Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Esikatselu: Eternal Darkness

Alunperin Nintendo 64-projektiksi suunniteltu Eternal Darkness kääntyi lopulta GameCube-peliksi. Kyseessä on Silicon Knightsin yksinoikeudella Cubelle valmistama kauhupeli, joka tekijöiden mukaan tarjoaa hyvin paljon etenkin psykologista kauhua eikä niinkään Resident Evil-tyylistä zombien ammuskela (mutta sitäkin on mukana).

Juonena, jonkinlaiset avaruusoliot ovat valtaamassa maata ja pelaajan on ohjastettava kaikkiaan kahtatoista eri pelihahmoa 20 vuosisadan aikana ja pelastettava maailma.

Teknisesti, Eternal Darkness on kieltämättä varsin komean näköinen. Tekijät lupaavat, että lopullisessa versiossa ruutu päivittyy 60 kertaa sekunnissa, resoluutio yltää 640x480-tasolle sekä mukana on kaikenlaista jo esiteltyä erikoisefektiä, kuten volumetristä sumua, valoefektejä ja muuta mukavaa.

Myös animaatioon ja hahmonmallinnukseen on panostettu varsin mallikkaasti -- jokaiseen pelihahmoon on upotettu vähintään 5500 polygonia ja animaatio on hoidettu kätevästi urheilupeleistä tutulla motion capture-tekniikalla.

Nintendo 64:llä kasettiformaatin rajoituksien takia poissa olleet lukuisat videopätkät ovat kuitenkin nyt mukana ja niitä lisäillään sopivasti aina silloin tällöin pelaajan eteen.

Pelin kamerakulmat luovat tunnelmaa varsin mainiosti, sillä ne ovat ennaltamäärätyissä paikoissa, ja toimivat ainakin ennakkoversioita kokeilleiden mielipiteiden mukaan erinomaisesti.

Äänipuolella tarjolla on mahtipontista orkesterimusiikkia, joka käyttää hyväkseen Dolby Surround Soundia. Lisäksi orkesterimusiikin soittotahti nopeutuu, mitä tiukempi tilanne on kyseessä. Ääniefektit ovat samaa, erinomaista luokkaa ja erilaisten äänien tekemiseen on selvästi panostettu varsin mukavasti.

Pelattavuudessa Silicon Knights heittää kehiin loput panoksensa. Uutta normaalisti kuolemattomiin sankareihin, Eternal Darknessin päähahmot VOIVAT kuolla. Miten tämä tapahtuu, sitä ei tekijät spoilereidenpaljastuspelossa halua vielä paljastaa. Pelaajan on pelattava peliä itse saadakseen tietää.

Eternal Darknessin suurin yksittäinen ominaisuus on kuitenkin insanity meter eli hulluusmittari. Tämä ominaisuus kirjaimellisesti muuttaa ympäröivää pelimaailmaa. Kun hulluusmittarin taso nousee tarpeeksi korkealle, pelaaja alkaa nähdä olemattomia asioita peliruudulla ja muitenkin todella outoja asioita luvataan tapahtuvaksi.

Itse peli käsittää siis psykologista kauhua, mutta toiminnan puutteesta ei suinkaan ole pelkoa, sillä pelaajalla on vastassa mitä erikoisimpia otuksia. Niiden tuhoamiseen tarjolla on tuttuun tyyliin aseita, mutta koska peli sijoittuu 20 vuosisadan ajanjaksolle, pelaajan käytössä olevat aseet riippuvat täysin siitä, missä ajassa ja millä hahmolla pelaaja pelaa. Esimerkiksi, jos pelaat Rooman valtakunnan soturina, käytössäsi on vain historiallisesti aitoja aseita, kuten miekkoja ja vastaavia. Nykyaikaan siirryttäessä mukana on tietenkin uudempia aseita, kuten haulikkoja, pistooleja sekä muita.

Pelattavaa riittää kaikkiaan noin 40-60 tunnin verran, joten tekemistä on taatusti tarpeeksi ja rahoille pitäisi saada varsin hyvin vastinetta.

Eternal Darkness todella näyttää lupaavalta, peli on tiedossa jouluksi Yhdysvaltoihin ja Japaniin, joten Euroopan julkaisukin on lähes nurkan takana...

Ruutukaappauksia:





Kirjaudu kommentoidaksesi