Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Hearthstone: One Night in Karazhan

Näitä bileitä et muista seuraavana aamuna

Blizzardin virtuaalisen korttipelin seitsemäs laajennus on 45 uutta läpyskää tarjoileva seikkailupaketti One Night in Karazhan. Peli sai jo ennen julkaisuaan aikaan niin voimakkaita reaktioita ja meemejä peliyhteisön sisällä, että kehittäjäryhmä päätyi selittelemään videolla pappiluokan heikkoa tilaa ja osan pelaajista ”huonoimmaksi kortiksi ikinä” tituleeraaman Purifyn sisällyttämistä uuteen settiin. Nyt seikkailun kaikki neljä osaa ovat ulkona ja vahvat tunteet ovat saaneet väistyä mitäänsanomattomuuden tieltä.

Hearthstone-seikkailut ovat tarinantyngällä varustettuja lyhyitä yksinpelikokemuksia, joita läpäistessään pelaaja palkitaan jokaisen voitokkaan taiston jälkeen uusilla korteilla. Nämä tekoälyä vastaan käytävät kamppailut on tehty varsin helpoiksi, jotta aloittelevakin huipputaktikko pääsee käsiksi kaikkiin uusiin kortteihin ilman suurempia turhautumisia. Enemmän haastetta kaipaaville on tarjolla vaikeammat heroic-versiot kaikista kohtaamisista, mutta valitettavasti suoria voittoja takaavat bugit ja ajoittain puhtaasti tuuriin perustuvat lopputulokset vievät haasteesta hohtoa pois.

Puutteita puitteissa

Tämänkertaisen seikkailun teemana ovat pippalot maagisessa Karazhan-tornissa, joka on varmasti tuttu aikoinaan World of Warcraftin ensimmäistä laajennusta pelanneille. Tai ainakin näin voisi promomateriaalia katselemalla kuvitella. Valitettavasti juhlavieras nimittäin lähetetäänkin jo useampaan kertaan nähdylle pelastustehtävälle kohti tornin huippua, kun pitojen isäntä Medivh kaapataan. Trailerin kevyt tunnelma loistaa poissaolollaan koko seikkailun ajan luoden vaikutelman siitä, että lisäteema liimattiin jo pitkälti valmiin tuotteen päälle kehityskaaren loppupuolella.

Tuttuun tapaan paketin kolmetoista pomotaistelua eroavat säännöiltään hieman toisistaan, mutta mieleenpainuvat kamppailut ovat harvassa. Tiettyyn vuoroon mennessä tapettava vastustaja, hieman enemmän vahinkoa tekevät spell-kortit ja Tavern Brawl -pelimuodon toisinnot eivät riitä pitämään mielenkiintoa yllä. Joukossa edukseen esiintyvät pari korttien järkevään sijoittelemiseen perustuvaa taistelua. Otteluita elävoitetään hahmojen välisellä humoristisella sanailulla, mutta vitsit ovat tällä kertaa hieman tavallistakin kuivempia. Kehuja voidaan kuitenkin antaa siitä, että pomoille on viitsitty nauhoittaa erikseen reaktiot tiettyjen korttien varalta.

Ei niin pahaa, mutta ei tarpeeksi hyvääkään

Heartstonen laajennukset ovat aivan ensimmäistä lukuun ottamatta tuoneet peliin aina jonkin uuden korttityypin tai mekaniikan. Tällä kertaa tätä virkaa toimittavat viisi portaalikorttia sekä muutama useampaa eri heimoa sisältäviä pakkoja tukeva kortti. Portaalien ideana on oman pääefektinsä – kuten vahingon tekemisen tai parantamisen – lisäksi kutsua kentälle sattumanvarainen tietyn hintainen minion. Nämä uutuudet jäävät kuitenkin varsin vaisuiksi lisäyksiksi varsinkin verrattaessa edellisen seikkailun, The League of Explorersin, esittelemään discover-mekaniikkaan. Toisena One Night in Karazhanin näkyvänä teemana on muutaman tähän mennessä kirkkaimmalle kilpailulliselle tasolle yltämättömän pakkatyypin vahvistaminen. Uusia leluja saavat niin korttejaan pois heittävä warlock, dragon-heimoa käyttävä paladin kuin beast-korteilla pelaava druidikin. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että yrityksistä huolimatta mikään kolmikosta ei vieläkään yllä aivan kärkikahinoihin. Kohuluokka priestiä suosivat pelaajat sen sijaan olisivat varmasti tyytyväisiä edes viimeiseltä sijalta karkaamiseen, mutta vaikka Purifyta lukuun ottamatta kaksi setin muuta priest-korttia ovat voimatasoltaan vähintäänkin kelvollisia, joutunevat papit vielä jatkamaan odotteluaan. Onkin syytä olettaa myöhemmin tänä vuonna julkaistavan seuraavan isomman laajennuksen sisältävän pelottavan kovia aseita Anduinin arsenaaliin, kuten kävi shamaanien tapauksesssa Whispers of the Old Gods -laajennuksessa.

Rivikortteja useimmiten voimakkaammat ja mielenkiintoisemmat legendaryt ovat aina odotettuja ja puhuttuja yhteisön keskuudessa. The League of Explorersin kaikki viisi legendaarisen tason korttia löysivät paikkansa korkean tason pakoista, mutta One Night in Karazhan tyytyy lisäämään korttisankarien kokoelmiin tasoltaaan vaihtelevamman viisikon. Viisi sattumanvaraista legendary-korttia pelaajan pakkaan pelin alussa lisäävä Prince Malchezaar, sattumanvaraisen kortin pelaajansa pakasta 1/1-statseilla kentälle kopioiva Barnes sekä pelattujen spell-korttien hintaisia sattumanvaraisia minioneja pöydälle kutsuva Medivh kuitenkin tarjoavat hupia ja kohokohtavideomateriaalia niitä kaipaaville kahden jälkimmäisen soveltuessa myös korkeampien tasojen pelaamiseen. Osalle taas kaikissa esimerkeissä esiintyvä sana ”satunnainen” on punainen vaate, josta ei Hearthstonessa tulla pääsemään eroon koskaan.

Putki poikki

Kokoonsa nähden One Night in Karazhan sisältää tarpeeksi monta kilpailullisesti pätevää korttia, mutta paketin valikoimaa niin korttien kuin itse seikkailunkin osalta vaivaa muutamaa välähdystä lukuun ottamatta mielikuvituksettomuus. Myöskään viimeisimpien edeltäjiensä veroista vaikutusta metapeliin ei ole luvassa. Moni tuskin jää Medivhin juhlia kaipaamaan, kun setti vuonna 2018 poistuu standard-formaatista.

Kommentit

Eikö Moroes kuitenkin tee vain 1/1 Stewardeja, ei kopioita pakassa olevista 1/1-miehistä? Jos se tekisi kopioita, niin sehän olisi jopa oikeasti hyvä(TM).

Barnes ja Moroes sekaisin. Kiitos korjauksesta.

Hyvä arvostelu ja olen samaa mieltä. Karazhan on ollut näistä seikkailuista kaikista huonoin ja siinä on eniten rahastuksen makua. Toki on selvää, että kun Warcraft elokuva on pinnalla, yritetään sen vanavedessä ajaa läpi "samoja hahmoja ja paikkoja" ja samalla tarjota hivenen fan servicea, mutta kokonaisuutena tämä oli kyllä väsynyt...

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi