Täällä tehtaillaan unelmia – katsauksessa Dreams

Dreams on Little Big Planeteista tutun Media Moleculen uusin projekti, josta olemme kuulleet hajanaisia tietoja vuosien varrella. E3-messuilla siitä on puhuttu hyvin abstrakteilla pohdinnoilla siitä, mistä unelmat syntyvät esitellen toisinaan banaanimetallikonsertteja ja piirrustusdemoja. Tässä artikkelissa selvennämme mistä Dreamsissä on kyse ja miksi Media Moleculen suurprojekti on yksi tämän vuoden tärkeimmistä pelijulkaisuista.

Luovuuden ruokintaa

Dreams on PlayStation 4:lle julkaistu pelimoottori, jolla voi luoda pelejä, maalauksia, veistoksia, musiikkia tai animaatioita. Luomukset on jaettavissa muiden käyttäjien kokeiltavaksi tai jopa muokattavaksi. Parhaimmillaan Dreams on väylä pelisuunnitteluun tai vähintään oivallinen tapa sytyttää luovuuden kipinän sen lukuisten opetusvideoiden ansiosta. Vaikka kyseessä on julkaisun Early Access -versio, josta vielä toistaiseksi puuttuvat Dreamsin tarina- ja virtuaalitodellisuustilat, löytyy paketin rippeistä paljon tutkittavaa.

Opettavainen kokemus

Dreamsin ensimmäisellä käynnistyskerralla pelaaja ohjastetaan läpi lyhyen tutoriaalin, jossa inspiroivasti puhuva kertoja opettaa pelaajaa käyttämään Imppiä joko PlayStation Move -kapuloilla tai konsolin omalla DualShock-ohjaimella. Imp on nimikkeen oma kursori, jolla liikutellaan esineitä tai tartutaan valikkojen painikkeisiin. Alussa kokeillaan myös omistusmekaniikkaa, jonka ansiosta Impillä voi ottaa hahmoja haltuun ja tepastella niillä erilaisten kenttien halki.

Heti kun ensiloikasta on selviydytty, annetaan pelaajalle mahdollisuus tutkia heidän Homespace-kotialuetta. Sieltä Options-nappia painamalla pääsee tutkimaan muiden luomuksia, osallistumaan yhteisön omaan game jamiin tai koluamaan tutoriaaleja ja työstämään omia ideoita. Harjoitusvideoita on useita jokaiselle osa-alueelle ja niiden avulla voi oppia periaatteessa kaiken Dreamsistä. Yksikään tutoriaali, ensikäynnistystä lukuunottamatta, ei ole pakollinen eikä niitä vaadita käymään missään erityisessä järjestyksessä. Ohjevideoissa pelaajalle kerrotaan askel askeleelta kuinka kutakin työkalua käytetään. Jos opastuksissa on vaikeuksia pysyä perässä, voi videon pysäyttää tai kelata taaksepäin milloin tahansa.

Luovuudestaan epävarmimmatkin pystyvät nauttimaan Dreamsin antimista. Oman peli-idean pystyy toteuttaa opettelemalla nimikkeen Logic-ohjelmointikielen käyttöä. Suurin osa ohjelmoinnista tapahtuu asettelemalla erilaisia leimasimia ja yhdistelemällä niitä langoilla muihin leimasimiin tai tason osiin, kuten kytkimiin ja nappuloihin. Kaikki tarvittavat piirrokset, hahmot, animaatiot ja musiikit voi omaan peliin hakea verkkoyhteisön julkaisujen joukosta ja ne voi lisätä leimasimena omaan luomukseensa mukaan.

Jatkoa on luvassa

Uteliaisuutenne herättyä kannattaa suunnata katse kehittäjätiimin Youtube-kanavalle, jonne studion väki julkaisee mukavaan tahtiin videoita Dreamsin kehityksestä sekä yhteisön hienoimmista tekeleistä. Jos vaikutuitte näkemästänne ja haluatte tehdä jotakin vastaavaa, niin aikaisesta ostopäätöksestä palkitaan: Early Access -vaiheessa mukana olevat pääsevät etukäteen kokeilemaan uusia työkaluja kun ne julkaistaan ja saavat valmiin julkaisun ominaisuudet käyttöön ilman hintakorotuksia. Dreams on yksi vuoden tärkeimmistä pelijulkaisuista, koska se voi parhaimmillaan toimia väylänä uuteen luovaan harrastukseen, joka voi myöhemmin johtaa vaikka uraan pelialalla.

Kirjaudu kommentoidaksesi