin pulmailu on yllättävän koukuttavaa viihdettä.

Lisänimi 256 johtaa juurensa syötyjen pistepallojen määrästä. Pyörylöitä pitää nimittäin ahmia peräkkäin 256 kappaletta, jonka jälkeen Pacmanin ympärillä olevat viholliset hajoavat atomeiksi valtaisan räjähdyksen toimesta. Haastavaa luvun tavoittelemisesta tekee kummitusten satunnainen liikehdintä, alati kasvava tahti ja kentän alaosaa hitaasti syövyttävä koodiviidakko.

Olen pieni pallo vain, pyöreä

Alkuperäisessä Pacmanissa kenttää kierrettiin ympäri niin kauan kunnes kaikki pistepallot olivat kerätty. Periaate on nytkin sama, mutta taaksepäin ei kannata palata. Commodore 64 -henkiset koodinpätkät tuhoavat kentän alaosaa hiljalleen, ja niihin osuessaan keltainen sankari kohtaa välittömän kuoleman. Eteneminen vaatii ajoittain paljon ennakointia, sillä myös kummitukset kulkevat piinaavasti Pacmanin perässä.

Suurin osa vihollisista on tuiki tavallisia aivottomia idiootteja, jotka haahuilevat päättömästi paikasta toiseen. Mukaan mahtuu silti erilaisiakin yksilöitä. Pinkki riepu ampaisee vauhdilla jahtiin Pacmanin nähdessään, ja ainoa keino eksyttää tyyppi on vetää pari mutkaa suoraksi. Toinen haastavampi jehu on horrokseen vaipunut tumman harmaa aave. Keltaisen ahmatin osuessa tulilinjalle se havahtuu salamannopeasti mekkalaan ja syöksyy päätäpahkaa päin.

Aaveiden erot ovat hyvä lisä vanhaan ideaan, mutta ne eivät suinkaan ole ainoa asia mikä on muuttunut. Pacman on valjastettu uusilla taidoilla, joiden avulla kummitusten kiusaaminen on entistä hauskempaa. Esimerkiksi laserkatseen kanssa varustettu ahmatti tappaa aaveen kuin aaveen niiden sattuessa näköpiiriin. Uusia kykyjä avautuu pistesaldon kertyessä yhä suuremmaksi, ja niitä voi päivittääkin, jolloin taitojen vaikutusaika sekä kerroin kasvavat.

Kerroin suurenee myös syömällä hedelmiä. Vesimeloni on yksi arvokkaimmista, sillä se nostaa pisteet kuusinkertaiseksi. Tavallisten pilleripallojen lisäksi onkin tärkeää nauttia lääkärin suosittelema annos fruktoosia värikkäistä luonnon antimista.

Tavallisen sokkelon lisäksi Pacman 256 tarjoaa uudenlaisia kenttiä. Teemat vaihtelevat puutarhasta konttoriin, joiden mukaan sitten vihollisten ja sankarin ulkonäkö muuttuvat. Esimerkiksi toimistossa pyöritään avokonttorissa, jossa hahmot ovat muovautuneet työtuoleiksi. Teeman vaihtuvuus on hauska oivallus, vaikka se onkin osittain häiritsevää. Tiettyjen kenttien mukana tulevat ulkoasumuutokset sekoittavat pakkaa sen verran, ettei enää ole varma mitä reitiltä kannattaa poimia mukaansa.

Yksinkertaisen hyvä

Pacman 256 on todella koukuttavaa viihdettä, vaikka se noudattaakin pitkälti perinteistä kolikkopelikaavaa. Vaihtuvat kyvyt ja kentät tuovat tavalliselta tuntuvaan menoon monipuolisuutta, ja uusien ominaisuuksien availu saa yrittämään uudestaan. Mukana on myös neljän pelaajan sohvamoninpeli, joka on loistava etkojen aloittaja.

Uudenkarhea Pacman ei ole välttämättä kovin pitkäikäinen, mutta sisältöönsä nähden se on raikas tuulahdus menneisyydestä. Pulmailu on yksinkertaisen värikäs, ja sen äänimaailma huokuu kasarihenkeä uusilla sovituksillaan. Pacman 256:tta voi suositella vahvasti nostalgian nälkäisille mutta myös keltanokille, jotka etsivät modernisoitua retroilua.

Kirjaudu kommentoidaksesi