Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

: Luukku 18: Eiku... Vuoden takaisinvedot

Mielensä muuttaminen on osoitus oppimisesta, ja tänäkin vuonna pelifirmat ja muut alan toimijat ovat osoittaneet kiitettävää oppimiskykyä. Kerrataan joitain vuoden parhaita takinkääntöjä.

Flipe flipe flip flop

Harvemmin mikään studio käynnistää projektia ajatuksella "nyt kuulkaa jätkät tehdään jäätävän paska peli". Paitsi ehkä Swery65. Kuitenkin aina silloin tällöin jokin tuotos jää hiukan vajaaksi kunnianhimoisista tavoitteista, ja hiljainen armokuolema on hyvä ratkaisu.

Julkaisijan suuruus ei välttämättä pelasta hanketta, vaikka peli olisi käytännössä paketointia vaille taputeltu. Näin kävi Ubisoftin extreme-peli Steepille, joka piti julkaista Switchille, mutta sitten sitä ei julkaistukaan, koska haasteet. Switchin omistajia tosin lämmitti tieto siitä, että muille alustoille tulee ilmaista lisäsisältöä.

"Haluan lisää Battle Royale -pelejä", huutaa japanialaisnuori

Erikoisempi tapaus oli The Culling 2, joka koodattiin valmiiksi ja sitä jopa alettiin myydä kuluttajille, mutta yhtäkkiä kehittäjä totesi, että tää on ihan hirvee ja veti pelin takaisin. Tarinalla oli sinänsä onnellinen loppu, että asiakkaat saivat rahansa takaisin ja studio palasi kehittämään sarjan ensimmäistä osaa. Joka oli muutenkin parempi.

Sekin on mahdollista, että jokin peli ei sovi alustanhaltijan pirtaan, kuten kävi Richard la Ruinan taideteos Super Seducerille. La Ruinahan on vastenmielinen "naistenkaataja", jonka pelissä opetetaan parhaat keinot saada mimmit pudottamaan pöksynsä. Varmasti vankkaan akateemiseen aineistoon pohjautuvan simulaation PS4-versiota ei suoranaisesti bannattu vaan pikemminkin Sony vaikeni sen kuoliaaksi.

Näillä opeilla niitä naisia vietellään

Seksuaalissävytteinen sisältö on muutenkin ollut vastatuulessa, ihan kansallisinkin voimin. Muiden muassa puritaanisiksi tunnetut Islanti ja Australia päättivät, että ei-niin-vihjaileva Negligee: Love Stories saa lähtöpassit kyseisten maiden Steam-kaupoista. Valvellahan ei sinänsä ole ongelmia myydä Steamissa mitään, mistä voi saada rahaa...

Kilisee, kilisee kylkiäiset

Ladattava lisäsisältö on puhuttanut pelikansaa aina, eikä tänäkään vuonna ole säästytty pienimuotoisilta kohuilta. Pahaa mieltä ja turhautumisia aiheuttaneet loot boxit ovat olleet pelaajien hampaissa jo jonkin aikaa, mutta Belgiassa oikeus totesi ne uhkapelilakien vastaisiksi, mikä herätti spontaaneja hurraa-huutoja.

PlayerUnknown's Battlegroundsissa puolestaan Valve alkoi puolustaa pelaajien oikeutta olla kauppaamatta tavaraa ilman pelipalvelun välistävetoa. Kavereiden piti pystyä vaihteleman varusteitaan vallan ilmaiseksi, mutta tietysti kikkailijat kauppasivat kamaa eBayssa, mikä oli PUBG Corporationin mukaan "järjestelmän väärinkäyttöä". This is why we can't have nice things.

Fortnitessakin slurpittiin mehua, joka teki pelaajista kuolemattomia kunnes Epic nerffasi sen

Muutenkin pelien sisäinen talous ja tavarat jaksavat puhuttaa. Alkuvuodesta esimerkiksi Rare valmistautui toteuttamaan omalla tavallaan vanhaa viisautta siitä, että mikään ei elämässä ole pakollista paitsi kuolema ja verot. Sea of Thievesissa meinattiin yhdistää nämä ilonaiheet, kun kuolemisesta olisi peritty tekniseen taituruuteen ja taiteelliseen vaikutelmaan perustuva korvaus. Tämä päätös peruttiin, ja kuolla saa edelleen ilman eri korvausta.

Juristeja tulvillaan on raikas talvisää

Mitä ei kerralla saada kuntoon, sen lakimiehet rikkovat vielä perusteellisemmin. PUBG Corporation piti battle royale -ideaa niin vallankumouksellisena (ja niin omanaan), että oli haastamassa Epiciä oikeuteen Fortniten vuoksi. Joku ilmeisesti kuitenkin sai vakuutettua pubgaajat siitä, että ideoilla ei ole patenttisuojaa. Terve järki siis voitti kerrankin. Vaikka lakimiehet.

Reilusta pelistä tunnettu Konami taas sai saksalaista potkupalloa päähän, kun Bundesliga-joukkue Borussia Dortmund ilmoitti, että tätä tiimiähän ei sitten enää käytetä Pro Evolution Soccerissa. Nolosti Dortmundin pelaajia ja kotistadionia oli jo ehditty käyttää markkinointimateriaalissa, joten oletettavasti sopimuksen irtisanomisen taustalla oli syvempiäkin syitä.

Niinikään arvovaltaisella taholla pohdittiin väkivaltapelien vaikutusta yhteiskunnallisiin ongelmiin. Yhdysvaltain niin sanottu presidentti Donald Trump ehti twiittailun lomassa järjestää keskustelutilaisuuden pelivaikuttajien kanssa ongelmien ymmärtämiseksi. Tulokset jäivät laihoiksi, eikä pelikauppojen eteen tiettävästi olla rakentamassa muuria, jonka Gamestop maksaa.

Rasisteista puheen ollen, Valven DOTAan perustuva korttipeli Artifact joutui kansalaisoikeustaistelijoiden hampaisiin, kun mustan sankarin tehoa nostavan kortin nimeksi oli epäonnisesti päätetty kirjoittaa "Heilauta ruoskaa". Orjuusviittaukset eivät olleet edes kovin kaukaa haettuja, joten kortti nimettiin uudelleen vähemmän provokatiivisesti.

PlayStation puree ja lyö

Jos jokin firma on tänä vuonna ansainnut mitalin ansiokkaasta törttöilystä, niin Sony. Vuosi alkoi heti railakkaasti, kun EA:n ja Sonyn yhdessä järjestämässä virtuaalijalitsuturnauksessa jouduttiin pelikoneiksi vaihtamaan Xboxit, sillä PlayStation Network brakaili liikaa.

Vesilasimyrskyjen heittely ei hellittänyt, sillä Nintendo Switchille ilmestyneen Fortniten pelaajat havaitsivat tyrmistyksekseen PS4:llä käytettyjen tiliensä olevan käyttökelvottomia uudella alustalla. Microsoftin ja Nintendon nopeasti pystyttämä reilukerho ei säästellyt kuittailuissaan, vaan päästivät kaiken viime vuosina kertyneen sapen vuotamaan markkinajohtajan kengille.

Nintendo-Niina kertoi pelaajien terveiset Sony-Sepolle

Edes Sony ei pysty olemaan niin umpiluupäinen, että tappelisi vastaan, kun joka puolelta lyödään. Syyskuun lopulla Japanin jätti ilmoitti armollisesti tilien vapauttamisesta, ja maailmassa oli taas kaikki hyvin.

Vanhimman takin kääntämisestä ilmoitettiin lokakuussa, kun Sony kertoi lanseeraavansa mahdollisuuden vaihtaa pitkään kaihertaneet PSN-nimimerkit säädyllisempiin. Teknisiä lastentauteja on ilmeisesti vielä luvassa, mutta vuosi päättyy valoisissa merkeissä niillä, jotka eivät ole alunperin ymmärtäneet valita fiksua pelaajanimeä.

Mielenkiinnolla jäämme odottamaan, mitä firmat oppivat vuonna 2019.

Kirjaudu kommentoidaksesi