Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

: Luukku 1 – Vuosikertomus 2016

Adventtiajan koittaessa on taas hyvä hetki hiljentyä kynttilöiden ääreen ja reflektoida kulunutta vuotta. Mitä on KonsoliFIN ollut vuonna 2016?

The Year Was Bad but the Year Was Good

Vuosi, joka vei meiltä David Bowien, Princen ja Leonard Cohenin mutta antoi tilalle Donald Trumpin, ansaitsee todellakin John Oliverin lähettämät terveiset. Toisaalta taas pelaajilla on ollut paljon aihetta iloon, ja erityisesti KonsoliFINissä olemme kokeneet hyviäkin hetkiä.

Viimeistään tänä vuonna on alkanut käydä selväksi, että KonsoliFIN on yhä enemmän vain nimi, ei arvolupaus. Emme ole sylkeneet PC:n päälle, ja sekä arvosteluissa että laitetesteissä olemme ottaneet hellään syleilyymme myös master racen. Tämä on johdonmukaista jatkoa sille raja-aitojen kaatamiselle, joka käynnistyi jo muutama vuosi sitten foorumin puolella ja jatkui sivustouudistuksessa myös pääsivuilla. Alustojen sijaan olemme halunneet pitää keskipisteessä pääasian, eli pelit.

Niklas sai tammikuussa testiin Acer Predatorin ja kirjoitti testiraportin

Peleistä onkin sitten kirjoitettu, uusista ja vanhoista. Noin 150 arvostelun lisäksi on kuluneen vuoden aikana muisteltu vanhoja: Retromuistelot-sarjassa puitiinkin joka toinen viikko vuosien takaisia nostalgiahuuruisia kokemuksia omien ikisuosikkien ja muiden ilmiöiden parissa.

Visiittejä lähelle ja kauas

Vakituisen sisällöntuotantotiimin lisäksi KonsoliFINiin voi kirjoitella myös epäsäännöllisemmin tai tiettyihin tapahtumiin liittyen. Tänä vuonna emme lähettäneet ketään yhdistyksen rahoilla Gamescomiin rellestämään, mutta yhteisötoimituksen Janne ja Mikko paikkasivat puutetta. Lopputuloksena oli vakuuttava Gamescom-paketti. Myös Helsingissä järjestetystä GameXposta raportoitiin samalla sapluunalla.

Oma väki sen sijaan vieraili muutamankin kerran erilaisissa PR-toimistojen järjestämissä esittelytilaisuuksissa, joista eniten jälkipuintia aiheutti A-P:n visiitti Lontooseen pelaamaan uutta Call of Dutya. Vähemmällä selvisi Tampereelta Espooseen Quantum Breakiin tutustumaan matkustanut Markus M, joka kirjoitti tapaamisestaan pelimekaniikkaekspertti Kyle Rowleyn kanssa.

Sisältöä elämään

Koska sivustomme sisällöntuotannosta suurin osa on uutisia — tänäkin vuonna jo yli kahdeksansataa uutista ennen joulukuun alkua — niiden lukijamääristä pääsee hyvin kärryille siitä, mikä kansaa kiinnostaa. Tänä vuonna oli yksi ilmiö ylivoimaisesti ylitse muiden: Pokémon Go! Koko vuoden tilastoista selviää, että viisi luetuinta uutisjuttua olivat kaikki kyseiseen kännykkäpeliin liittyviä. Tietysti tämän jättisuosikin huomioimatta jättäminen olisi vaatinut aktiivista yrittämistä, niin näkyvästi se oli esillä Suomessa ja maailmalla.

Koskaan ei tiedä, mistä Pikachu hyökkää. Esimerkiksi baarin edessä Mainessa.

Muun sisällön puolella yksi oli ylitse muiden: A-P:n avautuminen siitä, miten pelejä vielä vuonna 2016:kin pidetään lapsellisena ajanhaaskauksena, josta aikuisen pitäisi päästä eroon. Teksti osui hermoon ja keräsi sekä klikkejä että kommentteja. Vuosien vieriessä moni miettii samaa asiaa, mutta onneksi sosiaalinen stigma alkaa haihtua.

Top-3 -artikkeleihin mahtui myös Sonyn vuoden iso laitesatsaus, PSVR, jota Tontsa kävi testaamassa heinäkuussa. Kolmanneksi suosituin juttu sisältää nykyaikaisen otsikointiohjeen mukaan lupauksen listasta: seitsemän remasteroiduksi toivottua peliä oli selkeästi kiinnostava aihe.

Video tappoi radiotähden

Parasta KonsoliFINin vuodessa 2016 on ollut se into, jolla sekä tekijät että katsojat ovat ottaneet vastaan uuden panostuksemme videoiden ja erityisesti pelistreamien saralla. Miian vetämä striimitiimi on onnistunut lyhyessä ajassa vakiinnuttamaan KonsoliFINin aseman yhtenä Suomen suositummista pelivideokanavista Twitchissä. Myös KonsoliFINin Youtube-kanavalla on nähty sekä kokonaisia tallenteita streameista että joitain lyhyempiä videoita.

Yksi osoitus siitä ammattitaidosta ja omistautuneisuudesta, jolla hommaa on pyöritetty, on yhteistyössä Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluiden kanssa tuotettu striimikoulu, jonka tekemiseen osallistuivat sekä Miia että Antti-Jussi.

Luonnollisesti rajatulla väkimäärällä emme taivu aivan kaikkeen, ja juuri nyt näyttääkin siltä, että toistaiseksi viimeinen KonsoliFIN Podcast on pysyvästi viimeinen podcastimme.

Yhden kuolema on toisen leipä

KonsoliFIN on tunnetusti ollut melkoinen tähtitehdas, josta on noussut väkeä ammattimaisen pelimedian puolelle. Sivustomme yhteinen historia Pelaajalehti.comin päätoimittajan Ville Arvekarin ja IGN:n Joonas Pikkaraisen kanssa on varmasti monelle tuttu. Marras-joulukuun vaihteessa koimme jälleen yhden menetyksen, kun podcasteista ja videostreameista tuttu Markus Hirsilä siirtyi vetämään Suomen Gamereactoria.

KonsoliFINin toimitus on yhteisö yhteisön sisällä. Me valmennamme ja tuemme toisiamme, opimme ja opetamme, ja pyrimme jatkuvasti kehittymään sisällöntuottajina. Me pyrimme myös tuomaan suomalaiset videopeliharrastajat yhteen alustoista välittämättä, suosikkilajityyppiin tuijottamatta ja kaikkia harrastajayhteisöä kiinnostavia kanavia hyödyntäen.

Kirjaudu kommentoidaksesi