Unelmia laidasta laitaan ja yli rajojen

Media Molecule tunnetaan LittleBigPlanet- ja Tearaway Unfolded -peleistä. Sen uusin julkaisu Dreams jatkaa samalla linjalla, jossa vain pelaajien loputon mielikuvitus ja luomisvimma ovat rajana.

Artin uniseikkailu

Toistaiseksi ainoa pelintekijöiden luoma päätarina esittelee huikealla tavalla elementtejä, joita peliin on mahdollisuus luoda. Ajallisesti Artin uni ei ole kovin pitkä, sillä sen pelaa läpi noin 2-3 tunnissa, osaltaan runsaiden välitallennuspisteiden ja mainion pelattavuuden ansiosta. Tämä on kuitenkin vain pintaraapaisu, sillä tuoretta pelattavaa riittää muiden kanssapelaajien innovaatioiden ja luomisherkkyyden myötä loputtomana virtana.

Artin seikkailuun on sisällytetty muun muassa tasohyppelyä, ammuskelua, vauhdikasta kaahaamista, pieniä aivopähkinöitä ja ympäristön koluamista lootin toivossa. Mukana on myös pieniä huumoripläjäyksiä sekä keskustelua virtuaali-ihmisten kanssa. Kokonaisuutena tarinan palaset nivoutuvat hyvin yhteen, ja ääninäyttely kerää myös roppakaupalla kehuja. Erityisen hyvin mieleen jäi kohtaus, jossa vihollisia rynni päälle enemmän kuin unen aikaisemmissa osissa. Ohjattava hahmo laittoi viholliset matalaksi kitaran riffeillä ja soinnuilla, eikä menoa voinut kuin ihailla.

Musiikkia, ääniä ja visuaalista makeaa mahan täydeltä

Yleensä epäonnistumiset ja niiden aiheuttamat kuolemat saattavat ärsyttää, mutta Dreamsin tapauksessa se on vain positiivinen asia. Kertakaikkisen upeat musiikit ja äänet eivät jätä kylmäksi, joten käytännössä niitä voisi kuunnella loputtomiin. Lyhykäisyydessään musiikki ja toiminta on miksattu niin hyvin yhteen, että kylmät väreet ovat taattuja kaiken toiminnan keskellä. Ääniefektit ovat hieman pienemmässä roolissa, mutta ne ovat erikoislaatuisuutensa ohella jopa hauskoja.

Ulkoisesti värikäs maailma, viimeisen päälle hiottu tekninen sulavuus ja runsaat yksityiskohdat näyttävät erinomaisesti kaiken sen potentiaalin, jonka luomistyökaluilla ja rajattomalla mielikuvituksella saadaan aikaan.

Luomisvimmaisten paratiisi

Ihmiset pystyivät jo Dreamsin beeta-vaiheen aikana luomaan peliin oman mielikuvituksensa tuotteita. Lopputulosten määrää ei voi kuin ihmetellä, sillä alkuvalikon kätevällä hakukoneella löytää huikean määrän erilaisia luomuksia. Pelejä pystyy hakemaan ilahduttavan monilla kriteereillä, joten jokaiselle on taatusti tarjolla oman maun mukaista viihdettä.

Pelialan arkeen voi tutustua kenttäeditorissa, joka käsittää suorastaan uskomattoman määrän erilaisia toimintoja. Kattavaan tutoriaaliin saa helposti uppoamaan tolkuttomasti aikaa, sillä jo pelkkien kontrollien omaksuminen vaatii aivoharmailta kohtuullisen paljon. Englannin kielen osaajille virtuaaliavustaja latelee tietoa niin runsaalla kädellä, että pääkopan muistikapasiteetti rutisee liitoksissaan. Oman visuaalisen idean toteuttaminen mielikuvasta ruudulle voi syntyä sekunneissa, kun taas toteutus vaatii paljon aikaa.

Media Moleculen kasvava kultasuoni

Kokonaisuutena voi sanoa, että Dreams kasvaa korkoa joka päivä. Uusia tekeleitä syntyy kuin sieniä sateella, ja kaikkea tekee mieli kokeilla. Parhaat pelit erottuvat joukosta tykkäysten perusteella, mutta pienempienkin tekeleiden kohdalla on kiehtovaa huomata, millaisia ideoiden rikkauksia maailmalla on saatu luotua. Jo LittleBigPlanetin aikoina ihmiset näyttivät mielikuvituksen voiman, Dreams vie luomisen riemun vieläkin pitemmälle.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi