Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Call of Juarez: Gunslinger (XBLA)

Call of Juarez: Gunslinger patistaa pelaajan villiin länteen, vuoteen 1910. Raihnainen mies saapuu saluunaan ja kertoo olevansa legendaarinen palkkiometsästäjä Silas Greaves. Hämmentyneet asiakkaat kerääntyvät miehen ympärille, kun tämä kertoo uskomattomalta kuulostavista nuoruusvuosista ilmaisia juomia vastaan.

Tappajien jäljillä

Pelaajan kontolle jää Silaksen kertomien takaumien pelaaminen. Juoni seuraa palkkiometsästäjän taivalta jahdatessaan veljensä tappajia, minkä aikana hän kohtaa ja omien sanojensa mukaan tappaa lukuisia tunnettuja lainsuojattomia, kuten Butch Cassidyn ja Billy the Kidin.

Juonirakenteen ydin on nimenomaan Silaksen epäluotettavassa kertojahahmossa, joka taipuu liioittelemaan tarinoitansa ja joutuu niistä usein kuulijoidensa kyseenalaistettavaksi. Pelin kannalta idea näkyy esimerkiksi siten, että Silas saattaa värittää tarinaansa lisäämällä valheellisen kohtaamisen satoja intiaaneja vastaan. Jotkin kentät saatetaan taas pelata useaan otteeseen uudestaan eri näkökulmista kerrottuna.

Kerrontaratkaisu tuo kieltämättä piristävän lisämausteen pelaamiseen, vaikka pohjimmiltaan kyse on edelleen varsin perinteisestä räiskinnästä. Omalla tapaa se myös parodioi genren kliseitä, kuten tyhjästä ilmaantuvia tai loppumattomalla tulvalla saapuvia vihollisia.

Hyvät, pahat ja kokeneet

Pelattavuudeltaan Call of Juarez: Gunslinger ei sen sijaan poikkea liioin totutusta. Räiskintä tapahtuu suoraviivaisessa putkessa, jossa etenemisreitit aukeavat vasta viimeisen vihollisen kaaduttua maihin. Touhua piristetään hieman kyvyllä hidastaa aikaa, jolloin pelaaja pääsee toteuttamaan klassisia lännenelokuvien kohtaamisia käytännössä. Kaikista tapoista ja kerättävistä esineistä jaetaan puolestaan kokemuspisteitä, joilla avataan uusia taitoja ja ominaisuuksia kolmesta eri kategoriasta.

Kentät päättyvät useimmiten pomokohtaamisiin, jotka hoidetaan perinteisemmin kaksintaisteluna. Yksinkertaisissa mittelöissä pelaaja kasvattaa tarkkuuttaan pitämällä oikealla tatilla tähtäintä vastustajan yllä ja nopeuttaan pidätellessään vasemmalla tatilla omaa kättään likellä asettaan. Osa lopputaistoista on sen sijaan huomattavasti tylsempiä selkkauksia, joissa täytyy kiertää gatling-konekiväärin takana lymyävän pahiksen selkään.

Kampanjan rinnalla Gunslinger tarjoaa kaksintaisteluista koostuvan Duel-tilan sekä pisteilotteluun keskittyvän Arcaden. Jälkimmäisessä pelin mekaaniset lisät, kuten kombokertoimet ja pääosumien korkeammat pisteet, nousevat suurempaan osaan pelaajan räiskiessä tiensä mahdollisimman näyttävästi loppuun saakka.

Sarjakuvamaista hupia

Cel-shading -tekniikalla toteutettu Call of Juarez: Gunslinger näyttää tyylikkäältä. Sarjakuvamainen ulkoasu peittää onnistuneesti kulmikkaat hahmomallit ja onnistuu sen sijaan säväyttämään paikoin upeilla maisemilla. Kaupunkeja olisi tosin voitu mallintaa pari lisää, sillä kaikki kyläkohtaamiset käydään tismalleen samojen katujen varrella.

Call of Juarez: Gunslinger vie räiskinnän villin länteen. Mekaanisesti peli ei poikkea juurikaan genren perustarjonnasta, mutta edullisemman hintansa vuoksi se tarjoaa sopivan määrän sisältöä pahimpaan FPS-nälkään.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi