Vielä reipas vuosikymmen sitten laadukkaiden pelikuulokkeiden perään haikailevien elämä oli jokseenkin hankalaa. Tarjontaa riitti, mutta monenkirjavaan valikoimaan ja etenkin eri valmistajien liitäntätyyleihin oli tuskastuttavan helppo hukkua varsinkin useamman konsolin käyttäjänä. Eikä pelaajan näkövinkkelistä luonnollisesti aina riitä, että äänet saa vain kuulumaan: Myös oman puheen pitää kantautua netin aalloilta muiden korviin, mikä luo omat haasteensa yhteensopivuuksien kannalta.

Kiitos konsolivalmistajien hitaan mutta varman evoluution, nykyään homma toimii viimein kiitettävän vaivattomasti käytännössä joka alustalla. Yksinkertaisimmillaan riittää, kunhan lyö piuhan kiinni ohjaimen 3,5-milliseen porttiin. Enää tarvitsee vain löytää se mahdollisimman hyvin omaan makuun istuva kuulokesetti valtavasta valikoimasta.

Uunituore testiin päätynyt EPOS H6PRO kosiskelee varsin suolaisella 180 euron hinnallaan nimenomaan yksinkertaiseen laatuun panostavia kuluttajia – ja kieltämättä onnistuu tavoitteessaan vallan hyvin.

Suuripäisiä syrjimättä

Tyylikkään pakkauksen sisään kurkistamalla selviää hyvin nopeasti, ettei mitään turhaa ole tungettu mukaan. Itse kuulokkeiden ohella paketista paljastuu ainoastaan 3,5 millin plugilla varustetut johdot PC- ja konsolikäyttöön, peitelevy irrotettavaa mikkiä varten sekä minimalistinen ohjeläpyskä. Kyseistä lehdykkää ei tarvitse sen kummemmin edes selailla: kunhan kytkee piuhan kiinni haluamaansa laitteeseen, ja kaikki on valmista.

Ulkoisesti melko askeettisilta näyttävät kuulokkeet tuntuvat ensikopeloinnilla samaan aikaan sekä tukevilta että riittävän kevyiltä pidempää käyttöä ajatellen. Yksityiskohtia kriittisesti syynäämällä ei muovin runsas hyödyntäminen aiheuta riemunkiljahduksia, mutta tärkeimpien komponenttien viimeistelyn taso on selkeästi tärkeämpi prioriteetti kuin ulkonäöllä rehvastelu. Tämä tarkoittaa lisähuomiota esimerkiksi liitäntäjohtojen punoksiin, laadukkaisiin pehmusteisiin sekä magneetin avulla erittäin napakasti paikoilleen napsahtavaan mikrofonin puomiin.

Sangoissa riittää säätövaraa isommankin pääkopan ympärille, mikä ei ole kaikissa vastaavissa tuotteissa aina itsestään selvää. Ainoalla varsinaisella säätönamiskalla hallitaan äänenvoimakkuuden tasoa. Isokokoisen ja kohokuvioidun rullan paikkaa ei tarvitse hapuilla, vaan volyymit nousevat ja laskevat kirjaimellisesti käden käänteessä.

Pakoon pahaa melumaailmaa

H6PRO:ta myydään sekä perinteistä suljettua rakennetta hyödyntävinä Closed-versioina että avoimen rakenteen Open-malleina. EPOS markkinoi testiin päätynyttä ensimmäistä vaihtoehtoa nimenomaan kilpapelaamiseen paremmin soveltuvana vaihtoehtona, kun mahdolliset häiriöäänet pyritään sulkemaan tiukasti pois keskittymistä häiritsemästä.

Sohvannurkasta puhtaasti viihteen nimissä pelaavankin vinkkelistä tarkasteltuna Closed-malli toimii erinomaisesti arjessa. Ympäröivät äänenlähteet vaimenevat kieltämättä melkoisen tehokkaasti, mikä saattaa aiheuttaa kanssa-asujissa närkästystä. Pidemmässäkään käytössä korvia ei silti ala kuumottamaan – ainakaan fyysisen rasituksen vuoksi. Kupit istuvat jopa hämmentävän hyvin paikoilleen ilman paineen tuntua tai epämukavuuksia.

Ääni EPOSin laariin

Kuulokkeiden tärkein ja oikeastaan ainoa lopulta merkitsevä ominaisuus on luonnollisesti äänenlaatu. Omiin hyllyihin verrokkeja on kertynyt niin Turtle Beachilta, JBL:tä, Astrolta kuin Sonyn ja Microsoftin virallisisten mallien puolelta. EPOSin uutuusluurit sijoittuvat tällä kovin subjektiivisella vertailuasteikolla sinne porukan kärkipäähän.

Äänimaailmaa voisi kuvailla yksinkertaisesti sanalla tasapainoinen. Kaikki toistuu tarkasti spektrin alhaalta aivan ylärekisteriin saakka, suorastaan vaivattoman oloisesti. Esimerkiksi bassopuoli toimii napakasti muttei mitenkään ylikorostetusti toisin kuin monissa nimenomaan räiskintäpelaajille suunnatuissa malleissa. Ylimääräisten säätömahdollisuuksien puuttuminen lienee se avaintekijä, sillä kuulokkeet on selkeästi suunniteltu toimimaan kaikissa olosuhteissa. Pikainen pulahdus musiikin fiilistelyn puolelle paljasti, ettei uutukaisten tarvitse hävetä silläkään saralla.

Testisession aikana useissa peleissä huomasi uusia tunnelmaa luovia taustaääniä, joita ei muilla luureilla tai varsinkaan kotiteatterilla ole tullut noteerattua lainkaan. Toki tämä johtuu osittain testitilanteestakin. Eivätkä H6PRO:t huonot ole räiskintäpelien armottomassa maailmassakaan, sillä kiitettävän selkeän erottelun vuoksi vihollisten tulosuunnan aistii nopeasti ja tarkasti. PlayStation 5:n innokkaasti markkinoitu 3D audio pääsee niin ikään oikeuksiinsa esimerkiksi Returnalin ympäröivää sateenropinaa kuunnellessa tai Death Stranding Director's Cutin oudon hämyisissä meiningeissä. Pelistä ja konsolista riippumatta äänimaisemien toiston suhteen on vaikea keksiä moitittavaa.

Käännettävä tai jopa kokonaan irrotettava mikrofoni on niin ikään laadukas, ja puheääni vastapuolelle välittyy selkeästi. Ainoaa negatiivista palautetta tuli taustan hälyäänien hieman turhan hanakasta poiminnasta, joita ei itse edes huomaa tiukan vaimennuksen vuoksi.

Yksinkertaisesti toimii

H6PRO:n jopa tietyllä tavoin koruton panostus laadukkaaseen ja tasapainoiseen äänentuotantoon lienee samalla sen ainoa kompastuskivi. Monet pelaajat rakastavat, kun luureissa riittää erilaista säädettävää tai seksikkäiltä kuulostavia lisäominaisuuksia. Näistä on turha etsiä mitään ylimääräistä. Moni saattaakin kysyä kaupan hyllyllä, että miksi maksaa lähes 200 euroa kovin pelkistetystä ja piuhallisesta paketista, kun kilpailijat tarjoavat paljon pidemmän listauksen herkkuja samaan rahaan.

Mikäli hakusessa on kuitenkin erittäin hyvin istuva ja erittäin hyvältä kuulostava kokonaisuus, joka yksinkertaisesti toimii tilanteesta riippumatta – tässä on yksi parhaista vaihtoehdoista siihen.

Kirjaudu kommentoidaksesi