Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Esikatselu: Phantasy Star Online Episode I & 2

7.4.2002:

Kaukana tulevaisuudessa, erään kansan pitää jättää oma kotiplaneettansa ja etsiä muualta uusia asuinalueita. Kaksi erillistä alusta lähtevät matkalle. Näistä ensimmäinen, Pioneer 1, lähettää yhtäkkiä hätäviestin toiselle Pioneer 2-alukselle. P2 lähtee tutkimaan ensimmäisen kohtaloa ja pian he saapuvatkin uudelle tuntemattomalle planeetalle, joka on täynnä outoja ennenäkemättömiä hirvöitä. Pelaaja on jälkimmäisen aluksen kyydissä oleva palkkionmetsästäjä, jonka tehtävänä on laskeutua alas uudelle planeetalle, tuhottava kaikki vihamieliset viholliset ja selvitettävä, mitä Pioneer 1:lle oikein on tapahtunut.

Phantasy Star Online Episode I & II GameCubelle sisältää kaksi peliä samassa paketissa. Näistä Episode I on alkuperäinen Dreamcastille julkaistu PSO ja Episode II on DC:lle hiljattain myös Euroopassa ilmestynyt PSO version 2, joka sisältää ensimmäiseen osaan nähden lukuisia parannuksia. Lisäksi GameCube-versioon tulee muutamia uusia lisäominaisuuksia, joihin kuuluvat kokonaan uudet tasot ja hahmoluokat, uudelleentehdyt valikot, uudet musiikkikappaleet, samanaikainen jaetun ruudun nelinpeli sekä paranneltu grafiikka. Kyseessä ei siis ole suora käännös, vaan Sega on pyrkinyt uudistamaan Cube-versiota parhaansa mukaan.

Eri maailmoja on Cuben PSO:ssa seuraavasti: metsäkenttä Forest, luolakenttä Caves, kaivoskenttä Mines ja Temple saavat seurakseen uudet tuttavuudet Beach, Sanctuary Surface, Jungle ja Hight Top Planes. Eri hahmoluokkiin kuuluvat Rangers (RAmarl, RAcaseal, RAcast, RAmarl), Hunters (HUmar, HUnewearl, HUcast, HUcaseal) ja Force (FOmarl, FOnewm, FOmar, FOnewearl). Seikkailun alkaessa pelaaja valitsee yhden hahmoluokan, joilla jokaisella on omat erikoisominaisuutensa. Tämän jälkeen hän pystyy kustomisoimaan omaa hahmoaan kattavalla hahmonluontieditorilla siten, että kahta samanlaista hahmoa ei todennäköisesti löydy. Editori on DC-version perusteella kerrassaan kattava ja varmasti vastaavan laadukas myös GameCube-versiossa.

Ominaisuuksina peli on valtava: maailmanlaajuisen nettiverkoston avulla pelaajat voivat samanaikaisesti pelata PSO:ta Japanissa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Peli käyttää Swatchin kehittämää BEAT-kelloa, joka antaa koko maailmalle samanaikaisen kellonajan.

Japanissa PSO Ep. 1 & 2 tulee myyntiin Kesällä samanaikaisesti GameCuben modeemin sekä pelille erityisesti suunnitellun näppäimistön kanssa. Länsimainen julkaisu seuraa toivottavasti pian sen jälkeen.

--

28.9.2001:

Kun Sega ilmoitti alkavansa tukea GameCubea, yksi ensimmäistä ilmoitetusta GC-peliprojekteista oli Sonic Teamin väsäämä paranneltu versio sen Dreamcastilla jättimäiseen suosioon nousseesta nettiroolipelistä, Phantasy Star Onlinesta. PSO version 2:n piti alunperin ilmestyä Cubelle pian sen julkaisun jälkeen ilman nettipelaamista ja vain jaetun ruudun nelinpelillä varustettuna. Tämän jälkeen Sega kuitenkin onneksi tajusi, että PSO:n ydin on juuri nettipeli, ja tästä syystä projektia lykättiin hamaan tulevaisuuteen joskus vuodelle 2002, kunnes Nintendo päättää käynnistää GameCuben nettipelaamisen toden teolla. Ja ensimmäinen Cuben internet-mahdollisuuksia hyödyntävä peli tulee juuri olemaan PSO version 2, joten paineet ovat varmasti kovat, mutta onhan Sega onnistunut jo saman konseptin tuomisessa Dreamcastille varsin toimivana pakettina.

Phantasy Star Online version 2 tarjoaa kolme erilaista rotua (ihminen, androidi ja newman), joiden perusteella pelaajan täytyy kustomisoida oma pelihahmonsa, ennen kuin seikkailu voi alkaa. DC-versiota pelanneena voin sanoa, että kustomisointi on hämmästyttävän hyvin toteutettu ja tuskin koskaan tai ainakin hyvin harvoin pelaaja kohtaa täysin itsensä kaltaisia pelihahmoja nettipeliä pelatessaan. Jokaiselle löytyy jotain, sillä mukana on kaikkea isoista roboteista pieniin ja hentoihin hahmoihin. Jotkut hahmot käyttävät mielummin raakaa voimaa ja aseita, kun taas jotkut erikoistuvat erilaisiin taikoihin. DC-versioon nähden GameCube-editio sisältää muutaman ylimääräisen pelihahmon kokeiltavaksi.

Phantasy Star Online tarjoaa myös yksinpelin, mutta sen tarkoituksena on lähinnä kohottaa pelihahmon luokitusta nettikoitoksia ajatellen. Pelaaja on pääasemalla eräänlaisena palkkasoturina mysteerisen planeetan yläpuolella ja tavoitteena on selvittää planeetan tapahtumat. Tämä tapahtuu erilaisten tehtävien kautta. Pääasemalla voi lunastaa "tehtäviä", joissa pelaaja saa vihjeitä planeetan tapahtumista ja tehtävän suoritettuaan pelaaja saa palkkion, jonka suuruus riippuu täysin kentän vaikeudesta. Rahalla voi sitten ostaa kaupasta aseita, panssareita, taikoja, lisätavaroita ja mitä ikinä mieli tekee. Toki myös kentistä löytyy kaikenlaista tavaraa ja juuri keräily onkin yksi PSO:n keskittymistä ja samalla myös hyvin hauskaa hupia. Aina silloin tällöin pelaaja saa käsiinsä harvinaisia tavaroita, joita kannattaa vaalia.

Hienointa pelissä on kuitenkin nettikommuuni. Pelaajat kokoontuvat jättimäiselle alukselle, jossa voi keskustella (Dreamcastilla tämä hoitui näppäimistölisäosan avustuksella) muiden pelaajien kanssa, vaihdella tavaroita ja koota erilaisia ryhmiä tehtäviä suorittamaan ja kokemuspisteitä keräämään. Valitettavasti teknisistä syistä johtuen DC-version omistajat eivät pääse pelaamaan Cube-pelaajien kanssa, mutta pelaajia löytyy pelistä varmasti, sillä enää ei pelaaminen rajoitu vain omalle maanosalle. Kyllä, PSO:ta voi pelata Euroopan lisäksi myös Yhdysvaltalaisia ja Japanilaisia vastaan. Tämä on erittäin hieno lisä ja lisää taatusti hauskuutta entisestään.

Visuaalisesti peli näyttää samanlaiselta kuin Dreamcast-versio eikä suuria lisäyksiä GC-versioon tule mukaan. DC-versio ei suinkaan näytä huonolta, joten visuaalisia uudistuksia ei välttämättä edes tarvita.

Kaikkiaan, Phantasy Star Online version 2 vaikuttaa varsin lupaavalta myös GameCubella ja sitä kannattaa ehdottomasti odotella innolla.

Ruutukaappauksia:





Kirjaudu kommentoidaksesi