Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Esikatselu: Animal Leader

Animal Leader on yksi niistä Nintendon peleistä, joita on hyvin vaikea ymmärtää ja joita ei millään välttämättä voisi uskoa oikeasti hyväksi peliksi. Perusidea on nimittäin seuraava: pelaaja syntyy siaksi maailmaan, joka on täynnä kirjaimellisesti laatikkomaisia otuksia. Tavoitteena on selviytyä tässä uudessa ympäristössä ja tähän pystyy vain taistelemalla muita eläimiä vastaan, useimmiten jopa syömällä vastustajia. Lopullisena maalina on tuhota jonkinlainen johtaja, jolloin voit ottaa hänen paikkansa.

Outoa ehkä, mutta tämä Shigeru Miyamoton vähin äänin Nintendo 64:ltä GameCubelle siirretty eräänlainen evoluutio/selviytymiskategoriaan lueteltavissa oleva peli on juuri julkaistua Japanin versiota pelanneiden mielestä kerrassaan mainiota viihdettä ja sitä voi todellakin hyvällä syyllä kuvailla sanalla innovaatio. Kyseessä ei siis ole toinen "erilainen" GC- ja N64-peli Animal Forest, vaan kokonaan oma täysin erilainen kokemuksensa.

Visuaalisesti peli on juuri sitä mitä ruutukaappaukset kertovatkin: pelimaailma on yksinkertainen ja kaikki sitä kansoittavat otukset sekä tavarat on tehty yksinkertaisista polygonilaatikoista. Animal Leader on nimittäin juuri sitä Nintendoa, mitä Miyamoto ja kumppanit ovat hehkuttaneet jo useita vuosia: pelattavuutta hienon grafiikan edellä. Jotkut Japanin versiota pelanneet ovatkin kritisoineet huonoa visuaalisesta toteutusta, eikä heitä kannata siitä syyttää. Luigi's Mansionin valoefekteihin ja Wave Race: Blue Stormin upeisiin aaltoihin nähden Animal Leader tuntuu isolta askeleelta menneisyyteen. Tekijät ovat itsekin myöntäneet, että AL olisi hyvinkin voitu tehdä N64:llä (ja myös sille sitä alunperin siis suunniteltiinkin), mutta tekijät ovat hioneet sitä kehitystyössä kaikkiaan uskomattomat neljä ja puoli vuotta tehden siitä omasta mielestään loppuun asti hiotun kokemuksen GameCubelle.

Äänipuolella luvassa on kuitenkin yllätys. Olen lukenut useita eri artikkeleita, joissa vahvistetaan pelin tukevan Dolby Surround-ääniä. Tämä on varsin mielenkiintoista ottaen huomioon tekijätiimin varsin vastahakoisen asenteen luoda grafiikoista ns. "nykyajan tasolle" soveltuvia. Hehkutuksen mukaan taustalla kuuluu eläimien huutoja ja ruoho suhisee pelaajan kävellessä siinä. Lisäksi muut eläimet päästävät tuskastuttavia kuolinhuutoja, kun heidät ahmitaan parempiin suihin. Ääniefektipuolen lisäksi myös itse musiikkiin on panostettu, sillä kaikki taustalla soivat melodiat on täysin orkesterisoitu. Toisin sanoen grafiikka ei ole ehkä parasta mahdollista, mutta äänipuolella otetaan taas iso harppaus eteenpäin.

Kaikkein tärkein ja hiotuin osa-alue on tässä pelissä kuitenkin se tärkein eli pelattavuus. Omaa eläintäsi liikutetaan analogisesta tikusta ja A-nappulasta voi hypätä. L-olkapäänappulalla voi lukittua vihollisiin (jos painat L-nappulan pohjaan ja sen jälkeen painat A:ta, eläimesi tekee hyökkäyksen) ja R-nappulasta voi ruohikon seassa liikkua nopeammin. Analogisesta C-tikusta ja Y-nappulan avulla voidaan säädellä kameraa ja liikutella sitä ympäriinsä. Tämä konsepti vaikuttaa ainakin paperilta varsin hyvältä, mutta sen toimiminen on syytä varmasti itse kokea käytännössä. Kontrollipuoli vaikuttaa kuitenkin hyvin lupaavalta.

Kaikkiaan, Animal Leader vaikuttaa ainakin paperilla ja ensimmäisten kommenttien mukaan uskomattoman hienolta kokemukselta. Se näyttää virkistävän erilaiselta ja addiktiiviselta kokemukselta. Länsimaisesta julkaisusta ei ole vielä mitään tietoa, mutta Nintendo lupaili tuoda sitä tänne, jos peli myy hyvin sen kotimaassa Japanissa. AL sisältää hyvin paljon Japaninkielistä tekstiä, joten tuontiversiota hamuavien kannattaa todennäköisesti osata Japania, ennen kuin käy tilaamaan versiota nousevan auringon maasta.

Ruutukaappauksia:





Kirjaudu kommentoidaksesi