Elder Scrolls 3: Morrowind julkaistiin vuonna 2002 ja moni pitää sitä edelleen sarjan parhaana osana. Vvardenfellin saari erikoisine ympäristöineen sekä lukuisine selkkauksineen on omiaan monipuoliseen ja ikimuistoiseen seikkailuun. Vioistaan huolimatta merkkiteos ansaitsi paikkansa fanien sydämissä ensihetkestä alkaen, eikä sitä kovin helpolla syrjäytetä.

Loistokas paluu vai epätoivoinen avunhuuto?

Vuonna 2014 julkaistu Elder Scrolls Online puolestaan sai erittäin ristiriitaisen vastaanoton. Lähes kaikki sarjalle tunnusomaiset piirteet heitettiin romukoppaan ja tilalle puskettiin sieluton massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli. Poissa olivat seikkailun ilo, löytämisen riemu ja se vapauden tunne, joka teki aiemmista osista niin ikimuistoisia. Tekele oli alkuun myös pahasti rikki, ja viimeistään korkea kuukausimaksu karkotti suuren osan pelaajakunnasta muille maille.

Nyt kolme vuotta myöhemmin pahimmat ongelmat on korjattu, kuukausimaksut poistettu ja kokonaisuus vaikuttaa olevan paremmin balanssissa. Mikä olisikaan parempi aika palata takaisin Morrowindin kauniiseen maailmaan?

Hämmentävä kotiinpaluu

Alkuperäisen osan pelanneille paluu tuntuu ristiriitaiselta, vaikka nostalgia-arvo on ilmeinen. Musiikki kuulostaa tutulta ja ympäristön pääpiirteet ovat pysyneet samana, vaikkakin esimerkiksi kaupungit vaikuttavat olevan lähempänä toisiaan kuin 15 vuotta sitten. Kaikesta paistaa kuitenkin läpi kädenojennus vanhoja faneja kohtaan, jotka vieroksuvat koko MMO-genreä.

Tapahtumat sijoittuvat 700 vuotta ennen Elder Scrolls 3:n tapahtumia, joten esimerkiksi massiivinen Vivecin kaupunki on osittain vasta rakenteilla. Ratkaisu on ymmärrettävä, sillä vanhan kopioiminen sellaisenaan olisi suorastaan laiskaa suunnittelua. Samalla muutokset ovat kuitenkin myös pyllistys Morrowind-veteraanien suuntaan, kun tutut asiat eivät olekaan totutuilla paikoillaan. Todellinen Morrowindin remake konsoleilla jää siis toistaiseksi kokematta.

Pääjuoni tuo mukanaan jokseenkin kiinnostavia käänteitä massiivimoninpeliksi. Sivutehtävät puolestaan tylsistyttävät kuoliaaksi, eikä monotonisia tekoälyhahmoja jaksa kuunnella muutaman kohtaamisen jälkeen. Sisältöä ja tekemistä on paljon, mutta kaikki tuntuu kovin pinnalliselta ja merkityksettömältä. Toki pelityypin pääpaino on taistelussa, joka toimii keskinkertaisesti, kunhan yhteydet pelaavat. Kavereiden kanssa touhu onkin parhaimmillaan jopa hauskaa mättöä, mutta yksinäiselle seikkailijalle teosta ei voi suositella.

Uusvanhan alueen ohella lisäosa sisältää uuden Warden-hahmoluokan, joka voi kutsua avukseen kätevän taistelukarhun. Hahmo on muutenkin kovin luonnonläheinen parantavine sienineen ja muine kykyineen. Toinen hehkutettu uutuus on pientaistelut, joissa kolme neljän hengen tiimiä ottelee areenan herruudesta. Kokonaisuutena tuore sisältö tarjoaa mukavasti lisää pelattavaa kokeneellekin seikkailijalle.

Lammas suden vaatteissa

Kovista odotuksista huolimatta Elder Scrolls Online: Morrowind jää laihaksi kokemukseksi, joka ei vuotavaa laivaa pelasta. Suurin syyllinen on peruspelin yksinkertainen luonne sekä jatkuvat yhteysongelmat. Pääpelin julkaisusta on kulunut jo kolme vuotta, mutta serverit tuntuvat olevan edelleen paperia. Lisäosakin on ollut ulkona useamman viikon, joten kaiken pitäisi toimia jo sulavasti. Yhteys kuitenkin katkeaa valitettavan usein, ja latausruudun tuijottelu alkaa suorastaan kyrsiä.

Tietynlainen sieluttomuus on vaivannut Elder Scrolls Onlinea alusta asti, eikä uusi lisäosa poista ongelmaa. Suurin osa esillä olevista ovista, tavaroista ja muista mielenkiintoisista asioista on vain rekvisiittaa. Tämä saa ympäristön näyttämään halvalta kulissilta mukaansa tempaavan ja kiinnostavan maailman sijaan. Tulee väkisinkin sellainen tunne, että Elder Scrolls -etuliite pitäisi poistaa kokonaan. Sieluton ja tylsä maailma sekä ikävät mikromaksut eivät tee oikeutta sarjan historialle. Pääpelin parissa viihtyneille uusin lisäri uppoaa varmasti hyvin, mutta Morrowind-nostalgikkojen kannattaa pysyä kaukana.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi