Kautta aloittaessani halusin välttää kärkipään talleja, joten päädyin valitsemaan McLarenin. Oikeassa maailmassa talli on viihtynyt tällä kaudella tuloslistan huonommalla puolella, jos on maaliin ylipäätään selvinnyt. Valintani oli oikea, sillä porukan keskellä kisaaminen on ollut erittäin hauskaa ja haastavaa. Ohituspaikkaa kytätessä saa vilkuilla tiiviisti peileihin ja virheet kostautuvat välittömästi.
Pääosin sijoitukseni ovat olleet välillä 8-20, mutta pari kertaa olen yltänyt jopa palkintopallille. Parhaat suoritukset tulivat uusilla suosikkiradoillani Itävallassa ja Venäjällä. Molemmissa kiskaisin yllättäen paalupaikan aika-ajoista. Itävallan kisassa en pystynyt pitämään sijoitustani loppuun, vaan nopeammat tulivat ohi ja olin lopulta kolmas. Venäjällä voitin Felipe Massan ansiosta. Brassi yritti epätoivoista ohitusta ja jäi lopulta poikittain mutkaan tukkien takana tulevien tien. Pääsin karkuun ja pidin johtoasemani ruutulipulle asti. Kokonaispisteissä olen 9. sijalla ennen viimeistä kisaa.
Pitkään kauteen mahtuu myös muutamia floppikisoja. Singaporen ja Monacon katuradat ovat aina erityisen haastavia. Varsinkin Singaporessa McLarenilla oli mahdotonta löytää hyviä säätöjä, eikä ajosta tullut yhtään mitään. Perinteisesti molemmilla radoilla kuluu etusiipiä runsaasti ja talli joutuukin tuomaan niitä aina peräkärryllisen.
Kovimmat väännöt ovat syntyneet Felipe Massan sekä Valtteri Bottaksen kanssa. Monzassa otin yhteen itse jäämies Kimi Räikkösen kanssa. Tulimme juuri nopealle pääsuoralle, kun Kimi pyrki rinnalleni ja renkaamme koskettivat. Jäämies jatkoi ja minä jäin radan varteen. Olen saanut osani myös Maldonaattorin kostosta, mikä johtaa yleensä hallitsemattomaan kiroiluun. Sittemmin olen pyrkinyt välttämään kyseistä herraa.
Hetket pelin parissa ovat olleet täynnä karvaita pettymyksiä sekä tuuletuksen arvoisia suorituksia, jotka molemmat kuuluvat hyvään ajopeliin. Odotan innolla ensi vuoden painosta sekä mahdollista uramoodin paluuta. Siihen asti jatkan hävettävän epätasaisia suorituksiani F1 2015:n parissa.
Kommentit
Jätän tämän vain tähän.
Jätän tämän vain tähän.
Tämä kirjoitus on tehty nyt
Tämä komentti on tehty nyt uusiman päivityksen jälkeen. Viestin sävy olisi, jonkin verran erinäköinen mikäli tämä olisi julkaisukuukautena kirjoitettu.
Uudelle sukupolvelle realistisia ajoepelejä ei ole ollut. Odotin Project CARSin julkaisua jo vuodesta 2012, mutta pelin julkaisun bugit ja kaatuilut tuottivat lievän pettymyksen. F1 2015 sisälsi julkaisussa bugeja, mutta tilanne ei ollut lähellekään niin paha verrattuna Project CARSiin.
F1 2015 oli omalla kohdalla yksi odotetuimpia ajopelejä. Oletin alunperin, että F1 2014 julkaistaisiin uudelle sukupolvelle, mutta Codemasters ilmoitti blogissaan, että F1 2014 julkaistaisiin vanhoille alustoille ja F1 2015 julkaistaisiin helmikuussa 2015 uusille pelikonsoleille. Lisäksi luvattiin lisätietoa heti F1 2014 -pelin julkaisun jälkeen. Hiljaisuutta kesti pitkään ja pelin viivästyminen oli varmaa, kunnes F1GameMemes -Facebook-sivulla julkaistiin kuvia, jotka olivat ilmeisesti Codemastersin sisäisestä viestinnästä. Codemasters myönsi kuvat oikeiksi ja pian saatiin kuulla paljon uutta tietoa pelistä ja olinkin jo tekemässä foorumille aihetta pelistä, kun olin saannut kaikki keräämäni tiedot kasaan. Pelin julkaisupäivää luvattii kesäkuulle, mutta sekin alkoi epäilyttää, koska pelistä ei ollut paljastunut yhtään oikeaa pelikuvaa. Oikeastaan muutama video oli tullut kevään julkistustilaisuudesta, mutta se ei antanut kunnon kuvaa, koska se oli kuvattu näytöltä. Julkaisupäivä siirtyi kesäkuulta heinäkuulle ja E3 messuilla nähtiin ensimmäistä pelikuvaa Inside Sim Racing -YouTube-kanavan toimesta ja peli vakuutti minut.
Olin varannut Race like Champion -editionin, jonka mukana tulee metallikannet sekä opaskirjanen. Metallikansista voitte katsoa kuvat minun Konsolifin-profiilistanit foorumin puolelta. Itse opas on aika lyhykäinen ja pintapuolinen, mutta antaa hyvät vinkit pelaajalle. Säädöistä ja radoista olisin halunnut tietää enemmän ja ehkä ajolinjasta, mutta tämä on ihan hyvä bonus.
Itse pelistä voisin sanoa, että ilman muutamia pieniä asioita kyseessä olisi paras F1 2015 -peli. Pelimuodoista monille tärkein ura on nyt siivottu aika paljolti. Enää ei voi tehdä omaa hahmoaan, vaan pelaaja valitsee haluamansa kuskin ja lähtee tavoittelemaan mestaruutta yhden kauden ajaksi. R&D on myös otettu pois eli pelissä ei ole haastetehviä, joilla voisit parannella autoa. Lisäksi Safety Car, Virtual Safety Car ja Red Flaq loistavat poissaolollaan.
Itselleni tärkein ominaisuus eli CO-OP Career loistaa myös poissa olollaan. Olemme kaverini kanssa pelanneet F1 2013 -pelistä asti CO-OP careeria, joten tämä oli suuri takapakki meille. Olemme soveltaneet tekemällä Custom Lobbyn ja sitä kautta ajelleet eri kisoja tekoälykuskien kanssa. Ei sama asia, mutta toimivaa.
Urapelimoodiin on pyritty tuomaan enemmän TV-lähetyksen tuntua. Session avaa Anthony Davidsonin sekä David Croftin analyysit, jossa analysoidaan kautta ja tulevaa kisaviikonloppua. Anthony Davidson toimii Sky Sports F1 -kanavalla asiantuntijana ja David Croft selostajana. Uudistus hieno, mutta valitettavasti se on yhden kauden riemu, koska se ei muutu aloittaessaan uuden kauden. Kisojen jälkeiset animaatiot tuovat hyvin kisan jälkitunnelmia, vaikka ne ovatkin hyvin lyhyitä. 2012-2014 loppunäytökset alkoivat jo maistua puulta.
Olen toivonut peliin monia uudistuksia ja tässä pelissä niitä toteutettiin. TV Live Feed oli yksi niistä. Nyt pystyn esimerkiksi seuraamaan, kun kaverini ajaa radalla ja ottamaan oppia hänen ajolinjoistaan. Toinen uudistus oli vaihtaa varikkon setup-valikko lähtöruudulle ennen kisaa. On hienoa nähdä, että meitä kuunnellaan. Lisäksi mielenkiintoisin uudistus oli, että pelaaja pystyy nyt kommunukoimaan tiiminsä kanssa headsetin välityksellä. Tämä ominaisuus tulee tarpeen Pro Seasonissa, jossa pelaajalla ei ole käytössään HUDeja. Pelaaja pystyy vaihtamaan rengasstrategia yms vain painamalla kommunikointipainiketta. Peli ei kuitenkaan saa selvää, vaikka puhun mielestäni melko selvästi englanniksi.
Ajotuntuma on tehty hienosti. Eri asetuksia vertaamalla pystyy rattiohjaimesta havaitsemaan downforcen kasvaminen tai vähenemisen. Sessioiden aikana rata paranee ja myöhemmin on saatavilla parempia kierrosaikoja kuin session alkupuolella. Fysiikkamoottori pelittää hyvin ja melko realistisesti likaa turbulenttista pakokaasua nopeassa mutkassa ja oma auto on seinässä. Ainoa narisemisen aihe on auton vauriot, koska välillä tuntuu, että auto ottaa osumaa, mutta mitään ei tapahtu. Välillä auto teke pikku kolhun siivestä lähtee pala pois ja auton ohjattavuus on poissa. Sääefektit ovat odella komeita, kuten aina ovat olleet, mutta ilmeisesti radan kuivuminen on paikoitellen jopa liian nopeaa.
Tekoäly on ihan hyvin koodattu, mutta se pakoitellen tekee todella paljon tyhmyyksiä. Esimerkiksi tuuppii pois radalta, vaikka ajaisin sääntöjen mukaan, ei tee tilaa sinisillä lipuilla, vaikka ajaisin nopeampaa kierrosta, ei tee tilaa vaikka kaksi autoa on tulossa varikolta ja kumpikin ajetaan sääntöjen mukaan. Haastetta tekoäly pystyy tarjoamaan.
Bonuksena F1 2015 sisältää myös kauden 2014 eli pelaaja pääsee myös ajamaa Saksassa, joka jäi tämän vuonna ajamatta rahoitusongelmien vuoksi.
Suurin pettymys pelin kohdalla oli "Season updates" eli ilmeisesti peliin olisi pitänyt tulla kauden aikana päivityksiä ilmeisesti liittyen autojen värityksiin yms. Valitettavasti saattiin yksi ainut päivitys kauden jälkeen. Bugeja on saatu karsittua todella paljon julkaisusta, mutta vielä on joitain esimerkiksi katsoin striimiä YouTubesta, jossa pelaaja sai mustan lipun, vaikka ei ollut tehnyt mitään ja hänellä ei ollut edes varoitusta.
F1 2015 on vuoden paras ajopeli, jota jaksaa pelata uudelleen ja uudelleen. Tämä on hauska peli pelattavaksi sekä ohjaimella, että ratilla. Suosittelen etenkin Formula 1 -sarjan faneille.
Tämä on myös erittäin
Tämä on myös erittäin viihdyttävää katseltavaa.
Hieno kommentti skypolarikselta. Laajennetusti tiivistetty loppupäätelmä vuoden parhaasta ajopelistä.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi