Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Peliala on raakaa bisnestä, josta revitään kaikki irti, kun siihen tulee mahdollisuus. Electronic Artsin kohdalla kyse on miljardiluokan tuloista, vaikka puhutaankin vain mikromaksuista.

Seitsemän vuoden aikajanalla mitattuna EA:n mysteerilaatikot ovat tuottaneet pelitalolle lähes kahdeksan miljardia dollaria. Trendi on ollut kasvava aina vuodesta 2015 asti, jolloin tuotto oli "vain" 587 miljoonaa. Twitteriin julkaistu taulukko paljastaa nettosumman paisuneen lähes kolminkertaiseksi kuuden vuoden aikana.

Mikromaksujen vuoden 2021 osuus on peräti 29 prosenttia Electronic Artsin 5,6 miljardin liikevaihdosta. Pääosa 1,62 miljardin potista koostuu FIFA-pelisarjan HUT-korttien tuotosta. Päällimmäisenä on tietenkin halu pärjätä peleissä, jolloin ns. pay-to-win-mahdollisuus tuntuu liian helpolta vaihtoehdolta ja saa kokeilemaan onneaan korttipakkoja lunastamalla. Summat ovat niin merkittäviä, että touhu on saanut uhkapelaamisen leiman. Pahimmillaan puhutaan jopa hyväksikäytöstä, kun ihmiset saadaan maksamaan, saavuttaakseen nopeammin oikotien onneen.

EA ei rinnasta Ultimate Team -pelimuodon loottilaatikoita uhkapelaamiseen, mutta sen tilikirjassa mainitaan, että mahdollinen lakimuutos vaikuttaisi merkittävästi sen liiketoimintaan.

Kenties historiansa pahimman myrskyn EA aiheutti vuoden 2017 loppupuolella, kun Star Wars: Battlefront -peliin ympätty mikromaksullinen mysteerilaatikkosysteemi sai pelimaailman ihmiset nousemaan barrikadeille tuoretta julkaisua vastaan. KonsoliFINille pelin arvostellut Tero nimesikin tuolloin Battlefrontin osuvasti vuoden vihatuimmaksi videopeliksi arvostelussaan.

Asiasta uutisoi Eurogamer.

Kirjaudu kommentoidaksesi