Esikatselu - Street Fighter Alpha 3

Kolmiulotteisten mätkintäpelien tehtyä maihinnousunsa 90-luvun puolivälissä Tekkenin ja Virtua Fighterin voimin, alkoivat vanhat kunnon kaksiulotteiset taistelupelit menettää arvoaan. Kansa valitsi Mortal Kombatin ja Killer Instinctin sijaan Tekkenin. Capcom on pyrkinyt uskollisesti pitämään kaikkien aikojen parasta beat-em up- sarjaa kaksiulotteisena. Game Boy Advance on kaikin puolin hyvä vaihtoehto tälle klassiselle pelisarjalle. GBA-pelaajat pääsivätkin joulun tienoilla käsiksi ensimmäiseen julkaisuun, kun Super Street Fighter 2: Turbo Revival sai hyvän vastaanoton. Capcom on kuitenkin tuomassa meille jotakin vieläkin parempaa...

Tulevan Street Fighter Alpha 3 pelin tekemisestä vastaa Crawfish Interactive, jonka GBA-pelaajat muistanevat ainakin viime vuoden puolella julkaistusta Ready 2 Rumble 2-pelistä. Peli tulee sisältämään kaikkiaan 35 (!) taistelijaa, eli miltei jokainen Street Fighter sarjassa esiintynyt hahmo on otettu mukaan.

Kaikki hahmot eivät tietenkään ole heti alussa pelattavissa. Peli keskittyy paljolti yhden moodin ympärille. World Tourissa pelaaja pääsee matkaamaan ympäri maailmaa kohdaten pelin taistelijoita koko ajan vaikenevissa otteluissa. Tämä kuulostaa alkuun varsin standardille ottelusta toiseen etenemiselle, jota se ei kuitenkaan ole. Edetessään pelaajan taidot ja voimat kasvavat RPG-tyyliin, eikä eteneminen ole siis liian suoraviivaista. Uusien hahmojen lukitseminen tapahtuu World tourissa ansaitun menestyksen mukaan.

Street Fighter Alpha 3:n grafiikan voidaan ensimmäisten ruutukaappausten perusteella sanoa olevan huippuluokkaa. Animaatio on sulavaa, ja hahmot ovat tarpeeksi suuria.

Pelattavuuden on mainostettu myöskin olevan huippuluokkaa. Pelin jokaisella hahmolla tulee olemaan omia Combo-yhdistelmiään, joilla hoidella vastustajat. Hahmot osaavat myöskin eräänlaisen "Counter Attackin", joka pystyy pysäyttämään vastustajan combon, jolloin voi hyökätä välittömästi omalla sarjallaan. Pelissä oleva "Power Guard Cauge"-mittari takaa sen ettei pelaaja voi jäädä pelkälle torjuntalinjalle. Kun tarpeeksi monen torjunnan jälkeen pelaajan PGC-mittari tyhjenee, seuraa hetken "huojuminen", jolloin vastustaja pääsee iskemään puolustuskyvyttömään taistelijaan. Kuulostaa hyvältä.

SFA3 vaikuttaisi olevan kaikin puolin Turbo Revivalin voittanutta tavaraa, ja peliä onkin syytä odotella kauppoihin joskus tämän vuoden aikana.

Kirjaudu kommentoidaksesi