Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Minä ja 255 kaveria

MAGissa eli Massive Action Gamessa on maksimissaan 256 pelaajaa sotimassa yhtä aikaa, ja kokonaisuus vieläpä toimii. Pelillisesti MAG muistuttaa vahvasti muita suosittuja sotilasräiskintöjä, mutta sen valtava mittakaava on enemmän kuin tarpeeksi erottamaan pelin edukseen muusta tarjonnasta. Kehittäjä Zipper Interactive on viimeisen viiden kuukauden aikana tukenut kunnianhimoista projektiaan aktiivisesti, ja MAG onkin saanut useita päivityksiä. Mikäli pelin aloittaa vasta nyt, saa varautua latailemaan 400 megatavun edestä tiedostoja ennen ensimmäistäkään matsia.

Varjosotaa rooliin erikoistuen

MAG ei tarjoile minkäänlaista yksinpeliä, ja sen tarinakin on vain tekosyy ryhtyä sotasille. Vuonna 2025 maailmalla sotii kolme suurta yksityisarmeijaa: venäläisyyttä henkivä S.V.E.R., amerikkalaista unelmaa kannattava Valor ja keskieurooppalainen teknistynyt Raven. Aloituksessa pelaaja tekee valinnan näiden kolmen ryhmittymän välillä, eikä leiriä voi vaihtaa ennen kuin on saavuttanut maksimitason 60. Erot sotivien osapuolten välillä ovat lähinnä kosmeettisia, ja näin sen pitääkin olla: vähänkään ylivoimainen armeija keräisi ajan kanssa kaikki pelaajat oman lippunsa alle.
Massiivisen pelaajamääränsä vuoksi MAG rohkaisee osallistujia erikoistumaan: oman sotilaan rajallinen kantokyky aiheuttaa sen, ettei soturistaan voi rakentaa yhden miehen armeijaa. Jokaisen uuden tason saavutettuaan pelaaja saa yhden taitopisteen, joiden avulla voi ostaa uusia aseita ja taitoja. Erilaisia mahdollisuuksia on melko paljon, ja mikäli on aiemmin verkkoräiskintöjä pelannut, pystyy hyvin ennakoimaan omat vahvuutensa. Tässä mielessä MAGin hahmonkehitys muistuttaa roolipelejä, sillä se rohkaisee valitsemaan roolin ja sen jälkeen myös pysymään siinä. Loppuun saakka kehitetty rynnäkköjääkäri on tehokas tappokone, mutta hänkin on kiitollinen perässään juoksevasta lääkintämiehestä. Rivejä harventava tarkka-ampuja kykenee hidastamaan vihollista, mutta ilman pioneerien ja sinkomiesten apua ei hänkään pysäytä eteneviä panssareita. MAG onkin yksi niistä harvoista verkkoräiskinnöistä, jotka tarjoavat aidosti käyttöä myös tukitehtävissä pelaaville ja heidät myös palkitaan avokätisesti kokemuspisteillä.

Johda joukkoasi giganttisissa kartoissa

Suuressa taistelussa viestintä ja toiminnan johtaminen kasvavat arvoon arvaamattomaan. MAG tukee reaaliaikaista keskustelua kuulokemikrofonin välityksellä, ja sellaisen käyttäminen on erittäin suositeltavaa. Jokainen pelaaja kuuluu kahdeksan miehen ryhmään, ja ryhmiä on joukkueessa yhteensä neljä. Vastaavasti koko toimintaa johtavalla osaston päälliköllä on komennossaan neljä joukkuetta, joten lopputuloksena saadaan 8 x 4 x 4 eli 128 pelaajaa yhdelle puolelle konfliktia. Ryhmänjohtajan, joukkueenjohtajan ja osaston päällikön tehtävät eroavat miehistöstä siten, että he voivat osoittaa kartalta kohteita omalle joukolleen ja kutsua tarvittaessa kaikenlaista tukea miehilleen. Kranaattikeskitys, vihollisen viestiverkon häirintä tai ylimääräisten miehistönkuljetuskoptereiden käyttö oikeaan aikaan ovat usein ne tekijät, joilla taistelun kulku muutetaan omalle joukolle edulliseksi. Johtotehtäviin ei tietenkään pääse heti, vaan ensin on saavutettava omalle soturille taso 15, mikä vie aikaa noin kymmenen pelitunnin verran. Vastaavasti miehistön tehtävänä on toteuttaa johtajien antamia käskyjä, ja tottelevat miehet yhdistettynä tilanteen tasalla oleviin johtajiin saa ihmeitä aikaan. Saatuja ohjeita kannattaa noudattaa, sillä organisoitu joukko pyyhkii helposti lattioita yksilöinä ramboilevalla vastapuolella.
Jokainen ryhmä saa taistelun alkaessa vastuulleen tietyn alueen kartasta, joka on sitten asiaankuuluvan giganttinen. Kullekin yksityisarmeijalle on neljä kenttää eli yksi jokaiselle pelimuodolle. Karttojen täydestä tusinasta huolimatta nostaa tylsistyminen rumaa päätään jossain vaiheessa: S.V.E.R. puolustaa aina S.V.E.R. -kentässä ja Raven puolustaa aina Raven-kentässä. Jos siis pelaa vain yhtä pelimuotoa yhdellä ryhmittymällä, joutuu kaiken aikaa sotimaan ainoastaan kolmessa kentässä eli puolustaa yhtä ja hyökkää kahteen muuhun. Taisteluareenoiden massiivinen koko aiheuttaa kuitenkin sen, että paikkojen oppimiseen kuuluu erittäin paljon aikaa eikä taisteluissa useinkaan muodostu pullonkauloja, joista hyökkääjä olisi pakotettu etenemään.

Aloittelijan kivinen tie

MAGin ylivoimaisesti huonoin ominaisuus on sen suhteettoman korkea aloituskynnys. Erittäin lyhyt opastusosio selventää pelaajalle perusmekaniikat, mutta ei millään tavalla opeta toimimaan yhteisten tavoitteiden eteen tai anna valmiuksia toimimaan johtotehtävissä. Tästä epätietoisuudesta johtuen ensimmäiset 10 pelituntia tuntuvat helposti pelkältä hulinalta, jossa jengi juoksee ristiin rastiin, kaikkialla räjähtelee eikä itse ehdi kuin kuolla ja syntyä uudestaan. Onkin erittäin suositeltavaa aloittaa pelaaminen veteraaniseurassa, ja vasta noin 20 tunnin jälkeen pelailla myös yksin silloin tällöin.
Aloittelijan kannalta pahinta on kuitenkin hahmonkehitys, sillä kokemustasojen karttuessa käyttöönsä saa merkittävästi parempia aseita ja varusteita. Tämän seurauksena tuulitakkiin sonnustautunut tulokas jää miltei aina toiseksi, kun vastaan astelee luotiliiveillä ja päivitetyillä aseilla vahvistettu veteraani. Samalla korkealle kehitetty hahmo kerää matseista eniten kokemuspisteitä ja pääsee siten kehittymään edelleen. Ero aloittelijan ja veteraanin tuloksissa ottelua kohden saattaa olla 50 kokemuspistettä tulokkaalle ja jopa 1000 veteraanille. Suosittelenkin aloittelijoita harrastamaan aktiivisesti ruumiinryöstöä, sillä ensimmäisen 5-15 pelitunnin ajan maasta poimituilla aseilla saa paljon enemmän aikaan verrattuna omiin hernepyssyihin.

Valtaa ja pidä hallussa

Interdiction Pack
MAGiin julkaistiin keskiviikkona 23. kesäkuuta 2010 ensimmäinen maksullinen lisäosa Interdiction Power Pack, jonka arvostelun voit lukea KonsoliFINin PlayStation-artikkeleista.
MAG tarjoilee yhteensä neljä pelimuotoa, joista ihmiset pelaavat tavallisesti Dominationia eli Hallintaa. ”Domissa” MAG on parhaimmillaan, sillä se asettaa 128 pelaajaa puolustamaan asemiaan toisen mokoman keskittyessä hyökkäämään. Taistelu etenee kohteelta toiselle käsittäen öljytorneja, bunkkereita, tiesulkuja, rautaportteja, ilmatorjuntatykkejä, kranaatinheitintuliasemia, viestintäsatelliitteja ja niin edelleen. Pelin hieno ominaisuus on se, että mikäli puolustajan linja on liian kestävä omalla vastuualueella, voi heidän asemansa yrittää kiertää naapuriryhmän sektorin kautta. Hallinnassa tiimityö on ratkaisevan tärkeää varsinkin hyökkääjällä: usein juuri huonon yhteen pelaamisen vuoksi taisto kääntyy puolustajan eduksi. Acquisitionissa eli Kaappauksessa on yhteensä 128 pelaajaa, ja hyökkääjien tarkoituksena on varastaa kaksi panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa puolustajien yrittäessä estää moiset aikeet. Sabotagessa eli Sabotaasissa 64 pelaajaa sotii keskenään hyökkääjän pyrkiessä saamaan haltuunsa kohteet A ja B, joiden yhtäaikainen hallinta avaa lopullisen tavoitteen C. Itse pelaaminen muistuttaa hyvin paljon Battlefield: Bad Companyn Rushia, mistä muoto lienee innoituksensa saanutkin. Suppression eli Tuhoaminen on sen sijaan suoraviivainen 64 pelaajan team deathmatch, jonka tarkoituksena on lähinnä opettaa kuvioita aloittelijoille.
MAGin pääasialliset ongelmat ovat samat kuin muillakin verkkoräiskinnöillä. Kranaattien viskominen äityy joskus naurettavaksi ja horisontissa makaavat tarkka-ampujat ovat omiaan kohottamaan verenpainetta. Myös omiensa tappajia esiintyy, mutta heidät onneksi äänestetään nopeasti pelistä ulos. Turhauttavin on kuitenkin tilanne, jossa johtajia ei kiinnosta tuon taivaallista hoitaa tehtäväänsä tai vastaavasti miehistöä ei kiinnosta totella käskyjä. Tämä ei kuitenkaan ole itse pelin vika, ja keskimäärin ihmiset pelaavat yhteen varsin hyvin. Verkkoviivettä esiintyy vähintään kerran illassa niin sanottuna bullet lagina, mikä saa joskus toivomaan, että kivääriään voisi käyttää edes lyömäaseena. Peli myös jäätyy keskimäärin kerran päivässä. Kaikista ongelmistaan huolimatta MAG toimii kuitenkin riittävän hyvin, että pelaamisesta kykenee nauttimaan.

Vaatimaton ulkoasu Apocalypticalla höystettynä

Graafisesti MAG on hyvinkin vaatimattoman näköinen. Värit ovat kirkkaita ja kaikista kohteista saa selvää, mutta millään muotoa vaikuttavaa graafinen anti ei ole. Ympäristöt eivät myöskään hajoa kovissa keskityksissä, mikä muuttaisikin taisteluiden kulkua merkittävästi. Iloisesti graafisia bugeja ei enää juurikaan esiinny vajaa puoli vuotta julkaisun jälkeen. Äänisuunnittelu on sotaräiskinnäksi hieman poikkeuksellinen, sillä S.V.E.R. -armeijan musiikin ovat säveltäneet suomalaisesta Apocalypticasta tutut Perttu Kivilaakso ja Mikko Sirén. Rokki lähtee soimaan aina, kun pelaaja tekee jotain miehekästä, kuten tuhoaa panssaroidun ajoneuvon tai päästää putkessa monta vihua päiviltä. Äänitehosteet koostuvat lähinnä erilaisista räjähdyksistä, ja niitä sitten todellakin riittää. Harmillisesti sotimisen tunne ei äänien puolesta ole niin mahtava ja paksu kuin voisi odottaa 256 miehen taistelulta.

Jotain aivan erityistä

Pelillisesti MAG ei juuri eroa kilpailijoistaan, mutta sen suuri mittakaava yhdistettynä tiimityöskentelyyn ja kenttäjohtamiseen tekee siitä jotain, mitä muut pelit eivät voi tarjota. Nyt ei ratkaise reaktionopeus, nurkissa istuminen eikä aina edes karttojen tunteminen, vaan voiton avain on ryhmien kyky toimia yhdessä yhdistettynä johtajien osaamiseen. Kun on saanut kommunikoivan kaveriporukan kasaan ja riittävästi kokemusta omalle hahmolleen, on peliharrastajana mahdollista kokea jotain ainutlaatuista.
Galleria: 

Kommentit

Kiitos arvostelusta. Lopun lyhyt tiivistelmä kertoo juuri sen mikä erottaa tämän edukseen muista nettiräiskinnöistä. MAG on loistava peli hyvässä peliseurassa, ilman sitä mennään pataässä kourassa battlefieldin puolelle vetämään menestyksellistä soolopeliä.

Kannattaa liittyä saitin omaan MAG-yhteisöön, jonka kautta tavoittaa suomalaista peliseuraa.

Muutama video muistoksi sieltä sodan alusta:

Fiilistelyä viimeisenä beta-päivänä KFN-sotureiden matkassa: http://www.konsolifin.net/media/media/1844/Massive_Action_Game_PS3/

Yksin et ole mikään, ryhmässä olet voittava. Viimeinen beta-päivä ja KFN jälleen vauhdissa: http://www.konsolifin.net/media/media/1874/Massive_Action_Game_PS3/

Sohvakenun puheenvuoro (KFN/SVER): http://www.konsolifin.net/media/media/2009/M.A.G._-_Sohvakenun_puheenvuo...

Peliä messuhulinan keskeltä: http://www.konsolifin.net/media/media/1159/GC09_Massive_Action_Game_PS3/

Erittäin hyvä ja asiapitoinen arvostelu, mutta valitettavasti tämä on noin 4 kuukautta myöhässä...

MAG on niin kova, että arvostelu siitä on AINA ajankohtainen! :D
Varsinkin kun uusi DLC tuli just.

Ei. Ei kun ei. Meikäläiselle, satunnaiselle verkkopelaajalle tämä ei tarjoa kuin rahanhukkaa. Mitäpä minä teen pelillä joka tarjoaa hupia vain verkossa jos on oma aito elämä mikä rajoittaa aika paljon verkossa oloa, saatika sitä että voisi hedaria pitää päässä ja jorista jotakin puolitutuille ja tuntemattomille, varsinkin kun hallitus on vieressä.

Näiden pelien hienous on pelien oma akilleen kantapää. Tämä sopii niille joilla on aikaa ja joilla ei ole verkkoelämää "rajoittavia" tekijöitä. Heittomerkeissä sen takia että meillä saa olla verkossa, mutta silti on tunne että headsettipelailu on peestä.

Peli ei siis sovi hallituksen omaaville :P.

Kovalchuk: Missä mielessä 4 kuukautta myöhässä? MAG on kehittynyt jatkuvasti, ja joillekin voi olla hyvinkin oleellista tietää, missä kuosissa peli on tätä nykyä. Siinä mielessä arvostelun "myöhästyminen" ei ole minusta lainkaan paha asia.

Tämä on kylli niitä syitä miksi voisi jopa harkita pleikkarin ostoa, tosin se vaatisi myös laajakaistaa ja muutamia muita rahallisesti ikäviä operaatioita. :)

Elämä on kallista. :'(

TT-2k: Toki on kehittynyt ja hienoa, että arvostelu saatiin viimeinkin, mutta kun ottaa huomioon sen hypen ja keskustelun betan pohjalta, niin odotin kyllä, että arvostelu oltaisiin saatu jo helmikuun aikana. Kuitenkin pelin potentiaalisia ostajia on eniten julkaisun aikaan ja muutama viikko sen jälkeen, joten arvostelulla olisi varmaan ollut tilausta.

Mutta kyseessä on toki rautainen peli, mitä tulee vieläkin aina välistä pelattua, kun äärimmäisen tarkalle tarkka-ampujalle on kuitenkin aina kysyntää :D Erittäin hyvä ja kuvaava arvostelu kaikenkaikkiaan!

Hinin: "Tämä on kylli niitä syitä miksi voisi jopa harkita pleikkarin ostoa, tosin se vaatisi myös laajakaistaa ja..."

Ei MAG vaadi tosiaankaan mitään superlaajakaistaa. Ihan tavallinen laajakaista riittää, mikä tarvitaan ihan jokaiseen nettipeliin.

Ex; jota minulla ei ole. ;)

Itsellä mokkula ja toimii hyvin! Ainoana miinus ihme kuolemat seinän takana. Vielä tuli mieleen, että eikös sen joukkueen voi vaihtaa mutta et vain saan veteran merkintää jos et ole pelannut 60 lvl asti?

Tämä arvostelu tuli täsmälleen silloin kun sen pitikin tulla. Kaikki muut arvostelut olivat pahasti keskosia, eivätkä millään muotoa pystyneet antamaan mitään kuvaa pelistä kokonaisuutena. Lisäksi juuri julkaistu ensimmäinen laajennus peliin teki arvostelusta entistä ajankohtaisemman.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi