DOOM-pelisarjan säveltäjänä tunnetun Mick Gordonin ja pelisarjaa kehittävän id Softwaren tiet erkanevat.

DOOM Eternalin johtava tuottaja Marty Stratton kertoi maanantaina Redditissä, että Gordonin musiikkia ei kuulla pelin tulevissa laajennuksissa. Stratton paljastaa pitkässä viestissään myös oman näkemyksensä välirikon taustoista.

Strattonin mukaan ongelmat kiteytyvät pelin keräilyversioon kuuluvan digitaalisen soundtrackin ympärille. Soundtrack myöhästyi pelin maaliskuisesta julkaisusta lähes kuukaudella. Viestissään Stratton paljastaa, että soundtrackin myöhästyminen johtui Gordonin vaikeuksista saada kappaleiden miksauksia valmiiksi sovittuun määräaikaan mennessä.

Strattonin mukaan myöhästyminen itsessään ei kuitenkaan vielä johtanut yhteistyön katkeamiseen säveltäjän kanssa. Päätöksen syntymiseen vaikuttivat myös Gordonin käytös sosiaalisessa mediassa soundtrackin julkaisemisen jälkeen sekä hänen kanssaan käyty kahdenvälinen keskustelu.

Stratton kertoo, että projekti sai alkunsa tammikuussa, kun id Software ja Gordon tekivät sopimuksen vähintään 12 kappaleen miksaamisesta soundtrackia varten. Osapuolet sopivat takarajan maaliskuun alkupuolelle, jotta soundtrack ehtisi ajallaan keräilyversion ostaneille asiakkaille.

Helmikuun loppupuolella Gordon otti yhteyttä id Softwareen ja pyysi neljä viikkoa lisäaikaa. Strattonin mukaan lisäaikaa myönnettiin lopulta lähes kuusi viikkoa ja Gordon kertoi voivansa toimittaa huhtikuun puoliväliin mennessä yli 30 valmista kappaletta. Samalla id Software ilmoitti erikoisversion ostajille soundtrackin myöhästymisestä.

Huoli soundtrackin kohtalosta alkoi kasvaa id Softwaren sisällä. Niinpä DOOM Eternalin johtava äänisuunnittelija Chad Mossholder komennettiin huhtikuun alussa miksaamaan pelin kappaleita siltä varalta, että Gordon ei ehtisi saada työtään valmiiksi uuteen määräaikaan mennessä.

Pelistudion huoli osoittautui osin aiheelliseksi. Strattonin mukaan Gordon toimitti id Softwarelle lopulta 12 valmista kappaletta hieman huhtikuun puolivälin jälkeen. Stratton kertoo Gordonin ehdottaneen itse, että soundtrackia täydennettäisiin Mossholderin miksaamilla kappaleilla. Näin myös tehtiin.

Soundtrack julkaistiin lopulta 19. huhtikuuta, eli päivää vaille kuukausi pelin julkaisun jälkeen. Soundtrackin 59 kappaleesta 12 oli Gordonin ja 47 Mossholderin miksaamia.

Vaihteleva miksausjälki ei jäänyt pelaajilta huomaamatta. Gordon vastasi Twitterissä yhdelle heikkoa laatua ihmetelleelle pelaajalle, ettei hän ollut miksannut kuin muutamaan kappaleen, eikä hän itse olisi tehnyt niin huonoa jälkeä. Instagramissa Gordon puolestaan totesi eräälle DOOM-fanille, että hän tuskin enää työskentelee pelisarjan parissa.

Juttu jatkuu tviitin jälkeen.

Osa pelaajista tulkitsi Gordonin vastaukset niin, että id Software tai pelin julkaissut Bethesda olisivat rajoittaneet arvostetun ja palkitun säveltäjän taiteellista vapautta tai tarkoituksella jättäneet tämän pois suuresta osasta soundtrackia. Stratton toteaa viestissään, ettei kumpikaan väite pidä paikkaansa.

Hän painottaa, ettei voi hyväksyä varsinkaan sitä, että jotkut pelaajista hyökkäsivät puheenvuoroissaan henkilökohtaisesti äänisuunnittelija Mossholderia vastaan. Strattonin mukaan Gordon olisi halutessaan voinut hillitä pelaajien ärtymystä.

Stratton kertoo ottaneensa yhteyttä Gordoniin selvittääkseen tämän ulostulojen taustoja. Strattonin mukaan Gordon kertoi hänelle pettyneensä joihinkin Mossholderin tekemiin muokkauksiin. Lisäksi osa soundtrackille päätyneistä raidoista oli Gordonin mukaan tarkoitettu alun perin vain demoiksi tai mallikappaleiksi.

Gordon kertoi olevansa huolissaan myös siitä, että Mossholder olisi nostettu soundtrackilla hänen rinnalleen pelin toiseksi säveltäjäksi. Stratton kuitenkin vakuuttaa, ettei näin tehty missään vaiheessa.

Stratton harmittelee, että tilanne eteni pisteeseen, jossa yhteistyö ei enää ole mahdollista. Vielä ei tiedetä, kuka perii Gordonin paikan legendaarisen pelisarjan säveltäjänä.

Gordon ei ole toistaiseksi kertonut omaa versiotaan tapahtumien kulusta.

Palkittu australialainen pelisäveltäjä

  • 34-vuotias Mick Gordon on säveltänyt musiikkia DOOMin lisäksi esimerkiksi Wolfenstein- ja Need For Speed -sarjan peleihin.
  • Gordonin sävellystyö vuonna 2016 julkaistuun DOOMiin palkittiin muun muassa The Game Awards- ja D.I.C.E. Awards -gaalassa vuoden parhaana videopelimusiikkina.
  • Vuonna 2018 Gordon oli jälleen ehdolla D.I.C.E.-palkinnon saajaksi Wolfenstein II: The New Colossus -pelin musiikillaan.
  • Gordonin sävellykset ovat voittaneet myös useampia pienempiä palkintoja.

Kirjaudu kommentoidaksesi