Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Esikatselu: NBA Courtside 2002

Koripalloilu tuntuu maistuvan varsin hyvin pelaajille myös videopelimaailmassa. Electronic Artsin jossain vaiheessa myös GameCubella nähtävä NBA Live-sarja on varmasti kaikkein tunnetuin ja suosituin, mutta myös Segan (myös GameCubelle tulossa oleva) NBA2K-sarja on saavuttanut ainakin kriitikkojen suosion. Myös Midway on seikkaillut korismaailmassa muutamalla kolikkopelityylisellä pelillään. Koripallopelien ystävät ovat siis varmasti varsin tyytyväisiä, kun jälleen yksi koripallopelisarja, Left Field Studiosin jo Nintendo 64:llä hämmästyttänyt NBA Courtside, vyöryy GameCubelle.

Tässä uudessa osassa tekijät tähtäävät omien sanojensa mukaan N64:llä nähdyn pelikokemuksen hiomiseen ja uudistamiseen. Sama perusilme on tallella, mutta luonnollisesti kaikkea on enemmän ja paranneltuna. Parempi grafiikka, äänimaailma, pelaajien tekoäly, fysiikanmallinnus ja ohjattavuus ovat ainakin paperilla tiedossa, joten odotukset ovat luonnollisesti varsin korkealla.

Visuaalisesti peli muistuttaa ensikommenttien mukaan lähinnä paranneltua N64-versiota. Kentällä häärivät pelaajat koostuvat enemmästä määrästä polygoneja, tekstuurit ovat luonnollisesti komeampia ja etenkin animaatio tuntuu kokeneen uudistuksia parempaan suuntaan. Myös erilaiset valoefektit ja heijastukset ovat käytössä, mutta ensitunnelmien perusteella minkäänlaista maailmaa järisyttävää grafiikkaa on turha tuskin odottaa. Varmaa kuitenkin on, että Electronic Artsin ja Segan korispelit saavat varmasti arvoisensa vastuksen.

Suurimmat uudistukset kuitenkin näyttävät koskevan pelattavuutta. GameCuben peliohjaimen tarjoamien uusien mahdollisuuksien takia NBA Courtside 2002 näyttää varsin hyvältä myös tällä osa-alueella. Lukemieni raporttien mukaan etenkin syöttely onnistuu huomattavasti paremmin, koska tekijät ovat päättäneet hyödyntää keltaista C-analogitikkua entistä tarkemman syöttämisen mahdollistamiseen. Normaalia analogiohjainta käytetään tuttuun tyyliin pelaajien liikuttamiseen, mutta C-tikun käyttö syöttämiseen on uusi innovaatio. Ensikommenttien mukaan systeemin opetteluun kuluu hieman aikaa, mutta kun pelaaja sisäistää sen, peli luistaa kuin unelma.

Muun ohjattavuuden puolella, L-olkapäänappulaa käytetään tuttuun turboon, joka antaa pelaajille lisää vauhtia. R-olkapäänappula on eräänlainen "agressiivisuusnappula", jolla pystyy lisäämään esimerkiksi donkkauksiin lisää näyttävyyttä. Luvassa on siis varsin näyttäviä läpiajoja, joiden päätteeksi pallo runtataan voimalla sisään replay-moodin saattelemana.

Ohjattavuudesta voi sanoa kiteytettynä sen, että peliä kokeilleet ovat kehuneet kontrolleja loistaviksi, mutta vasta sitten, kun ne onnistuu sisäistämään.

Kaikkiaan, NBA Courtside 2002 tuntuu ainakin paperilla kerrassaan erinomaiselta koripallosimulaattorilta, ja lajin ystävien kannattaa ehdottomasti katsastaa se, kun peli hyökkää kauppoihin joskus ensi kevään aikana.

Kirjaudu kommentoidaksesi