Odotus palkitaan
Ensimmäinen
asia joka ärsytti pelin koneeseen laittamisen jälkeen,
on cd-levyn jarkuva pyöriminen koneessa. En ymmärrä
miksi cd:n pitää ruksuttaa jatkuvasti aloitusvalikkojen
aikana vaikka mitään suurempaa ei tapahdu.
Kun PSX:n versio tästä pelistä tuli julkisuuteen,
jäin innolla odottamaan PS2:n versiota, lähinnä
mainostettuja skenaarioita, harjottelumuotoa jne. Mutta
pettymyksekseni huomasin että suurin osa PSX:n toiminnoista
oli jätetty pois tästä PS2:n versiosta. Edes
lippumiehiä ei oltu ratojen reunoille saatu siirrettyä.
Pettymykseni oli suuri, mutta kun peli tuli ostettua ilman
sen kummempaa ennakkotutkintaa niin pitäähän
sitä nyt pelatakin. Ei siis muu auttanut kuin hypätä
Häkkisen housuihin. Aloitin Full Championship moodissa
laittaen vauriot ja rangaistukset päälle. Aika-ajoissa
selvisin heti paalupaikalle, kevyesti.
"Odottelin paalupaikalla lähtökäskyä
kierroksia nostellen. Lähdön tapahduttua kaasu
pohjaan, tuloksena savua ja suditusta. Pieni kaasun höllääminen
saatteli auton liikkeelle. Siinä vaiheessa olivat jo
Schumacher, Barrichello, Coulthard ja Frentzen ajaneet ohi.
Lähtö ei siis ollut parhain mahdollinen, vaan
tipahdin viidenneksi. Seuraavaksi Trulli hujahti ohi, kuitenkin
kumman savupilven saattelemana. Riemukseni kuului jysähdys
suuremman savupilven saattelemana. Hahaa, tuollaisella tekniikalla
ei kannattaisi isojen poikien kisaan edes yrittää
tulla. Seuraavaksi tajusin kuulleeni pamahduksen, samalla
katselin savun peittämää ruutua, ääh
nyt meni oma kone. Samaan sumppuun autoni jysähti päin
seiniä. Ei auttanut muu kuin körötellä
varikolle korjauttamaan autoa. Päästyäni
varikolta olin tippunut jo sijalle 22. Ei auttanut muu kuin
hirmuinen kiri. Pääsin jo sijalle 17 kun ohitin
Mazzacanen mutkassa. Mutkan jälkeen suoralla kumminkin
Mazzacane sai autoonsa enemmän puhtia kuin minä
McLareniin ja hän siis ajoi päin takapäätäni
aiheuttaen spinnauksen. Tämähän tiesi tietenkin
varikkokäyntiä jälleen. Loppujen lopuksi
selvisin maaliin sijalla 20, vain Trulli ja Mazzacane olivat
takana."
Sisältöä ja valintoja
löytyy
Pelin
aloitusvalikosta löytyy vaihtoehtoina Race Now (Pikakisa),
Multiplayer (Moninpeli), Game Modes (Pelimuodot), Options
(Asetukset) ja viimeisestä saa tietoja EA:n tulevista
peleistä ja F1:n tekijäluettelon.
Pikakisassa pääsee ajamaan suoraan eri ratoja
ilman harjoittelu- tai aika-ajoja, tosin lähtöpaikka
on aina viimeisestä ruudusta.
Kaikki radat eivät ole heti auki, vaan uusia ratoja
aukeaa keräämällä pisteitä. Pisteitä
annetaan samalla tavalla, kuin oikeassa formula 1 -kilpailussa.
Lisäksi saat yhden pisteen jokaisesta yrityskerrasta
- sijoituit sitten kuuden parhaan joukkoon tai et. Ajamistasi
kilpailuista saamasi pisteet lasketaan yhteen, ja esimerkiksi
Monacon aukaiseminen vaatii 100 pistettä.
Option-valikosta löytyvät pelin asetukset. Ohjaimelle
löytyy kolme erilaista valmista kokonaisuutta, tämän
enempää pelaaja ei itse pysty nappuloiden paikkaan
vaikuttamaan. Jokaiselle varmaan kuitenkin löytyy sopiva
vaihtoehto näistä kolmesta. Hyvä puoli on
se, että vaikka valikoissa ei mainita tatteja, niin
niistä kuitenkin pystyy ohjaamaan, kaasuttelemaan ja
jarruttelemaan. Pakkia ei tatteihin ole siirretty vaan pakittamaan
joutuu napeista. Valikosta löytyy myös kuvaan
ja äänee liittyvät
asetukset. Myös kielen pystyy vaihtamaan täältä,
mikäli menit vahingossa pelin alussa valitsemaan väärin.
Pelimuodot-valikosta löytyy kolme erilaista kilpailuvaihtoehtoa.
Single Grand Prix jossa pääset osallistumaan yhteen
valitsemaasi kisaviikonloppuun. Custom Championship pelimuodossa
pystyt itse määrittelemään montako kisaviikonloppua
ajetaan ja missä järjestyksessä ajaminen
radoilla suoritetaan. Full Championship pelimuodossa lähdetään
ajamaan kaikkia 17 rataa täydessä Championship-kisassa.
Tietenkin kisoista löytyvät harjoitus-, aika-
ja lämmittelyajot ennen itse kisaa. Jokaisessa pelimuodossa
tehdään aluksi muutama valinta. Näitä
ovat vaikeustaso, ajoavut, kilpailun pituus (4, 8, 16, puolet
tai täydet kisakierrokset), sää (vesikelikin
löytyy), vaihteet, vauriot, säätöjen
taso, renkaiden kuluminen, bensiinin kulutus (renkaiden
ja bensiinin kulutuksen pystyy valitsemaan vain yli 16 kierroksen
kisoissa), kääntymisnuolet, viat ja rangaistukset.
Suurin osa valinnoista on päälle-pois systeemillä.
Aidontuntuista tunnelmaa
Ensituntumalta
ohjaaminen on helpompaa kuin mitä PSX:n formulapeleissä
on vastaan tullut. Auto tottelee ohjausta paremmin ja tuntuu
kääntyvänkin paremmin, ainakin silloin kun
ei ole vaurioitunut. Autoa pystyy ohjaamaan viidestä
eri kuvakulmasta. Myös Select-nappi antaa muutaman
erikoisen kuvakulman. Eniten ihmetytti Replay-tyylinen kuvakulma,
jossa autoa ohjataan, mutta vaikeaksi menee kun auto ajaa
pois kuvasta ja ei ole tieto mistä päin seuraava
kuvakulma otetaan. Ihmettelin ensi alkuun auton itsenäistä
jarruttelua ja vasta luettuani ohjekirjan tajusin, että
apujarrutukset saa kytkettyä pois ajoavut-vaihtoehdosta.
Ensi alkuun automaattijarrutus häiritsi, mutta se auttoi
hahmottamaan jarrutusmatkat hyvin ennen kuin se kannatti
kytkeä pois päältä.
Pelissä on jonkinlainen formulatunnelma, sillä
väliajat edellä ja takana tulevaan ilmaantuvat
ruutuun kuin konsanaan formulalähetyksissä, kuten
myös kisan senhetkinen kokonaistilanne. Ennen kisaa
määritellään tankkaus- ja renkaidenvaihtostrategia,
jota pystyy kilpailussa muuttamaan jos vaikka rengasrikko
edellyttää aikaisempaa varikkokäyntiä.
Myös kaikki vuoden 2000 tallit, ajajat ja radat ovat
mukana.
Musiikit hukassa
Taustamusiikkia
pelistä löytyy alkuvalikoista, itse kilpailun
aikana ei musiikkia kuulu, ainoastaan tehosteet. Tehosteäänissä
löytyy tietenkin autojen moottoreiden äänet.
Asvaltilta ajettaessa hiekalle tai nurmikolle äänet
muuttuvat kyseiseen materiaaliin sopivaksi. Renkaat ulvovat
sudittaessa. Autojen kiitäessä
katsomoiden ohi kuuluvat ihmisten taputukset ja hurraahuudot.
Kyltit ja sillat humahtavat ohi ajettaesa. Autojen rikkoutumista
ilmaisevat jysähdykset, mutta siihen äänitehosteet
sitten loppuvatkin. Selostajan ääni kuuluu ennen
kilpailua ja kilpailun jälkeen, mutta itse kisan ajaksi
selostajat ovat tainneet mennä lounaalle. Äänimailma
rupeaa ennen pitkää ottamaan hermoon, mutta äänet
ovat kyllä toden tuntuisia, koska kuulosuojaimia alkaa
kaipaamaan.
Komea varikkotiimi
Jostakin
luin että tässä pelissä on "Häikäisevä
grafiikkaympäristö, ainutlaatuiset mallinnetut
autot, kuljettajien kypärät, katsojat ja heidän
tuolinsakin." Mallinnetut autot ovat ihan komeita ja
kypäristäkin tunnistaa kuljettajat, mutta yleisesti
grafiikassa ei ole mitään häikäisevän
ainutlaatuista, vaikka onhan toki grafiikka parempaa kuin
PSX:llä. Kuitenkaan grafiikassa ei silmä lepää
ja se tuntuu jotenkin samealta. Taivaalla on epänormaalin
tuntuiset pilvihässäkät, katsomot ovat laimean
värikästä mössöä, jossa siellä
täällä vilkkuu salamavalo joka kierroksella.
Sadekaan ei oikein vakuuta, eivätkä sateen sattuessa
katsomoissa olevat ihmisetkään sateenvarjoja esiin
ota. Savupilvet ovat hyvän näköisiä
kolarin, sudituksen tai auton hajoamisen yhteydessä.
Kolaroitujen autojen osat lentelevät sinne tänne.
Kumma vaan, että eturipustuksen menettäneen auton
rengas linkuttaa radalla, mutta kun tullaan varikkosuoralle
niin rengas näyttääkin pyörivän
ihan normaalisti jo ennen varikkotiimin käsittelyä.
Varikkotiimin työskentelyä on mukava katsoa,
tosin antaisin koko tiimille potkut mikäli se olisi
mahdollista - sen verran hitaasti kaikki tapahtuu. Mainittakoon
että olen saanut Monacon radassa kaiteen vääntymään
aidon näköisesti kun päin menin hurauttamaan
suditusjälkiä testatessa. Testitulos oli, että
sudituksesta asvalttiin jääneet jäljet ovat
poistuneet kun seuraavalla kierroksella tulee samaan paikkaan,
kun taas joihinkin hiekka-alueisiin jääneet jäljet
saattavat kestääkin useamman kierroksen.
Ja missä on tekoäly
Pelissä
ei ole oikeastaan mitään tavoitteita, jotka antaisivat
viehätystä (ainut ratojen aukaisu pikakisassa).
Voitetun kisan jälkeen ei tule voittoanimaatioita tai
mitään vastaavaa, vain luettelo josta löytyvät
ajajat, sijat ja aika. Ei siis minkäänlaisia palkintojuhlia
kisan tai koko kauden voittamisen jälkeen.
Omaa nimeään ei pysty antamaan kuljettajille,
jolloin rataennätyksistäkään ei tiedä
kuka ne on ajanut mikäli peliä pelaa useampi kuin
yksi henkilö.
En voi väittää että tekoäly juhlisi
älyllä, sen verran tyhmästi ja epäloogisesti
koneen ajavat autot käyttäytyvät. Kierroksella
ohitettavat eivät tunnu ymmärtävän formuloiden
väistämissääntöjä eivätkä
lippumiehetkään ole lipuillaan kertomassa että
takaa tulee kierroksella ohittava, vaan ohitettava poikkoilee
edessä muina miehinä. Tekoäly ajaa välillä
mutkat kaasu pohjassa niin, että pelaaja normaalisti
hiljentäessä jää reippaasti. Mutta seuraavalla
kierroksella samassa mutkassa sama kuljettaja lyökin
sitten jarrut pohjaan madellen mutkan. Tämä tietenkin
auttaa pelaajaa ohituksessa, joka tapahtuukin helposti,
ellei sitten aja jarruttavan perään epähuomiossa.
Yleensä tälläisen ohituksen jälkeen
sama kaveri menee ohi hirmuvauhtia tai vaihtoehtoisesti
tekoäly kaasuttaa talla pohjassa pelaajan perään.
Miksi aina moninpeliin panostus
jää retuperälle
Moninpelivaihtoehtoja
löytyy niukasti huonolla toteutuksella. Split Screen
-moodi, jossa pystyt kilpailemaan 2-4 pelaajan kanssa jaetulla
ruudulla - ja tosiaan ajat valitettavasti enintään
neljän pelaajan kanssa koska tekoälyn ohjaamia
autoja ei mukaan
yksinkertaisesti tule. Muutenkin siirryttäessä
yksinpelistä moninpeliin on toimintoja vähennetty:
radan karttaa ja avustavia nuolia ei saa mukaan. Autot käyttäytyvätkin
eri tavalla: vaikka ajaa nurmikolle täydellä vauhdilla
ilman jarruttamista tai kaasun hölläystä,
auto matelee nurmikolta pois kiltisti ilman että pyörähtäisi
samalla lailla kuin yksinpelissä. Taas yksi peli, jonka
moninpeli mahdollisuudet eivät päätä
huimaa. Moninpelaajan formulakisakausi jää siis
kokematta ja on tyydyttävä ajamaan kilpaa nelistään.
Positiivisenä sanottakoon että samat ajonäkymät
saa moninpelissä kuin yksinpelissäkin.
On tietenkin mahdollista kutsua kaikki kaverit ja lehti
ilmoituksella vielä lisää, jotta kokoon saadaan
22 pelaajaa. 22 pelaajan saavuttua voidaankin ottaa erä
toista moninpelimoodia, Time Challenge -kamppailua, eli
parhaimman ajan ajanut voittaa. Tähän peli moodiin
mahtuu siis 22 pelaajaa. Time Challengea pelataan koko ruudulla
ja samalla ohjaimella vuorotellen. Tämän moodin
olisivat voineet jättää poiskin, sillä
jos tälläinen kiinnostaa, niin luulen että
kynää ja paperia löytyy joka kodista - kuten
myös kirjoitus- ja lukutaitoisia ilman, että PS2
tallentelee aikoja ylös ja ilmoittaa voittajan. Tässä
moodissa ei tule loppua vastaan muuten kuin itse lopettamalla,
sillä moodi jatkuu niin kauan kuin haluaa ajaa.
Pelistä löytyy Replay-toiminto, mutta se toimii
ainoastaan kisan aikana näyttäen muutamia sekunteja
taaksepäin. Maaliin päästyä ei toimintoa
voi enää käyttää, joten mikäli
haluaa uusintana katsoa toilailuja, pitää sen
tapahtua heti tapahtuman jälkeen. Jos odotat pidempään
saattaa käydä niin, että replay alkaakin
reippaasti tapahtuman jälkeen eikä ennen sitä
mitä olisit halunnut katsoa. Full Championship -moodissa
tapahtuu kisojen tuloksien tallennus jotta pääsee
seuraavalla kerralla jatkamaan siitä mihin lopetti.
Koska peli tallentaa automaattisesti eikä hyväksy
kuin yhden tallennuksen muistikortille, joutuu pelaaja hankkimaan
toisen muistikortin mikäli useammille tallennuksille
on käyttöä.
Karsittu versio PSX:n samaisesta...
PS2:n
peli on roimasti karsittu versio PSX:n samaisesta pelistä.
Mikäli annatte arvoa enemmän sisällölle
kuin paremmalle grafiikalle, niin PSX:n versio on parempi
hankinta kuin hätäisesti markkinoille tungettu
PS2-versio. Kannattaa siis vakavasti harkita hankintaansa
tämän pelin kohdalla, ja jos formulapelit kiinnostavat,
niin hankkia PSX:n pelit F1 2000 tai F1 Championship Season
2000. Hyvänä puolena voisi sanoa, että PS2:n
formulapelit eivät voi mennä kuin ylöspäin
tästä pelistä, niin huono tekele tämä
valitettavasti on - peli jonka olisi voinut jättää
julkasematta ja keskittää nämäkin voimavarat
vuoden 2001 formulapeliin.