Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII -sarjan viimeinen osa, Lightning Returns, viimeistelee vuonna 2010 aloitetut juonikuviot. Salaman paluu taistelee monella eri tavalla edeltäjiänsä vastaan ja valitettavasti onnistuu jättämään pelaajalle suurimmaksi osaksi kasan sekavia fiiliksiä.

Olipa kerran jumala ja sekuntikello

Ensisilmäykseltä tarina vaikuttaa erittäin psykedeeliseltä. Lightning on erään jumalaolennon oikea käsi tehtävänään pelastaa mahdollisimman monta sielua ennen kuin maailma tuhoutuu. Salama on taas leikissä mukana vain tuodakseen edesmenneen pikkusiskonsa takaisin. Hajanainen ja kerralla pelaajan päälle kaadettu juoni onnistuu kuitenkin pitämään otteessaan vastausten toivossa.

Yhtenä suurena muutoksena on vapaus suorittaa tehtäviä ja käydä juonta läpi mielivaltaisessa järjestyksessä. Vapaus on kuitenkin erittäin harhaanjohtava sana, sillä koko sekamelska tapahtuu aikaa vastaan. Maailman loppuun on vain kuusi päivää. Tieto lähestyvästä lopusta lyö pelaajaa naamaan kuin tiiliskivillä täytetty tyynyliina. ”Grindaaminen” ei tule kuuloonkaan ja valitettavasti yksikin pilalle mennyt tehtävä tai eksyminen saattaa ryssiä koko aikataulun, minkä seuraukset ovat infernaaliset.

Kustomoi vaatekaappisi

Toinen silmäänpistävä muutos on taistelusysteemin täydellinen u-käännös sarjan edellisistä osista. Tappeluita pyörittävät pääosin Lightning ja hänen erikoinen vaatekaappinsa. Naisella voi olla samaan aikaan käytössään kolme eri skeemaa eli niin sanotusti taistelutyyliä, jotka ovat eri vaatteiden, aseiden ja kykyjen yhdistelmiä. Niillä on omat ATB-mittarit ja energiapalkit: käytännössä kun yhden asukokonaisuuden komentomittari lähestyy nollaa, seuraavaan kannattaa vaihtaa erittäin nopeasti. Parasta Salaman vaatekaapissa on se, että sen sisältöä voi vapaasti kustomoida. Ostamalla uudet kledjut katuputiikista ja muutamalla uudella taidolla parantajan skeema on valmiina käyttöön.

Hahmon kehityspisteitä ei jaeta taisteluiden jälkeen, vaan niitä saadaan suorittamalla sivutehtäviä. Niiden tekeminen tosin on luonnollisesti aikaa vievää puuhaa, ja tuomiopäivän kello ei tunne armoa. Pääjuonen ohella tehdyt pienemmät ja suuremmat toimeksiannot voivat myös työntää maailman tuhoa kauemmaksi tulevaisuuteen. Riskinsä siinäkin – entä jos tehtävän suorittamiseen meni enemmän sekunteja kuin niitä sai exp-pisteiden ohella takaisin? Maksimissaan h-hetkeen voi kuitenkin olla 13 päivää.

Tuomiopäivä

Salaman paluu on ehdottomasti erilainen kokemus ja melkeinpä täydellinen vastakohta perinteiselle Final Fantasy -roolipeliseikkailulle. Pisteet on annettava Square Enixille uusista ideoista, mutta miinuksia ropisee toteutuksesta. Kun useimmissa peleissä pakotetaan kotisohvalla miettimään valintoja oikean ja väärän väliltä, niin Lightning Returns vaatii valitsemaan, mitkä tehtävät tekee tai jättää tekemättä… vai pitäisikö aloittaa alusta ja valita helpoin vaikeustaso, jossa aikarangaistuksia on vähän vähemmän.

Koko FF13-sarjaa ei kannata aloittaa tämän pelin takia, mutta mikäli se on jo korkattu, tähän on hyvä lopettaa. Lightning Returns on niin erilainen kokemus aiempiin osiin verrattuna, että kyllä se yhden läpipeluukerran ansaitsee.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi