Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Perinteinen seikkailupelisarja Broken Sword palaa vuosikymmenen tauon jälkeen peräti kahden teoksen voimin.

Lähempänä julkaisua on Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged, jonka on määrä ilmestyä alkuvuodesta 2024. Kyseessä on parhaimmillaan 4K-resoluutioon asti yltävä uusioversio vuonna 1996 ilmestyneestä Broken Sword: Shadow of the Templars -naksutteluseikkailusta, jossa pääosissa reissaavat amerikkalainen patenttiasiamies George Stobbart (Rolf Saxon) ja ranskalainen journalisti Nicole Collard (Hazel Ellerby).

Kehittäjästudion perustajistoon kuuluva Charles Cecil paljasti taannoin Polygonin haastattelussa, että Shadow of the Templarsia työstetään tekoälyn avustamana, sillä "käsityö" matalaresoluutioisten taustojen, käsinpiirrettyjen sprite-grafiikoiden sekä animaatioiden parissa tulisi auttamatta liian kalliiksi. Cecilin mukaan jokainen animoitu sprite-ruutu ottaisi noin tunnin työaikaa.

– 30 000 kertaa yksi tunti, palkan ollessa 15–20 puntaa tunnilta, on melkoisen paljon rahaa, Cecil ynnäili ja jatkoi:

– Studiomme tutki taannoin, pystyisikö tekoäly auttamaan ulkoasun päivittämisessä ilman, että se vaikuttaisi yleisvaikutelmaan. Halusin siis tuoda Shadow of the Templarsin nykypäivään muuttamatta mitään konkreettista, mutta samalla parantaa kokemusta ja olla luomatta negatiivista huomiota, esimerkkinä vaikkapa uudempien Monkey Island -pelien taidetyylin saama huono palaute.

– Ensimmäiset testit eivät olleet rohkaisevia, mutta onneksi Hollywood-animaattori Eoghan Cahillin alkuperäispiirrokset olivat edelleen tallessa. Tästä rohkaistuneena studiomme teki muutaman sata spritea käsin ja vei materiaalin Yorkin yliopistoon, jossa tekoälyyn keskittynyt tutkijaryhmä teki niiden kanssa erinäisten vaiheiden jälkeen lopulta läpimurron. Tämän ansiosta yksittäisen sprite-ruudun animointiin tulisi menemään tunnin sijaan viidestä kymmeneen minuuttia, joka käänsi niin sanotusti pelin eduksemme, Cecil kertoi.

Cecil sanoi myös olevansa tietoinen tekoälyn saamasta negatiivisesta huomiosta, mutta perusteli ratkaisua sillä, ettei studiolla olisi ollut projektiin muuten yksinkertaisesti varaa. Lisäksi Revolutionin lahjakkaat animaattorit ja taiteilijat pystyvät Cecilin mukaan käyttämään aikansa nyt fiksummin kaiken uudelleen piirtämisen sijaan. Tämän ohella uusioversiossa nähdään kolmesta neljään pientä muutosta, jotta kokonaisuudesta saadaan kulttuurisesti sopivampi kokemus vuoden 2023 mittapuulla:

– Esimerkiksi pelissä nähtävä syyrialainen mattokauppias on stereotyyppisen ilkeän miehen sijaan joviaalimpi. Toinen muokkaus koskee kohtausta, jossa Nicolen ollessa sidottuna tuoliin George voi pussata häntä. Se on yksinkertaisesti vähän outoa ja olen ollut siitä häpeissäni alunperinkin, joten on hienoa, että voimme nyt hioa kohtausta menettämättä alkuperäisen charmia, Cecil jutteli.

Revolution Software työstää Cecilin johdolla myös kokonaan uutta osaa, joka kantaa nimeä Broken Sword: Parzival's Stone. Julkaisupäivää ei trailerissa vielä paljastettu, mutta seikkailu näyttäisi sijoittuvan ensimmäisen osan alkulähteille eli Pariisiin, minkä lisäksi pääosissa nähdään tutut kasvot George ja Nicole.

Niin Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged kuin Broken Sword: Parzival's Stone ovat tekeillä nykykonsoleille, mobiililaitteille ja PC:lle.

Kirjaudu kommentoidaksesi

Juttusarja: GC 2023

<< Edellinen: Psykologisiin kauhuihin ja sotatraumoihin hukuttava Ad Infinitum sai uuden trailerin
>> Seuraava: RoboCop: Rogue City ei ehdi valmiiksi syyskuuksi – uusi julkaisupäivä kalenteroitiin marraskuun alkuun
 
Julkaisijat: