: Epäluulosi on aiheellista

Meitä on aina pyritty manipuloimaan, erityisesti mainoksilla, mutta viime aikoina olemme pyrkineet entistä aktiivisemmin päästämään irti faktojen kahleista.

Vanhat hyvät ajat

Joskus esihistoriassa, sanotaan sitä vaikka 90-luvuksi, oli vielä luotettavia tiedotusvälineitä. Yleisradion ja KonsoliFINin kaltaiset vakiintuneet toimijat tarkistivat lähteensä ja raportoivat vain varmaksi tiedettyjä tosiasioita. Sitten tuli sosiaalinen media ja muotitermi "post factual society", eli faktojen jälkeisen ajan yhteiskunta. Juha Sipilä ei ole jäävi, jos hän itse on sitä mieltä.

Kun faktat menettävät merkityksensä, muuttuu helppoheikkien elämä vielä helpommaksi. Jos hyväksymme sen, että tutkittu tieto ei ole sen parempaa kuin vankka luulo, mitä merkitystä on enää sillä, miten paljon hiilidioksidia vaarin volkkari oikeasti päästelee ilmakehään tai oliko hiihtäjän huulirasvassa hormoneja? "Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."

Videopelimaailmassa sama ilmiö elää ja hengittää voimakkaasti. Satunnainen juutuubaaja voi uskoa Sonyn valehtelevan konsolinsa myyntiluvuista koska se nyt vain sattuu sopimaan omaan maailmankuvaan, ja samalla odotetaan virallista vahvistusta sille, että Xbox Onen piirilevylle on kuin onkin piilotettu toinen grafiikkapiiri, joka tuplaa konsolin suorituskyvyn. Faktat ovat vain yksi tapa kuvata todellisuutta. Mielipiteet ovat ihan yhtä paikkansapitäviä.

Inhottava nykyaika

Me emme pelkästään huijaa itse itseämme, siihen saa nykyään apua verkosta. Muutaman kerran tässä päätoimittaja-aikanani olen vastaanottanut ystävällismielisiä lähestymisiä erilaisilta toimijoilta, jotka tarjoavat ihan ilmaiseksi artikkelinomaisia juttuja sivustollemme. Ovat jopa valmiita maksamaan tästä ilosta. Ei tarvitse muuta kuin antaa tekstin mennä sellaisenaan, toimittamattomana ja kritiikittömänä sivuille. Muutaman kerran olen vastannut, että kiitos, mutta mainoksia sivuillemme myy H-Town, muun sisällön tuotamme itse. Nykyisin yksinkertaisesti roskitan viestit reagoimatta niihin sen kummemmin.

Yksi tapa vaikuttaa toimittajiin on järjestää isoja arvostelutilaisuuksia, joissa julkaisijan viestiä paukutetaan väsymiseen asti

KonsoliFIN toimii harrastajavoimin, mutta yritämme toimia niin kuin kuvittelemme ammattimaisen sivuston toimivan näissä tilanteissa. Me yritämme ymmärtää ja elää sen mukaisesti, mikä on bisneseettisesti hyvä juttu ja mitä kannattaa välttää. Hätäisemmällä ja vähemmän harkitsevalla jengillä ei välttämättä tule mieleen, että mainitun kaltaiset lähestymiset voivat pahimmassa tapauksessa tahrata sivuston maineen.

Epäluulo on siis tervettä. Oman kokemukseni perusteella voin kuitenkin todeta, että ns. vakiintuneet toimijat eli isot julkaisijat ja heitä edustavat PR-firmat ymmärtävät korrektin toiminnan päälle. Tuoreet yrittäjät saattavat innokkuuttaan vedellä mutkia suoriksi, ja sitten on niitä ihan oikeasti hämäräperäisiä koijareita. Sivustojen pitäisi toimia filtterinä ja huolehtia omasta luotettavuudestaan, mutta viimeisenä vastuunkantajana on lukija itse.

Aika opetella lukemaan

Silloin tällöin näilläkin sivuilla on vihjailtu, että taas on käyty KonsoliFINin toimituksessa rahasäkin kanssa, kun jokin ristiriitaisia tuntemuksia aiheuttava tai väärälle konsolille julkaistu peli saa viisi tähteä arvostelussa. Tai vaihtoehtoisesti yhden tai neljä. Mikä tahansa tähtimäärä on selitettävissä "sponsoroinnilla". No, julkaisijat eivät toimi näin. Enimmäkseen, koska tuollainen toiminta on väärin, mutta myös siksi, että vilpistä kiinnijääminen on lähes varmaa, kuten opittiin muutaman vuoden takaisesta Machinima-kohusta.

Sitä en sen sijaan osaa sanoa, minkälaisen artikkelin olisimme sivuillemme saaneet, jos olisin vastannut yllämainittuun "yhteistyötarjoukseen", että tosi kiva juttu, antaa tulla vain. Ehkä lukijamme olisivat päässeet ihmettelemään innostunutta esittelyä mullistavasta puhelinten ja täppäreitten yleislaturista tai videopelikäyttöön suunnitelluista suojalaseista. Todennäköisesti jonkun ihan täysin vieraan nimimerkin kirjoittamana. Koska omalla nimellään ei meistä kukaan olisi tuollaiseen lähtenyt.

Mitä tässä maailmantilanteessa voi joku harrastelijasivuston päätoimittaja sitten tehdä vakuuttaakseen omasta ja kavereiden luotettavuudesta? En minä osaa sanoa, mutta pyrimme jatkossakin olemaan avoimia. Meille on tullut tavaksi kiittää arvostelluista peleistä, kun olemme sellaisen maahantuojalta saaneet haltuumme. Ja kun joku pääsee kustantajan piikkiin ulkomaille tutustumaan peliin tai kehittäjiin, mainitsemme tästäkin. Meitä saa myös haastaa, jos joskus jokin epäilyttää. Yritetään mennä läpinäkyvyydellä ja avoimuudella, kuten tähänkin asti.

Mutta jos olet vahvasti eri mieltä (tai vaikka samaakin) jonkin tekstin kanssa, niin ensimmäiseksi kannattaa miettiä, perustuuko saman/erimielisyytesi parempaan tietoon vai vahvaan ennakkoluuloon. Jopa faktojen jälkeisessä maailmassa jokin asia voi olla totta, vaikka siitä tulisi paha mieli.

Kommentit

Läpinäkyvyys lienee yhdessä jäljitettävyyden kanssa (kirjoittajan arvostelut saa listattua helposti ruudulle) riittävät osoitukset missä mennään. 

Kestitys kuuluu pr-toimintaan, kuten myös henkilökohtaiset kontaktit teollisuuden suuntaan. Siellä voi olla pyrkimystä syventää yhteyttä, tässä pitää vain muistaa mitä sillä haetaan. Kaveristahan ei kirjoitella negatiivisia.

Pelaajalehtihän kokeili viime vuonna kepillä jäätä PlayStation-uutisilla. Onneksi siellä taidettiin tajuta, että uskottavuus menee taloudellisen hyödyn edelle ja jossain vaiheessa uutiset lakkasivat. Itsellä on ollut aina täysi luottamus Pelaajan tekijöihin, mutta tuolloin täytyi itsekin vähän antaa raippaa ko. lehden suuntaan valitsemallaan tiellä, vaikka kuinka toitotettiin avointa markkinointiyhteistyötä.

Toinen tapaus, joka nostatti meikäläisen verenpainetta viime vuonna oli Bethesdan päätös lopettaa ennakkoon arviointikappaleiden jakaminen arvosteluita varten. Eikä siinä vielä kaikki vaan samalla kantautui uutisia siitä, että Bethesda mahdollisesti jakaa pelejään ennakkoon tubettajille, joiden läpinäkyvyys on vielä yhtä yleistä kuin vesipisara Saharan aavikolla. Näin Bethesda valitsi tien sieltä missä aita on matalin. Saa nähdä seuraavatko muut isot perässä tänä vuonna.

Silloin kun kaupallinen yhteistyö tapahtuu avoimesti kuten näiden PlayStation -viikkomakasiinien kohdalla, ei siinä ole moitteen sijaa. Tietysti toimittajan naama kuluu kansainvälisten yritysten logojen rinnalla.