Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Quizball Goal!

Quizball Goal! on ruotsalaisen Pixel Gamesin kehittämä arcadefutiksen ja tietovisailun yhdistelmä. PlayStation Networkin valikoimasta ponnistava peli lupailee yli 4000 erilaista kysymystä sekä useita pelimuotoja niin yksin- kuin moninpelinkin osalle. Jäädäänkö Huuhkajien tavoin karsintaan vai onko Kreikan Euroopan mestaruuden kaltainen jymy-yllätys saavutettavissa?

Bonus

Quizballin jalkapalloteemasta huolimatta tarjolla ei ole potkupallopeliä sanan varsinaisessa merkityksessä. Nurmiparketilla liikkuminen tapahtuu reaaliaikaisesti syöttelyn sekä juoksemisen aikana, kun taas laukaukset, liukutaklaukset, torjunnat sekä erikoistilanteet ratkotaan nippelitietoa tenttaamalla. Kysymysten vaikeus perustuu pyrkimyksen hankaluuteen, eli kaukovedon onnistumista varten eteen ladataan hankalampi kysymys kuin yksitoista metrisen upottamiseen. Triviat on lajiteltu neljään eri hankaluusluokkaan, joten vaikeusastehaitari venyy varsin riittävällä skaalalla. Vaikeimmat knopit ovat sen verran kiperiä, että neljän vaihtoehdon välillä arvaaminen on useimmiten erittäin sopiva ratkaisu, kun taas helpommissa törmää kompakysymyksiin tämän tästä. Torjunnassa epäonnistuminen tietää maaliverkon heilumista, taklauksessa epäonnistumista, maaliyrityksissä ohilaukausta ja niin edelleen. Tieto tai moukantuurilla arvattu oikea vastaus palkitaan onnistuneella karvausyrityksellä tai huikealla paraatipelastuksella.

Pelin muutoin yksinkertaista mekanismia on mehustettu erilaisilla erikoisesineillä. Tarjolla on helpotuksia kysymyksiin sekä nurmella toimintaa avittaviin keinoihin. Salama pyörryttää ohjattavaa pelaajaa lukuun ottamatta kaikki hetkeksi, fifty-fifty poistaa kaksi varmasti väärää vaihtoehtoa ja kysymyksen helpotus vaihtaa hankalan pulman hölmöläisellekin sopivaksi. Erilaisia power-upeja on useita, mutta niiden käyttö tekoälyä vastaan jää varsin turhaksi. Kysymysten helpotus tulee tutuksi kaikissa pelimuodoissa, mutta salamat ja muut kikat pääsevät elementtiinsä vasta moninpelissä.

Triviatietoa vaativat pelit toimivat parhaiten kaverin kanssa, joten moninpeli on Quizballinkin suola. Kaverin kanssa samalta sohvalta on pelattavissa yksittäisottelu sekä turnaus, kuin myös enemmän manageritoimintaa muistuttava Quiz match. Jälkimmäisessä tekoäly simuloi ottelua eteenpäin, jolloin pelaajien ainoaksi tehtäväksi jää vastailla pulmiin. Kyseinen pelimuoto onkin pelin parasta antia, sillä nahkakuulan liikuttelu kentällä ei kovin suurta herkkua tarjoa. Moninpelin pulmat ovat pääasiassa nopeustestejä, joissa väärät vaihtoehdot sulkeutuvat muutaman sekunnin välein. Maalipaikat sen sijaan ovat yksittäiskysymyksiä, joissa hyökkääjän mahdollista tietoa seuraa puolustavan joukkueen torjuntayritys. Myös verkossa on mahdollista pelata, mutta pelaajien määrä palvelimella on niin vähäinen, ettei tuntemattomien tietäjien nöyryyttämisen varalle kannata hirveästi laskea painoarvoa ostopäätöstä tehdessä.

Yksinäiselle sudelle on yksittäisen pikapelin ohella myös mahdollisuus tavoitella maailmanmestaruutta. Pyttyjen kerääminen ei kuitenkaan juuri palkitse, sillä surkeaa tekoälyä vastaan pelaaminen on alkuinnostuksen jälkeen parhaimmillaankin melkoisen ankeaa. Halutessaan voi ottelun alussa saavutettua johtoaan säilyttää loppuun asti italialaisia perinteitä kunnioittavalla kilpikonnapuolustuksella tai barcelonamaisella syöttöpelillä, sillä tekoälyhahmot eivät pallon perään lähde juoksemaan. Voitetuilla otteluilla avataan joukkueelle muutama vaihtoehtoinen pelipaita sekä tuuletus, joten kaiken avaamiseen saa kulumaan aikaa kolmisen tuntia. Kahdeksalla tarjolla olevalla joukkueella ei ole muuta eroa kuin kysymyssarjan painotus, joten tarve saada tavoitettua pytty jokaiselle kansallisuudelle on melkoisen olematon. Maajoukkueen mukaan määräytyvät kysymykset ovat periaatteessa ihan hyvä ajatus, mutta samalla se tekee kaverin kanssa pelatessa esimerkiksi Japanin valitsemisen melko hölmöksi - olettaen siis, ettei japanilaisia futislegendoja ole palautettu äskettäin mieleen.

Giljotiini

Pelin graafinen ilme on karikatyyrihahmoineen varsin miellyttävä. Ulkoasu muistuttaa etäisesti muutaman vuoden takaista klassikkopelisarjan flopannutta vesaa, Sensible Soccer 2006:ta. Turhan samanväristen vaatetusten ohella sen suurempia kauneusvirheitä on vaikea äkätä. Silmäkarkkia ei ole tiedossa, mutta esikuviaan sopivasti muistuttavat hahmot aiheuttavat hilpeyttä. Äänimaailma koostuu nurmikentän äänien ohella noin kolmannella kerralla tympimään alkavasta kysymysäänestä. Jonkinlainen kepeä musiikkivalikoima olisi sopinut taustalle kuin nyrkki silmään.

Quizball Goal! kärsii liikaa puutteistaan. Kuollut verkkopeli, yksitoikkoinen yksinpeli sekä jo muutaman tunnin jälkeen alkava kysymysten toisto ei juuri riemun kiljahduksia synnytä. Lisäksi suomenkielisen lokalisaation puute syö miestä rotan lailla, sillä osa kysymyksistä on hivenen liian pitkiä aikarajan puitteissa uudelleen luettavaksi. Moitteista huolimatta yksi ylimääräinen tähti on pelille annettava, sillä sen verran hauskaa viimeisintä vuosikymmentä koskevia kysymyksiä oli hetken aikaa pähkäillä. Mikäli kuningas jalkapallolla on isomman puoleinen tila sydämessä ja kaveripiiristä löytyy vähintään yksi samanhenkinen, voisi Quizballin hankkimista huonomminkin rahansa käyttää.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi