1800-luvun alkuun sijoittuvassa Obra Dinn seikkailupelissä pelaaja ohjaa East India Companyn vakuutustarkastajaa, joka menee tutkimaan satamaan ajelehtinutta tyhjillään olevaa laivaa. Pelaajallaan on käytössään mahtavat työkalut, taikakello, joka näyttää mitä tapahtui merimiesten kuolinhetkellä ja kirja, joka osaa ilmoittaa jos on saanut kolmen merenkävijän kohtalon oikein.
Pelin grafiikat näyttävät samalta, mitä 1800-luvun painokoneesta saa irti jos printtaa sanomalehteen kuvan. Pelin äänimaailma ja musiikit ovat mahtavat luovat todella hyvin tunnelmaa ja äänimaailma reagoi hyvin pelin tapahtumiin.
Pelin alussa ei saada aikaiseksi paljoa muuta kuin merimiesten kuolinsyy selville. Katkelmissa jossa kuullaan kuolinhetkellä olevaa jutustelua harvemmin mainitaan ketään nimeltä. Varmaan ensimmäinen minkä pelaaja keksii on kapteenin henkilöllisyys, kun kapteenia vaaditaan avaamaan ovi. Kirjassa on täydellinen matkustajaluettelo, missä on kaikkien matkustajien nimi, ammatti ja asuinmaa. Usein ammatti on tärkeä vihje kun miettii matkustajan henkilöllisyyttä. Kirjassa on laivan kartta, jossa näkyy mikä osa laivasta kuuluu kenellekin. Esim. eräässä kohtauksessa näkyy että puusepän verstaalla on kaksi henkilöä töissä, joten he ovat varmaan puuseppä ja puusepän apulainen, mutta kumpi on kumpi. Pelissä joutuu usein myös ihan vaan arvaamaan henkilöllisyyksiä. Jos saa kolme oikein niin peli lukitsee vastauksen heti kun oikea valinta on tehty ja näin voidaan sulkea pois vaihtoehtoja.
En tiedä miltä tämä minun selostus pelin kulusta kuulosti, mutta jos tykkää tehdä erilaisia ristikoita, tykkää varmaan myös tästä. Itse tykkäsin ainakin kovasti vaikka ei ole tapana tehdä ristikoita.